Stalmatten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 12:18

Abacab

Re: Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:24

ja fijne matten voor op de spuitplaats. Waar wil je ze voor gebruiken?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:25

Voor in de stal??

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:31

in de stal? in plaats van stro?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 14:06

In de stal voor onder het stro.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:11

zou ik niet doen, er gaat altijd mest en urine onder zitten waardoor het vreselijk gaat stinken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:34

Zulke matten moet je inderdaad eigenlijk alleen doen als je de randjes dan ook af kunt dichten zodat er geen pies onder kan komen. En dan wat zaagsel o.i.d. er overheen voor het opnemen van de urine , en regelmatig afspuiten.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:20

Oke dan opzoek naar wat anders.

@pamarena Jij zit ook overal, hahah!
Weet ergens in de buurt waar je goede matten kan kopen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:22

Met losse matten is het handig om zo groot mogelijke matten te nemen.
Bos Rubber verkoopt matten tot 3 meter breed op rol. Dan kun je met een normale maat stal (3 bij 3 of korter of langer) toe met 1 opmaat gemaakte rubber mat en komt er minder rommel onder en tussen.

Met strooisel voor het vocht werkt dat dan super! Je kunt ze eventueel verlijmen of kitten aan de randen zodat er echt niets onder kan komen en de randjes niet omhoog gaan staan.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:13

Mijn paard staat nu een jaar op rubberen matten, 2 laags. Dit omdat ze anders de stalbedekking op eet. Het stinkt absoluut niet en is makkelijk schoon te maken. Wel zit er aan de achterkant van de box een kier waar het plas doorheen gaat naar de gierkelder. Ik weet dus niet of het zal stinken als je dat niet hebt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:11

Abacab schreef:
zou ik niet doen, er gaat altijd mest en urine onder zitten waardoor het vreselijk gaat stinken

Ik heb ook matten in de stallen met stro eroverheen. Ik vind het stinken en urine wat er onderkomt enorm meevallen. Ervoor zorgen dat je voldoende strooisel in de box hebt die de urine op kan nemen.

Ik ga echt niet elke week de stallen voor 15 paarden de matten eruit halen. Ik heb ook niet gekit of iets. Matten passend in de stal gelegd, en verder geen poespas.
De matten bevallen me enorm goed. Scheelt ook flink bij de hoefsmid. Ijzers kunnen nu vaak 2x verlegd worden terwijl ik voorheen bijna elke 7/8 weken nieuwe moest hebben. Ook de oude paarden (26 en 27 jaar) komen soepeler van stal. Kortom ik wil ze niet meer kwijt.

Ik heb de matten 2e hands via MP gekocht. Ik heb gekozen voor dikke matten van circa 4 tot 5 cm. Ze worden ook nog wel eens aangeboden bij een renovatie van een woningbouwproject. Daar hebben ze dan op daken gelegen. Prijzen varieeren van € 5 - 30,- p/m²

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:14

Wat voor soort matten zijn dat dan Alani? Heb je foto's of een link?
Zijn ze vochtdoorlatend of juist vloeistofdicht?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:14

Heb je een afvoer in de stal of is het 1 dichte vloer?

Ik heb gaatjes in het beton waar de urine weg kan lopen. Ik heb daaroverheen rubberen ringmatten, deze zijn dus open. Daarover heen stro. De urine loopt dus direct weg van het stro in de rubber mat en dan langzaam naar de gaatjes van de afvoer. Zo blijft het stro veel droger en hoef je minder weg te gooien. Ik vind het ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:21

hoe doe je dat dan met uitmesten focussed? je krijgt je mest en strooisel toch nooit goed uit die gaten van die ringmatten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:23

Nee de ringen vullen met strooisel. Dit blijft er dus constant in zitten (zie het als minimalistisch oppotten). Omdat ik dit persoonlijk vies vind strooi ik iedere dag Scirocco ontsmettend stalpoeder over de matten. Verder spuit ik ze wel af en toe schoon. Mest komt er niet bij want de drollen liggen bij mijn paard altijd netjes op het stro.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 16:03

Ik kan nu aan 2e hands koeienstal matten komen.
Ga maar eens kijken of het wat is.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:07

@Hagelkruis; ben benieuwd of het wat is. Je moet maar zo denken kijken kost niets.

Vaak zijn die koeienmatten maar 18 mm dik. Ik vind juist de dikkere matten ideaal. Isolerend en schokdempend. Ook prettig ingeval paarden wat onhandig gaan liggen, maar meer neerploffen.
Ik heb destijds ook nog een partij gekocht die van een kinderspeelplaats kwam. Die liggen bij schommels en glijbanen enzo. Ik heb wel 3 verschillende soorten matten dus, maar wel hetzelfde type in een stal. De matten nieuw kopen, was me veel te duur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:41

hagelkruis schreef:
Ik kan nu aan 2e hands koeienstal matten komen.
Ga maar eens kijken of het wat is.

Wat , van de buurman ofzo ? :P

Als het wat is is dat wel fijn natuurlijk !
Ik zou hier in de buurt niks weten , heb mijn echte paarden rubber drainage staltegels via de officiële weg gekocht , en heb voor het oude stalletje dan van die bouwmarkt tegeltjes voor een habbekrats via Marktplaats overgenomen , die zijn op zich ook wel okee hoor om de kou vanuit de grond een beetje tegen te gaan.

Maar de "echte" dikke zijn toch luxer , veren meer door :)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:21

Die 2ehands waren via een bedrijf in Oudewater.
Maar heb nu ook een bedrijf in stallenbouw hier in de buurt gevonden.

Die heeft de vochtdoorlatende, maar ook niet vochtdoorlatende voor veel mider geld.
Dus hoop daar morgen even te gaan kijken.

Opzich is voor mij het belangrijkste dat de ondergrond zacht is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:35

Ben benieuwd naar je bevindingen , hoop dat je iets fijns en betaalbaars kunt vinden :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:23

Ik had ook matten.
In een stal waar afvoer is prima maar zonder moest ik wekelijks de matten er uit halen en schrobben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:42

ik zoek dikke vloeistofdichte matten voor in de stallen. comfortabel om op te staan en liggen en zodat de hoeven niet zo slijten. Ik strooi daarnaast een natte hoek op. tips zijn dus hier ook welkom.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:47

hier ook rubberen matten van (schat) 1400 x 600 op de poetsplaats. Maar idd er gaat toch nattigheid onder zitten (terwijl ik ze daar nauwelijks met water was). Als ik ze weghaal, komen de paddestoelen me nog net niet tegemoet. Bovendien wippen de paarden soms zo een mathoekje naar boven en verschuift de boel weer. Waardoor de spleet weer groter is,.. en er meer nattigheid in komt.

Mooi spul. Alleen lastig schoon te houden. Dus uit dat oogpunt had ik het al opgegeven.
(heb ze liggen omdat er eentje voorheen veel bleef schrapen en straffen ook niet werkte en ik het maar op de negeer toer gooide).

In de stal ook een bepaalde hoek gevuld met matten, zodat mijn (toen) jaarling daar op zou liggen ipv alle stro aan de kanten drukt en vervolgens in de winter op de koude klinker vloer ging liggen. Moest eerst met hoge druk erover heen voordat die vieze matvlek weg was. En plassen deed ze er ook graag op. Zucht...