automatische bak afsluiting

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

automatische bak afsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:33

Onze bak en paddocks grenzen aan elkaar.
Als we gaan rijden dan sluiten we de paddocks af en zetten daar de paarden in zodat onze rijbak vrij is.
Maar nu komt het volgende. We sluiten dit af door middel van lint.

Nu moet dat lint dus om een paal gewonden worden omdat we gaan andere mogelijkheid hebben.
Nu wil ik graag een systeem maken dat we het draad netjes kunnen oprollen op een rol? stok?
Het liefste wil ik een automatisch oprolsysteem voor het lint hebben.
Nu zijn deze te koop alleen zijn deze niet groter dan 6 meter en onze afsluiting is ongeveer 11 meter.

Wie ow wie heeft hier een gouden idee??
Ik zit wel een beetje te denken om een oude kabelhaspel uit elkaar te slopen en daar gewoon een handvaatje
aan te zetten aan de zijkant zodat je het met de hand op kan draaien maar het liefste zou ik iets automatisch maken (met een veer, zelf oprollend)

Dank dank :D

Sofy

Re: automatische bak afsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:36

Ik lees ook mee, hier zoek ik zelf ook nog een oplossing voor! Ik kwam ook nog niet verder dan zo'n haspel voor bijv. vliegertouw gebruiken. Ik heb wel ook nog naar systemen voor tuinslangen staan kijken, daar zitten ook systemen bij die door ze te verrijden de slang 'automatisch' oprollen. Maar die waren weer enigszins duur...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:55

Ja klopt dat heb ik dus ook! Want die systemen voor die tuinslangen zijn ideaal alleen ik weet dus niet hoe dat in elkaar zit anders kan ik dat zelf nog wel knutselen met een paar veren :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:01

is anders zo'n "veer" niks om de rijbak en paddock te scheiden of desnoods 2 om de lengte te kunnen overbruggen, dit geraakt toch ook minder snel in de knoop dan lint?

Ik heb ook niet direct een idee voor zo'n oprolsysteem. 't moet te doen zijn, maar 11m is niet niks, wat betekend dat je een lintveer van meer dan 11m nodig hebt, moet opgerold krijgen (zonder dat het losspringt :D) onder zoveel spanning dat het je lint volledig gaat opgerold geraken... En om dat veilig te "fixeren" dat het toch voldoende kan "ontspannen" kan ik zo niet direct zeggen. Da's trial and error.Maar helemaal niet eevnvoudig met 11m lintveer (als je er al aan kan geraken...)

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:02

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:08

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:12

Dat is inderdaad wat ik zoek, alleen dan helaas ook met het bijbehorende prijskaartje :o Misschien is de handmatige haspel dan toch voor mij wat verstandiger. 15m is voor mij ook niet genoeg: ik gebruik het lint om de helft van de bak af te zetten als ik wil longeren en die is toch minimaal 20m breed.
Maar misschien dat er nog andere opties zijn?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:45

Een veer vind ik niets, paar keer gehoord en meegemaakt dat een paard er met zijn staart in bleef hangen. Dikke paniek dus.
Er bestaan ook elastieken, maar die kun je niet oprollen. Agradi.nl

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:52

Ik heb hiervoor elastieken ook van gallagher. 25 euro bij Welkoop. 6-12 meter. Kleinere zijn 20,-

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:19

Elastiek kun je oa bij de Gallagher webshop ook op rol kopen, 50 meter voor iets van 9 tientjes ofzo. Kun je op iedere gewenste lengte afknippen. Zelf ff handvatten er aan knutselen en klaar is Klara.

Maar in aanmerking nemende dat TS 11 meter moet overbruggen, blijft ze dan met hetzelfde probleem zitten. Kun je niet midden in de opening nog een paal zetten en dan van twee kanten af erheen met zo'n oprolpoort van max 6 meter?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:21

Je hebt ook veren, die je erg lang kunt uitrekken, misschien is dat iets?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:23

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 23:39

Wauw wat een reactie's :D Bedankt allemaal!!

pmarena: Dat is een hele mooie! die ga ik zeker even in mijn bestand zetten

Sadie: dat is ook wel een goede dank je! Even kijken hoe ik die eventueel aan een paal kan bevestigen.

Een paal in het midden gaat niet. We hadden dat namelijk eerst staan maar de paarden rennen die er dus gewoon uit. Dus na een aantal gebroken palen hebben we deze maar voor de zekerheid weg gehaald vandaar dat we nu een gat hebben van 11 meter.

Zo'n veer heb ik inderdaad ook naar gekeken maar omdat ik 11 meter moet overbruggen gaat ook die toch slingeren denk ik net als het draad nu.

Elastiek kan ik ook wel even naar kijken al denk ik dat ik daar ook nog hetzelfde probleem mee hou. Maar daar is misschien wel wat op de fiksen.

allemaal heel erg bedankt!! :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:00

_Jessie schreef:
Een paal in het midden gaat niet. We hadden dat namelijk eerst staan maar de paarden rennen die er dus gewoon uit. Dus na een aantal gebroken palen hebben we deze maar voor de zekerheid weg gehaald vandaar dat we nu een gat hebben van 11 meter.

En als je die extra paal in het midden nu eens in een pvc-buis zet die je ingraaft?
Kun je hem eruit halen als je de doorgang open doet en terugplaatsen als je hem afsluit. :)*
Dan bij het verwijderen van de paal natuurlijk wel een goeie dop op de pvc-buis doen, zodat er niet eentje ff een hoef in stopt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:59

it_is_me schreef:
pmarena schreef:

Zo'n een heb ik ook. Werkt super, maar er zit inderdaad wel een prijskaartje aan. Gaan daarentegen wel een behoorlijke tijd mee.

Die van mij hangt er al 4 jaar en doet het nog perfect. Veel betere kwaliteit dan die diingen van de agradi.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:09

Sofy schreef:
Dat is inderdaad wat ik zoek, alleen dan helaas ook met het bijbehorende prijskaartje :o Misschien is de handmatige haspel dan toch voor mij wat verstandiger. 15m is voor mij ook niet genoeg: ik gebruik het lint om de helft van de bak af te zetten als ik wil longeren en die is toch minimaal 20m breed.
Maar misschien dat er nog andere opties zijn?

Alle waar naar z'n geld.
Je wilt een betrouwbare oplossing; dan zul je even in de buidel moeten tasten!

Je kunt de draden natuurlijk ook heel simpel terug langs de omheining voeren en vasthaken aan een paal (of er een extra paal tussen zetten).

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:22

Ik gebruik het rollint in combinatie met twee losse schrikdraadpaaltjes anders is de overbrugging wel erg groot.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 17:56

bedankt voor al jullie ideeën!! :D

Die pvcbuis is wel een idee maar zullen ze dat niet uitgraven omdat ze dat interessant vinden?

ikke dat doe ik nu ook inderdaad. Ze lang de omheining heen hangen maar 11 meter is toch best een gedoe iedere keer vandaar ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:10

Elastiek blijft goed hoor. Bij mij hangt t op 9 meter. 2 boven elkaar. Die van agradi was niets, snel stuk en slijtage.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:10

Oke dan ga ik van de week wel ff bij de welkoop kijken :D