Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mar_Nimbus schreef:waar ik sta in ridderkerk hebben ze vorig jaar overal, maar dan ook echt overal, sprinklers opgehangen
in de stallen overal boven de boxen
in de rest van het gebouw
dus dat geeft een super veilig gevoel
Mist schreef:Heel veel branden onstaan door nalatig onderhoud vd elektrische installatie, zeker in een stoffige omgeving als een stal. Daarnaast muizen, zeker asl de kabels gedeeltelijk weggewerkt zijn. In het asiel waar ik vrijwilliger was hebben ze al 2 keer kortsluiting/beginnende brand gehad door muizen. Ondanks dat daar veel katten aanwezig zijn (onherplaatsbare wilde katten werden gesteriliseerd en mochten daar loslopen, gemiddeld een kat of 12), als kabels weggewerkt zijn kan een kat er ook niet aan. De brandstichter (muis) was beide keren nog aanwezig, maar wel overleden![]()
Gescheiden opslag van hooi/stro ten opzichte van de stallen is ook erg belangrijk, en voor een sprinkler installatie is het ook belangrijk dat deze vorstbestendig is.
Ga er overigens niet van uit dat een paard de stal wel uitvlucht als er brand is, bij een vriendin van mij sloeg op stal bolbliksem in, haar paard was al "gered" maar rende weer terug naar de schuur en haar stal die op dat moment in brand stond.
Santano schreef:Een sprinkler kan erg goed werken om de brand te blussen of bij een grotere brand beheersbaar te houden. Dit geeft dieren en mensen, en de brandweer meer kansen. Sprinklers zijn zo uitgevoerd dat ze werken in geval van nood (via een speciale pomp erachter). In een sprinklerkop zit een glaasje, dat smelt door warmte waardoor als het ware de 'stop' uit de sprinklerkop wordt getrokken, waardoor de sprinkler afgaat.
Brandblussers zijn inderdaad leuk voor tot formaat prullenbak, daarna kun je er weinig mee.
Bij de brandweer zeggen we: elke brand kan op 2 momenten uit met een kopje water; in het begin en aan het eind. Snel optreden dus.
HHKaloe schreef:Santano schreef:Een sprinkler kan erg goed werken om de brand te blussen of bij een grotere brand beheersbaar te houden. Dit geeft dieren en mensen, en de brandweer meer kansen. Sprinklers zijn zo uitgevoerd dat ze werken in geval van nood (via een speciale pomp erachter). In een sprinklerkop zit een glaasje, dat smelt door warmte waardoor als het ware de 'stop' uit de sprinklerkop wordt getrokken, waardoor de sprinkler afgaat.
Brandblussers zijn inderdaad leuk voor tot formaat prullenbak, daarna kun je er weinig mee.
Bij de brandweer zeggen we: elke brand kan op 2 momenten uit met een kopje water; in het begin en aan het eind. Snel optreden dus.
Ik heb gehoord dat er een betrouwbaar branddetectiesysteem is, speciaal ontwikkeld voor stallen. Het bestaat uit een kabel van twee ijzeren draadjes, beiden met een soort plastic laagje eromheen. De draadjes zijn om elkaar heen gewikkeld. De plastic laagjes om de draadjes zijn gevoelig voor warmte. Als de laagjes smelten bij bijvoorbeeld 75 graden, maken de twee ijzeren draadjes contact. Er wordt dan direct een alarm uitgezonden naar meerdere mobiele telefoons. Je wordt dus in het eerste stadium van de brand al gewaarschuwd. Zo heb je voldoende tijd om te blussen, de paarden eruit te halen en/of de brandweer te waarschuwen. Het branddetectiesysteem geeft vrijwel geen foutmeldingen. Het is dus erg betrouwbaar! Daarnaast is het een systeem dat eenvoudig zelf te installeren is. Dat scheelt natuurlijk weer in de kosten!
ikke schreef:Santano schreef:Met dat "eenvoudig zelf" schets je wel een erg simplistische aftekening van de werkelijkheid.
Je zult eerst en vooral je potentiele ontstekingsbronnen (brandhaarden) moeten bepalen. Vervolgens zul je een eenvoudige, betrouwbare leidingloop moeten uitzoeken, waarbij het systeem minimaal 30min funktiebehoud heeft. Het systeem is overigens niet sneller of betrouwbaarder dan hittemelders of rookmelders en zeker niet sneller dan een goed ontworpen en gepositioneerde sprinkler.
