Onze E pony Nycoss heeft een peesblessure. Hij is nu 17 jaar en we zitten er aan te denken om hem met pensioen te laten gaan. Mn ouders willen hem anders laten inslapen. Ik vindt dat zo erg voor hem nu hij een mooi leven heeft gehad en mn zusjes nog naar de M2 heeft gebracht. Weet iemand misschien of er speciale plekjes zijn voor pony's/paarden die oud zijn of een blessure hebben. Bijv. een rustweide of zoiets. En wat niet te veel kost of misschien gratis is?
Mijn 2 oudjes staan in Noord-Brabant in www.hetpaardenrusthuis.nl. Staan ze super. Alleen niet gratis: 145 euro per paard, dit is wel incl ontwormen, bekappen en vaccineren. Verder zijn er nog genoeg andere rusthuizen te vinden in NL.
Voor de meeste plekken moet je toch een vergoeding betalen.... wel zo eerlijk ook om ook voor je dier te blijven zorgen nadat hij altijd zijn best voor je heeft gedaan
Je zou eventueel kunnen zoeken naar een fijn adres waar ze nog een gezelschapspaardje kunnen gebruiken en het diertje aan die mensen gratis weggeven , maar dan moet je maar hopen dat hij goed terechtkomt...
chloeve
Geplaatst: 09-09-11 16:07
als gezelschap paard bij iemand anders bij vrienden van ons hebben ze heb bij de kinderboerder gezet kreeg hijlekker aandacht en genoeg plaats omtelopen+gezeldschap
Kost allebei wel. Maar heeft wel het voordeel dat je zelf eigenaar van je paard blijft. Als je hem weggeeft voor een "blijvend goed tehuis" moet je nog maar afwachten hoe goed en hoe blijvend dat is. Voor het zelfde geld staat ie een week later voor de hoofdprijs op Marktplaats, als "ervaren leerpaard voor jeugdruiter met sportambities". Moet je maar op je geweten willen hebben, door voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten...
En inslapen om een peesblessure? Eerlijk is eerlijk: de ene peesblessure is lang de andere niet, maar hij moet er wel verrot kreupel op zijn, wil dat nodig zijn. Mijn bejaarde (inmiddels bijna 27½) is nu zo'n 5½ jaar geleden vroegtijdig gepensioneerd, wegens een chronisch geworden blessure aan de diepe buigpees van het linker achterbeen. Die keutelt hier nog lekker in de rondte en zolang het niet belast wordt, loopt ze als een kiviet. Verder is ze nog prima gezond, dus het zou me verbazen als ze hier niet minstens nóg 5 jaar rondkeutelt.
Da's voor jou trouwens ook wel iets om rekening mee te houden: een pony van 17 die niet verder meer slijt omdat ie niets meer hoeft, kun je zomaar nog 15 jaar aan vast zitten. Als je 'm ergens voor 150 in de maand all-in wegzet, kost ie je in die tijd evengoed nog €27.000,-, prijsstijgingen door inflatie buiten beschouwing gelaten. Dat is wel serieus geld...