Brandveiligheid van Manege's en Stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HHKaloe

Brandveiligheid van Manege's en Stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 22:39

Hoi,

Sinds er de laatste tijd zoveel stallen afbranden, ben ik benieuwd hoe het staat met de brandveiligheid op jullie manege's/paardenstallen.
Ik zou het echt verschrikkelijk vinden als mijn paard om zou komen bij een stalbrand.
Ik kwam vandaag toevallig nog op een stal, waar in de stallen en ruimtes (waar onder andere stro en hooi lagen) gewoon gerookt werd.
Ik heb me hier nogal over verbaasd, aangezien ik dit erg gevaarlijk vind. Daarnaast zag ik geen blusapparaat of brandslang hangen!
Hoe is dit op jullie stallen? Vinden jullie dat er genoeg gedaan wordt aan de brandveiligheid? En zo ja, wat dan?
Ik hoor graag van jullie!

parador

Re: Brandveiligheid van Manege's en Stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:45

bij de manege waar ik rij en vrijwilliger ben , hangen overal bordjes met verboden te roken, er is een rokerszone. Helaas houdt niet iedereen zich hieraan. Helaas ook zijn dit meestal personen die te gast zijn (met wedstrijden en of publiek).
Wanneer je hier iets van zegt , wordt je aangekeken of je gestoord bent.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:52

waar ik sta in ridderkerk hebben ze vorig jaar overal, maar dan ook echt overal, sprinklers opgehangen
in de stallen overal boven de boxen
in de rest van het gebouw
dus dat geeft een super veilig gevoel

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:57

Brandblussers en een slang aan de kraan. Geen electra in de buurt van water en vee en met een goeie bescherming erom. Roken in de schuur gebeurt wel maar peuken gaan in de emmer met water bij de deur.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:03

Ik alleen sta bij een boer, er wordt bij mij gerookt behalve in de boxen, bij de hooi of stro opslag. Peuken worden direct verwijderd en ja ook door mijn gasten. Voor de rest een bakje met water voor de peuken als je binnen rookt. Een grote dikke slang met grondwater en een hele hoop bidden dat er geen bliksem inslaat aangezien ze de box als veilig ervaren en (denk ik) erin zullen rennen bij gevaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:24

Mar_Nimbus schreef:
waar ik sta in ridderkerk hebben ze vorig jaar overal, maar dan ook echt overal, sprinklers opgehangen
in de stallen overal boven de boxen
in de rest van het gebouw
dus dat geeft een super veilig gevoel

Maar hoe goed wordt dat systeem aangestuurd? Hoe betrouwbaar is de aansturing van de installatie? De watervoorziening?

Bij ons wordt gewoon NIET gerookt, daar is geen enkel excuus voor, nooit. We hebben een deugdelijke elektrische installatie die goed wordt onderhouden (moet de baas wel, met een installateur op stal...)

Brandblussers zijn nuttig om een sigaret uit te maken, maar verder heb je geen schijn van kans met die dingen; hooguit om voor jezelf je een weg te banen naar de uitgang en zelfs dat heeft niet heel veel kans van slagen.

Tot slot: veiligheid, ook op stal, zit tussen de oren van de mensen, niet in de installaties die zijn aangebracht. Brand ontstaat vrijwel altijd door onachtzaamheid of nalatigheid van mensen, niet door falende techniek.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:38

Een sprinkler kan erg goed werken om de brand te blussen of bij een grotere brand beheersbaar te houden. Dit geeft dieren en mensen, en de brandweer meer kansen. Sprinklers zijn zo uitgevoerd dat ze werken in geval van nood (via een speciale pomp erachter). In een sprinklerkop zit een glaasje, dat smelt door warmte waardoor als het ware de 'stop' uit de sprinklerkop wordt getrokken, waardoor de sprinkler afgaat.
Brandblussers zijn inderdaad leuk voor tot formaat prullenbak, daarna kun je er weinig mee.
Bij de brandweer zeggen we: elke brand kan op 2 momenten uit met een kopje water; in het begin en aan het eind. Snel optreden dus.

Voor mijn eigen paarden heb ik weinig kans dat ze omkomen, ze kunnen namelijk 24 uur per dag naar buiten, dus neem aan dat ze hun biezen wel pakken als de stal ooit in brand zou vliegen.