Doormelding naar mobiele telefoon is inderdaad mogelijk, maar vertel er dan even bij dat zo'n centrale begint bij 2500 euri's voor de meest simpele versies. Over directe melding naar de brandweer gaan we het al helemaal niet hebben!
Het systeem is overigens niet nieuw en al helemaal niet speciaal voor stallen ontwikkeld. Het is een systeem dat al jaaaaren in de (petro)chemische industrie wordt toegepast. Afgeleiden van dit systeem worden bijvoorbeeld toegepast in de rollen van lange lopende banden, bijvoorbeeld bij kolen- en ertstransporten.
HHKaloe schreef:ikke schreef:Met dat "eenvoudig zelf" schets je wel een erg simplistische aftekening van de werkelijkheid.
Je zult eerst en vooral je potentiele ontstekingsbronnen (brandhaarden) moeten bepalen. Vervolgens zul je een eenvoudige, betrouwbare leidingloop moeten uitzoeken, waarbij het systeem minimaal 30min funktiebehoud heeft. Het systeem is overigens niet sneller of betrouwbaarder dan hittemelders of rookmelders en zeker niet sneller dan een goed ontworpen en gepositioneerde sprinkler.
Doormelding naar mobiele telefoon is inderdaad mogelijk, maar vertel er dan even bij dat zo'n centrale begint bij 2500 euri's voor de meest simpele versies. Over directe melding naar de brandweer gaan we het al helemaal niet hebben!
Het systeem is overigens niet nieuw en al helemaal niet speciaal voor stallen ontwikkeld. Het is een systeem dat al jaaaaren in de (petro)chemische industrie wordt toegepast. Afgeleiden van dit systeem worden bijvoorbeeld toegepast in de rollen van lange lopende banden, bijvoorbeeld bij kolen- en ertstransporten.
Ik ben laatst op een stal geweest die het detectiesysteem hebben. Zij waren er heel erg tevreden over. Die mensen hebben 3 stallen achter elkaar staan. Als de achterste stal zou afbranden, zouden ze het niet eens merken (dit is wat zij zelf zeiden). Dat is een van de redenen waarom zij het systeem hebben genomen. De doormelding naar een GSM kosste geen 2500 euro, maar veel minder. En de kabel kan je wel zelf ophangen! Op http://www.hittedetectie.nl kan je meer over het systeem lezen. Ik vind het een erg goed systeem. Als ik ooit zelf een stal heb, weet ik wel waar ik mijn stal laat beveiligen!
EYSCC schreef:Bij onze manege hangen overal borden met verboden te roken en ook zijn er veiligheids regels.. de manege is tevens aangesloten bij de FNRS en het veiligheidscertificaat.
er zijn inderdaad veel branden maar ik denk dat op het moment dat er al een fikse brand is de brandweer al erg laat is tenzij je geluk hebt! maaar het ligt natuurlijk ook aan waar de brand is.. moet er niet aan denken aan een hooizolder boven de stallen dat daar branduitbreekt!
ikke schreef:Mist schreef:Heel veel branden onstaan door nalatig onderhoud vd elektrische installatie, zeker in een stoffige omgeving als een stal. Daarnaast muizen, zeker asl de kabels gedeeltelijk weggewerkt zijn. In het asiel waar ik vrijwilliger was hebben ze al 2 keer kortsluiting/beginnende brand gehad door muizen. Ondanks dat daar veel katten aanwezig zijn (onherplaatsbare wilde katten werden gesteriliseerd en mochten daar loslopen, gemiddeld een kat of 12), als kabels weggewerkt zijn kan een kat er ook niet aan. De brandstichter (muis) was beide keren nog aanwezig, maar wel overleden![]()
Gescheiden opslag van hooi/stro ten opzichte van de stallen is ook erg belangrijk, en voor een sprinkler installatie is het ook belangrijk dat deze vorstbestendig is.
Ga er overigens niet van uit dat een paard de stal wel uitvlucht als er brand is, bij een vriendin van mij sloeg op stal bolbliksem in, haar paard was al "gered" maar rende weer terug naar de schuur en haar stal die op dat moment in brand stond.
Brand door kortsluiting? Knagende muizen? Leg eens uit hoe dat in z'n werk gaat?
Mist schreef:maar het is algemeen bekend dat muizen aan kabels knagen indien ze voor hun (nest) in de weg zitten. hierboven al uitgelegd, brandweer en verzekering hebben de branden onderzocht, de laatste muis heb ik overigens nog ergens een foto van, die was verkoold, echt brand is er toen niet uitgebroken, maar wel heel veel rookschade. Ik zou zeggen google er eens op.