Wie weet een goed trainingsschema?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bobbylover

Wie weet een goed trainingsschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 00:16

Hoi,

Ik wil verdergaan met een paard zadelmak maken (ik heb er al opgezeten in stap en veel grondwerk gedaan, maar heb nu 4 maanden niks gedaan met haar), en ze staat in een overvolle wei vol met gras. Ze is dus tonnetjedik en heeft een conditie van 0. (Het is niet mijn paard, dus ik heb qua weidegang niks te zeggen).

Wie heeft een goed trainingsschema waarmee ik haar conditie omhoog krijg en niet te veel van haar vraag? En misschien nog tips wat ik allemaal voor dingen kan doen om haar goed zadelmak te maken?

Heeft er iemand misschien een supertrainingstechniek die diegene wilt vertellen? :D

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

friesiszwart

Re: Wie weet een goed trainingsschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 06:45

Ik zou dit eerst eens overleggen met de eigenaar. Hoe wil die dat?
Onafhankelijk daarvan. Gewoon weer bij nul beginnen. Poetsen, tutten (vertrouwen opbouwen) en bit en zadelgewenning. Dan licht longe werk en met hulp verder gaan.
Wat betreft na het zadelmak maken, de ruiter erop, zou je dit zelf doen? Ik besteed dat altijd uit aan ervaren mensen.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 08:08

Nou wat ik al zei, ik heb er al opgezeten enzo, maar dat is alweer 4 maanden geleden.
De eigenaar maakt het niet uit wat ik ermee doe, hij bekommert zich er niet zo om.
En ik heb zelf al 4 jaar een eigen paard en ik rij al sinds mijn 6e (ik ben nu 16) en ik ben deze zomer 7 weken naar een paardenstal geweest en heb daar 20 verschillende paarden gereden die nou ik niet bepaald makke paarden waren. Dus ik denk dat ik wel voldoende ervaring heb. :D

Dus ik weet wel ongeveer wat ik moet doen, maar ik vraag me af hoe ik het best haar conditie goed kan opbouwen, zonder teveel van haar te vragen, zoals hoe vaak in de week enzo en wat te doen.
Want ik heb eigenlijk nooit dat een paard conditie 0 heeft...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:31

dat zul je toch echt per geval moeten bekijken. En aangezien je al heel veel ervaring hebt zoals je zelf stelt hebt je onze adviezen niet nodig.....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:35

ik veronderstel dat het om een jong paard gaat. Hiermee moet je nooit langer dan 10-20 minuten max mee werken, dus als je het de eerste 2 weken rustig houdt, dan kan je ze moeilijk conditioneel overvragen. Elk paard moet een klein kwartier kunnen stappen met kleine stukjes draf ertussen zonder verzuring ed en verder zal je moeten aanvoelen wat je paard je aanbied en hier langzaamaan op doorwerken

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:25

Nee ze is al 6, ze is een latertje :P Kan ik dan al meer vragen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:30

bobbylover schreef:

Nee. Je kan nadat ze doorgereden is wel iets vlotter doorwerken, maar het begin is hetzelfde. Paard heeft namelijk evengoed geen spierkracht, moet evengoed haar balans vinden onder het zadel en moet gezien haar conditie minimaal evenveel haar conditie nog opbouwen als een driejarige.

Wonderschema's zijn er niet, ik zou er om de dag mee aan de slag gaan, iedere dag is zinloos omdat het paard dan onvoldoende hersteltijd heeft. Wat wel kan helpen voor de grasbuik en de conditie is veel stappen (aan de hand dan). Halfuur/uur per dag flink doorstappen is niet te belastend maar wel goed voor conditie en grasbuik.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 08:37

Maar wat bedoel je dan met de hersteltijd? Bedoel je dat met haar spieren of mentaal?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:53

_Esther_87_ schreef:
bobbylover schreef:

Nee. Je kan nadat ze doorgereden is wel iets vlotter doorwerken, maar het begin is hetzelfde. Paard heeft namelijk evengoed geen spierkracht, moet evengoed haar balans vinden onder het zadel en moet gezien haar conditie minimaal evenveel haar conditie nog opbouwen als een driejarige.

Wonderschema's zijn er niet, ik zou er om de dag mee aan de slag gaan, iedere dag is zinloos omdat het paard dan onvoldoende hersteltijd heeft. Wat wel kan helpen voor de grasbuik en de conditie is veel stappen (aan de hand dan). Halfuur/uur per dag flink doorstappen is niet te belastend maar wel goed voor conditie en grasbuik.

Spieren vooral, dat is namelijk een feit dat die in 24 uur niet hersteld zijn. Mentaal is per paard verschillend, dat kan ik niet zo stellig zeggen en is ook heel erg afhankelijk van wat je in je training doet.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:47

Ik ga er nu steeds op zitten en dan oefenen we het sturen en misschien 2x een rondje draf, is dat teveel voor haar?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:04

bobbylover schreef:
Ik ga er nu steeds op zitten en dan oefenen we het sturen en misschien 2x een rondje draf, is dat teveel voor haar?

Nee joh...sturen is lichamelijk niet zo belastend (aangenomen dat je grote bochten maakt tenminste) dat is vooral nadenkwerk, leren snappen wat je bedoelt. En draven kan ook prima hoor. Je kan gerust wat meer stap/draf overgangen meenemen ook (wel niet te snel achter elkaar) zodat ze je been steeds beter leert begrijpen. De driejarige die ik nu rijd zit ik ongeveer 15/20 minuutjes op per keer, dan doe ik eerst een aantal rondes stappen, wat sturen, keertje links en rechtsom. Dan op beide kanten een aantal ronden draven, en dan nog een paar keer stap-draf en als het goed gaat verander ik een keer van hand in draf. Je kunt gerust wat langer draven, dat hebben ze nodig om balans te vinden...er zit nog heel veel tussen een rondje en een kwartier aan een stuk he...gewoon paar rondjes over de hoefslag, keer een volte, stappen tussendoor, weer een paar rondjes, en dan na 20 minuten weer eraf. En dat kan je dan rustig opbouwen zodat je bv over drie maanden 35-40 minuutjes rijd.