Wat overigens wel raar is, is dat de brandveiligheidsregels voor stallen heel anders zijn dan voor gebouwen waarin mensen zijn. Of je groente, kratten, metalen stellingen of paarden 'opslaat', voor de wet zijn dieren gewoon dingen. Er zijn daar geen extra eisen voor tot nu toe. Erg slecht als je het mij vraagt. De dierenbescherming probeert daar wel wat aan te doen trouwens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:22

Voor de wet maakt het misschien niet uit, maar weleens met verzekeraars om tafel gezeten? Have fun..........

Oh en dat snelle optreden, dat is in ongeveer 2minuten, als je mazzel hebt; daarna heb je niet bar veel kansen meer.
Hier nog maar eens dat filmpje van die stadionbrand in Bradford (GB): http://www.youtube.com/watch?v=OxVHUqT3lIA
Houdt de tijd in de gaten, onderin beeld........

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:41

Heel veel branden onstaan door nalatig onderhoud vd elektrische installatie, zeker in een stoffige omgeving als een stal. Daarnaast muizen, zeker asl de kabels gedeeltelijk weggewerkt zijn. In het asiel waar ik vrijwilliger was hebben ze al 2 keer kortsluiting/beginnende brand gehad door muizen. Ondanks dat daar veel katten aanwezig zijn (onherplaatsbare wilde katten werden gesteriliseerd en mochten daar loslopen, gemiddeld een kat of 12), als kabels weggewerkt zijn kan een kat er ook niet aan. De brandstichter (muis) was beide keren nog aanwezig, maar wel overleden :D

Gescheiden opslag van hooi/stro ten opzichte van de stallen is ook erg belangrijk, en voor een sprinkler installatie is het ook belangrijk dat deze vorstbestendig is.

Ga er overigens niet van uit dat een paard de stal wel uitvlucht als er brand is, bij een vriendin van mij sloeg op stal bolbliksem in, haar paard was al "gered" maar rende weer terug naar de schuur en haar stal die op dat moment in brand stond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:47

Mist schreef:
Heel veel branden onstaan door nalatig onderhoud vd elektrische installatie, zeker in een stoffige omgeving als een stal. Daarnaast muizen, zeker asl de kabels gedeeltelijk weggewerkt zijn. In het asiel waar ik vrijwilliger was hebben ze al 2 keer kortsluiting/beginnende brand gehad door muizen. Ondanks dat daar veel katten aanwezig zijn (onherplaatsbare wilde katten werden gesteriliseerd en mochten daar loslopen, gemiddeld een kat of 12), als kabels weggewerkt zijn kan een kat er ook niet aan. De brandstichter (muis) was beide keren nog aanwezig, maar wel overleden :D

Gescheiden opslag van hooi/stro ten opzichte van de stallen is ook erg belangrijk, en voor een sprinkler installatie is het ook belangrijk dat deze vorstbestendig is.

Ga er overigens niet van uit dat een paard de stal wel uitvlucht als er brand is, bij een vriendin van mij sloeg op stal bolbliksem in, haar paard was al "gered" maar rende weer terug naar de schuur en haar stal die op dat moment in brand stond.

Brand door kortsluiting? Knagende muizen? Leg eens uit hoe dat in z'n werk gaat?

En nee, een sprinkerinstallatie hoeft niet per se vorstbestendig te zijn; je kunt ook kiezen voor een droog systeem. Kwestie van de juiste keuzes maken.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:19

Bij de stal waar ik regelmatig in pension stond is het niet echt veilig, dit is omdat allen stallen afgesloten werden in de avond. dus als er brand uit zou breken zouden de paarden ook geen kant op kunnen.

Maar de regels van brandveiligheid en stelen is zo ontzettend tegenstrijdig.
zo zijn bij mij dit vorig jaar mijn zadels en al gestolen op die stal, dus wij aangiften doen en de verzekering bellen, kregen we toch mooi te horen dat er niets vergoed werd omdat er alleen aan mijn kastje braak schade was en niet aan de groten poorten.
Toevallig hadden we op school net een les over brandschade gehad. hierbij kregen we te horen dat als de grote deuren snachts op slot zitten en er zou brand uitbreken, je paarden niet vergoed worden ook al zijn ze verzekerd. Dus wij dit aangekaart bij de verzekering en uiteindelijk gelukkig wel alles vergoed gekregen.
Ik vind zowiezo dat ze alles kwa verzekering paard-spullen heeeeel tegenstrijdig is.
Bij de meesten pension of maneges is het dus ook gewoon kiezen of de paarden veilig of de spullen veilig, helaas gaan de meesten toch voor de spullen omdat zulke dingen vaker gebeuren.

HHKaloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 10:16

Santano schreef:
Een sprinkler kan erg goed werken om de brand te blussen of bij een grotere brand beheersbaar te houden. Dit geeft dieren en mensen, en de brandweer meer kansen. Sprinklers zijn zo uitgevoerd dat ze werken in geval van nood (via een speciale pomp erachter). In een sprinklerkop zit een glaasje, dat smelt door warmte waardoor als het ware de 'stop' uit de sprinklerkop wordt getrokken, waardoor de sprinkler afgaat.
Brandblussers zijn inderdaad leuk voor tot formaat prullenbak, daarna kun je er weinig mee.
Bij de brandweer zeggen we: elke brand kan op 2 momenten uit met een kopje water; in het begin en aan het eind. Snel optreden dus.

Ik heb gehoord dat er een betrouwbaar branddetectiesysteem is, speciaal ontwikkeld voor stallen. Het bestaat uit een kabel van twee ijzeren draadjes, beiden met een soort plastic laagje eromheen. De draadjes zijn om elkaar heen gewikkeld. De plastic laagjes om de draadjes zijn gevoelig voor warmte. Als de laagjes smelten bij bijvoorbeeld 75 graden, maken de twee ijzeren draadjes contact. Er wordt dan direct een alarm uitgezonden naar meerdere mobiele telefoons. Je wordt dus in het eerste stadium van de brand al gewaarschuwd. Zo heb je voldoende tijd om te blussen, de paarden eruit te halen en/of de brandweer te waarschuwen. Het branddetectiesysteem geeft vrijwel geen foutmeldingen. Het is dus erg betrouwbaar! Daarnaast is het een systeem dat eenvoudig zelf te installeren is. Dat scheelt natuurlijk weer in de kosten!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:31

HHkaloe, kan je mij iets meer vertellen over dat systeem? Hoe duur, is de werkzaamheid bewezen en hoe installeer je zoiets?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:34

HHKaloe schreef:
Santano schreef:

Ik heb gehoord dat er een betrouwbaar branddetectiesysteem is, speciaal ontwikkeld voor stallen. Het bestaat uit een kabel van twee ijzeren draadjes, beiden met een soort plastic laagje eromheen. De draadjes zijn om elkaar heen gewikkeld. De plastic laagjes om de draadjes zijn gevoelig voor warmte. Als de laagjes smelten bij bijvoorbeeld 75 graden, maken de twee ijzeren draadjes contact. Er wordt dan direct een alarm uitgezonden naar meerdere mobiele telefoons. Je wordt dus in het eerste stadium van de brand al gewaarschuwd. Zo heb je voldoende tijd om te blussen, de paarden eruit te halen en/of de brandweer te waarschuwen. Het branddetectiesysteem geeft vrijwel geen foutmeldingen. Het is dus erg betrouwbaar! Daarnaast is het een systeem dat eenvoudig zelf te installeren is. Dat scheelt natuurlijk weer in de kosten!

Met dat "eenvoudig zelf" schets je wel een erg simplistische aftekening van de werkelijkheid.
Je zult eerst en vooral je potentiele ontstekingsbronnen (brandhaarden) moeten bepalen. Vervolgens zul je een eenvoudige, betrouwbare leidingloop moeten uitzoeken, waarbij het systeem minimaal 30min funktiebehoud heeft. Het systeem is overigens niet sneller of betrouwbaarder dan hittemelders of rookmelders en zeker niet sneller dan een goed ontworpen en gepositioneerde sprinkler.
Doormelding naar mobiele telefoon is inderdaad mogelijk, maar vertel er dan even bij dat zo'n centrale begint bij 2500 euri's voor de meest simpele versies. Over directe melding naar de brandweer gaan we het al helemaal niet hebben!

