Welke kalk te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Welke kalk te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 08:07

Hoi,

ik vroeg mij af welke kalk je best kan gebruiken voor je weide?

Doel van de kalk: kruipende vorm van de boterbloem bestrijden is de prioriteit :j

Ben al naar de winkel geweest maar daar zijn zovééél soorten, jee!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:07

Ik vraag altijd naar weiland kalk bij de boerenbond, ligt bij ons achter in het magazijn. Is vaak goedkoper, omdat het niet zo aansprekend verpakt is.
Doe het ook altijd met kunstmest voor mijn tuin. In de winkel ligt kunstmest met dezelfde samenstelling (12+10+18) als achter in het magzijn is alleen 3 euro goedkoper, omdat het in een witte zak zit en die in de winkel ligt zit een mooi plaatje op en is voor particulieren bedoeld, maar nu ik dat weet kijk ik naar de prijs en niet naar de kleur zak. Je moet je wel aan een medewerker vragen. Zelfs pavo kunstmest voor een paardenweide ligt hier achter in het magazijn, omdat anders teveel mensen deze kopen. Is weer 3 euro goedkoper als weide kunstmest

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:10

Ik lees even mee, ik heb hetzelfde probleem/dilemma...

Lynn_Nikita

Re: Welke kalk te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:13

amon gebruik ik altijd

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:19

kalk hoef niet elk jaar, is per weiland en soort grond verschillend

wij stooien in maart- april er op en alleen als nodig is

je heb ook kalk korrels, strooit makkelijker en neemt beter op
Laatst bijgewerkt door sporten op 08-09-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:20

Poeh, je moet bij de boerenbond vragen voor kalk naar een paardenweide. Wij krijgen dan altijd een specifieke samenstelling. Geen idee meer welke dan moet ik het navragen. Het is wel duur trouwens..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:19

Je strooit kalk om de pH (zuurgraad) van de bodem te beïnvloeden. Het is dus eigenlijk wel van belang dat je weet wat de zuurgraad van je bodem is. Als ie goed is, kun je je de kosten van de meststof wel besparen. Bij de Intratuin etc. heb je van die pH-testers die je daar voor kunt gebruiken. Hier kan het elk voorjaar gratis bij de Welkoop, mengmonster brengen en zij doen dan een analyse.

Als je al weet dat die kruipende boterbloem slecht gedijt bij een bepaalde pH, dan moet je bekalken totdat die pH bereikt is in de bodem. Als je weet wat de huidige pH is, dan kun je uitrekenen hoeveel kalkmeststof je nodig hebt, maar dit gaat wel wat ver voor de gewone hobbyist.. Ik zou gewoon de goedkoopste soort halen en kijken of dat voldoende werkt. Eventueel kan je ook het BLGG in Oosterbeek bellen voor een bemestingsanalyse, ik weet alleen niet zeker of ze dat ook voor particulieren doen.

Ik zit op zandgrond en strooi zelf Perkla, omdat deze ook een grondontsmettende werking heeft. Kost wel 19,95 per 25 kg dus niet goedkoop.