Het systeem is overigens niet nieuw en al helemaal niet speciaal voor stallen ontwikkeld. Het is een systeem dat al jaaaaren in de (petro)chemische industrie wordt toegepast. Afgeleiden van dit systeem worden bijvoorbeeld toegepast in de rollen van lange lopende banden, bijvoorbeeld bij kolen- en ertstransporten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:22

Mijn staleigenaar heeft een bedrijf dat trainingen geeft in brandveiligheid op manegebedrijven :+ Dus het is wel redelijk veilig bij ons op stal, wordt ook regelmatig geoefend met evacueren :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:39

Een sprinkler kan erg goed werken om de brand te blussen of bij een grotere brand beheersbaar te houden. Dit geeft dieren enVoor mijn eigen paarden heb ik weinig kans dat ze omkomen, ze kunnen namelijk 24 uur per dag naar buiten, dus neem aan dat ze hun biezen wel pakken als de stal ooit in brand zou vliegen.

Wat overigens wel raar is, is dat de brandveiligheidsregels voor stallen heel anders zijn dan voor gebouwen waarin mensen zijn. Of je groente, kratten, metalen stellingen of paarden 'opslaat', voor de wet zijn dieren gewoon dingen. Er zijn daar geen extra eisen voor tot nu toe. Erg slecht als je het mij vraagt. De dierenbescherming probeert daar wel wat aan te doen trouwens.[/quote]

wat als de brand bij de ingang is , dan zal jouw paard zich daar niet heen begeven....

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:47

Je kunt de brandweer laten komen om het te controleren. Ze kunnen dan goed advies geven.

Al is het dan wel handig als ze beetje verstand hebben van paarden. Ik heb meegemaakt op een pensionstal dat de plaatselijke vrijwillige brandweer kwam kijken naar de brandveiligheid.
Het probleem was wel, dat deze brandweermannen geen verstand hadden van paarden, maar gelukkig om uitleg vroegen over het gedrag van een paard, hoe halster om doen enz. Toch wel handig :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:54

Bij ons op stal worden regelmatig brandweercorpsen getraind. Over het hoe omgaan met paarden e.d. het maken van noodhalsters, het openen van boxdeursluitingen :) erg leerzaam.

HHKaloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:28

ikke schreef:
Santano schreef:
Met dat "eenvoudig zelf" schets je wel een erg simplistische aftekening van de werkelijkheid.
Je zult eerst en vooral je potentiele ontstekingsbronnen (brandhaarden) moeten bepalen. Vervolgens zul je een eenvoudige, betrouwbare leidingloop moeten uitzoeken, waarbij het systeem minimaal 30min funktiebehoud heeft. Het systeem is overigens niet sneller of betrouwbaarder dan hittemelders of rookmelders en zeker niet sneller dan een goed ontworpen en gepositioneerde sprinkler.
Doormelding naar mobiele telefoon is inderdaad mogelijk, maar vertel er dan even bij dat zo'n centrale begint bij 2500 euri's voor de meest simpele versies. Over directe melding naar de brandweer gaan we het al helemaal niet hebben!
Het systeem is overigens niet nieuw en al helemaal niet speciaal voor stallen ontwikkeld. Het is een systeem dat al jaaaaren in de (petro)chemische industrie wordt toegepast. Afgeleiden van dit systeem worden bijvoorbeeld toegepast in de rollen van lange lopende banden, bijvoorbeeld bij kolen- en ertstransporten.

Ik ben laatst op een stal geweest die het detectiesysteem hebben. Zij waren er heel erg tevreden over. Die mensen hebben 3 stallen achter elkaar staan. Als de achterste stal zou afbranden, zouden ze het niet eens merken (dit is wat zij zelf zeiden). Dat is een van de redenen waarom zij het systeem hebben genomen. De doormelding naar een GSM kosste geen 2500 euro, maar veel minder. En de kabel kan je wel zelf ophangen! Op http://www.hittedetectie.nl kan je meer over het systeem lezen. Ik vind het een erg goed systeem. Als ik ooit zelf een stal heb, weet ik wel waar ik mijn stal laat beveiligen!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:35

Mijn paarden kunnen 24/7 kiezen binne of buiten en als er brand zou zijn verwacht ik dat ze weg schieten hoewel in paniek een paard nog weleens in de brand kan blijven staan. Dus pas daarmee op. Heb waterslang in de buurt en in huis een kleine brandblusser ookal is het niet veel iets. Rookmelders komen er ook nog maar zijn nog erg druk met alles verbouwen.

HHKaloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:44

Het zou idd het mooist zijn als je paarden 24/7 naar buiten kunnen. Bij mij kan dat helaas niet :( Daarom vind ik het wel belangrijk dat de stallen goed beveiligd zijn. Ik weet dat rookmelders vaak niet goed werken in stallen omdat die in verband met stof, spinnenwebben, etc. niet betrouwbaar zijn. (Ze gaan niet, of juist te vaak af...) Het hittedetectiesysteem is niet gevoelig voor stof of vocht en kan gemakkelijk 25 jaar mee gaan! Het alarm wordt niet doorgeschakeld naar de brandweer, maar naar je GSM. De brandweer wil dit niet, omdat er te vaak foutmeldingen binnen komen. Als je ziet dat er wel brand is, kun je alsnog de brandweer bellen. :)

EYSCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:53

Bij onze manege hangen overal borden met verboden te roken en ook zijn er veiligheids regels.. de manege is tevens aangesloten bij de FNRS en het veiligheidscertificaat.

er zijn inderdaad veel branden maar ik denk dat op het moment dat er al een fikse brand is de brandweer al erg laat is tenzij je geluk hebt! maaar het ligt natuurlijk ook aan waar de brand is.. moet er niet aan denken aan een hooizolder boven de stallen dat daar branduitbreekt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:02

HHKaloe schreef:
ikke schreef:

Ik ben laatst op een stal geweest die het detectiesysteem hebben. Zij waren er heel erg tevreden over. Die mensen hebben 3 stallen achter elkaar staan. Als de achterste stal zou afbranden, zouden ze het niet eens merken (dit is wat zij zelf zeiden). Dat is een van de redenen waarom zij het systeem hebben genomen. De doormelding naar een GSM kosste geen 2500 euro, maar veel minder. En de kabel kan je wel zelf ophangen! Op http://www.hittedetectie.nl kan je meer over het systeem lezen. Ik vind het een erg goed systeem. Als ik ooit zelf een stal heb, weet ik wel waar ik mijn stal laat beveiligen!

Ik ken dat systeem. Vorig jaar nog enkele kilometers van laten verwerken, inkl bijbehorende brandmeldcentrale.
Dat soort systemen werkt met een centrale die detecteert wat er aan de hand is en of er een melding uit moet. Dat soort centrales begint bij zo'n 2500 euri's voor een beetje fatsoenlijk en betrouwbaar ding. Zo'n GSM-doormeldertje is niet zo duur, maar de centrale die nodig is om de boel aan te sturen wel......

EYSCC schreef:
Bij onze manege hangen overal borden met verboden te roken en ook zijn er veiligheids regels.. de manege is tevens aangesloten bij de FNRS en het veiligheidscertificaat.

er zijn inderdaad veel branden maar ik denk dat op het moment dat er al een fikse brand is de brandweer al erg laat is tenzij je geluk hebt! maaar het ligt natuurlijk ook aan waar de brand is.. moet er niet aan denken aan een hooizolder boven de stallen dat daar branduitbreekt!

de clou van een brandmeldsysteem is juist om die brand in een zo vroeg stadium te ontdekken dat de brandweer nog wel op tijd is.

Ik wacht overigens nog steeds op antwoord:
ikke schreef:
Mist schreef:

Brand door kortsluiting? Knagende muizen? Leg eens uit hoe dat in z'n werk gaat?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:36

Ik wacht ook nog steeds op antwoord van jou van mijn pb van 15-8-09....omdat jij zoveel van auto's af weet.

maar het is algemeen bekend dat muizen aan kabels knagen indien ze voor hun (nest) in de weg zitten. hierboven al uitgelegd, brandweer en verzekering hebben de branden onderzocht, de laatste muis heb ik overigens nog ergens een foto van, die was verkoold, echt brand is er toen niet uitgebroken, maar wel heel veel rookschade. Ik zou zeggen google er eens op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:48

Mist schreef:
maar het is algemeen bekend dat muizen aan kabels knagen indien ze voor hun (nest) in de weg zitten. hierboven al uitgelegd, brandweer en verzekering hebben de branden onderzocht, de laatste muis heb ik overigens nog ergens een foto van, die was verkoold, echt brand is er toen niet uitgebroken, maar wel heel veel rookschade. Ik zou zeggen google er eens op.

Juist ja..... Dan voldoet de installatie dus niet aan de geldende normen (o.a. NEN1010 en NEN3140) en zou de verzekering je daar op aan kunnen spreken! En niet uitkeren.