Waarom vlas nat maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femkemaats

Waarom vlas nat maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:22

hoi,

Vanaf morgen wil ik vlas in mijn stal gaan doen. Nu heb ik even gegoogled, ik begin morgen met mijn stal helemaal leeg scheppen en daarna gaan er 5 balen vlas in. Maar nu lees ik op internet dat je daarna je vlas nat moet spuiten. Ik vraag me af waarom dat is????? Klinkt voor mij onlogische, ik heb al gezocht in oude topics maar kan het waarom niet vinden

Mitchall

Re: Waarom vlas nat maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:23

Ik maak mijn vlas nooit nat, maar ponylief staat ook zelden in zijn stal. :)
Maar jeetje, 5balen! Hoe grootte stal heb jij?

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:24

wij maken het vlas ook nooit nat ,en er gaan 2 balen in ofzo

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:24

Nou daar heb ik nog nooit van gehoord ;)
Alleen bij houtkorrels, die vallen dan uit elkaar, niet bij vlas :)

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:25

Mijn stal is 4x4. Volgens de fabrikant moeten er dan 4 tot 6 pakken in en doe je er dan 10 tot 12 weken mee

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:25

Wij maken vlas ook niet nat :n
Mag ik vragen hoe groot je stal is dat je er 5 balen ingooit? Wij gooien per lege stal ongeveer 2 balen erin. :)

Wel halen wij dan elke dag natte plekken en drollen eruit en vullen af en toe wat bij, vinden we wat frisser.. :)

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:25

Nou , onze stallen zijn denk ik 3/3 ? weet het niet zeker maar dan denk ik dat ie tot z'n buik in het vlas staat ? :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:26

Misschien om het vlas al wat vaster te maken?
Vlas is een erg gladde bodembedekking, vooral bij paarden met hoefijzers. Misschien dat het, door het te besproeien, vaster wordt en daardoor minder glad?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:26

5 balen is normaal in een stal van 3x3. Nooit met minder beginnen, dan kan je geen mooie matras opbouwen.
Vlas maak je nat zodat het beter vocht kan opnemen. Natmaken maakt dat de poriën in de vezels open gaan staan. Bovendien haken de vezels daarna een beetje in elkaar (door die open poriën) waardoor je vlasbedje niet zo glad is. Over een droge vlasvloer glijd je uit...

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:27

persoonlijk vind ik 10/12 weken best lang..
ga je hem dan 1 x in de zoveel tijd helemaal leeg halen ? :)

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:28

Naomi_Haffie schreef:
Nou , onze stallen zijn denk ik 3/3 ? weet het niet zeker maar dan denk ik dat ie tot z'n buik in het vlas staat ? :')

Zo kan je het toch juist goed oppotten. De fabrikant zet het er niet voor niks bij, ik lees bij veel in oude topics dat mensen er iedere week nog een zak bij gooien. Maar waar ik het vandaan heb staat erbij dat je erin ene zoveel in moet. Het is een groot paard dus miss net tot haar knieen :+

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:29

zoo dat is wel erg lang volgens mij. Wij beginnen ook met 5 balen in een stal van 3x4 maar daar gaan er ook weer 6 per maand bij.. Paarden staan overdag buiten en s avonds binnen.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:29

Als ik mijn stal helemaal vulde deed ik er ook altijd 5-6 balen in. kon ik tenminsten een bodem opbouwen. maar misschien moet je het namaken een beetje zodat t niet teveel stoft?

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:29

Naomi_Haffie schreef:

Ja dit word de eerste keer ik ga het proberen

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:30

ik deed eerst mn stal nat maken en dan het vlas erin , zodat het niet te glad werd.

Naomi_Haffie

femkemaats schreef:
Naomi_Haffie schreef:

Zo kan je het toch juist goed oppotten. De fabrikant zet het er niet voor niks bij, ik lees bij veel in oude topics dat mensen er iedere week nog een zak bij gooien. Maar waar ik het vandaan heb staat erbij dat je erin ene zoveel in moet. Het is een groot paard dus miss net tot haar knieen :+

Ja dat is wel waar :j

Wij gooien er ook per week 1.5 week ( ? ) een nieuwe baal bij

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:30

Tessaar schreef:
Als ik mijn stal helemaal vulde deed ik er ook altijd 5-6 balen in. kon ik tenminsten een bodem opbouwen. maar misschien moet je het namaken een beetje zodat t niet teveel stoft?

Misschien?

Naomi_Haffie

femkemaats schreef:
Naomi_Haffie schreef:

Ja dit word de eerste keer ik ga het proberen

Okee :)

Vind vlas wel een stuk fijner dan stro !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:31

Ibbel schreef:
5 balen is normaal in een stal van 3x3. Nooit met minder beginnen, dan kan je geen mooie matras opbouwen.
Vlas maak je nat zodat het beter vocht kan opnemen. Natmaken maakt dat de poriën in de vezels open gaan staan. Bovendien haken de vezels daarna een beetje in elkaar (door die open poriën) waardoor je vlasbedje niet zo glad is. Over een droge vlasvloer glijd je uit...

Precies, en doordat de bodem wat vaster en compacter is is de kans op vlasstukjes die de hoef irriteren en in de straal en witte lijn gaan zitten ook een stuk kleiner, wat het voor het paard wat comfortabeler maakt om op te staan :)

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:32

Ibbel schreef:

Oke klinkt logische!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:49

Het is om het vlas te helpen dat je een vastere bodem krijgt.

Mijn stallen haal ik iedere dag de stollen er uit en dan dicht trekken, natte plekken haal ik er nooit uit de bodem wordt 1x in het half jaar voor een deel leeg gehaald, de boven laag blijft voor de nieuwe bodem natte gaat er uit. Mijn bodem is gemiddeld zo'n 25 cm hoog. Mijn box gaat nooit 100 leeg en hoef dus ook niet met een gladde bodem te beginnen na schoon maken.

De meeste mensen werken verkeerd met een vlasbodem en dat is echt zonde ze vinden als het bruin wordt al snel vies.

Houd er wel rekening mee dat je paard voldoende ruwvoer krijgt anders is de kans dat ze vlas gaan eten zeer. Slecht in grote hoeveelheden voorzaakt koliek

Geef voor de rest de bodem de tijd om dicht te kunnen gaan liggen niet te snel gaan scheppen.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:01

Ja klopt bij ons op stal zie je dat ook vaak dat er teveel word geschept omdat het er niet netjes uit ziet. Heb me eerst wat verdiept en ik ga oppotten en begin met een dikke laag. Ze krijgt in de ochtend kuilgras en brok daarna gaat ze naar buiten de hele dag op het gras, begin van de avond binnen weer kuilgras+brok en in de avond nogmaals voor het slapen gaan alleen kuilgras
ifever schreef:
Het is om het vlas te helpen dat je een vastere bodem krijgt.

Mijn stallen haal ik iedere dag de stollen er uit en dan dicht trekken, natte plekken haal ik er nooit uit de bodem wordt 1x in het half jaar voor een deel leeg gehaald, de boven laag blijft voor de nieuwe bodem natte gaat er uit. Mijn bodem is gemiddeld zo'n 25 cm hoog. Mijn box gaat nooit 100 leeg en hoef dus ook niet met een gladde bodem te beginnen na schoon maken.

De meeste mensen werken verkeerd met een vlasbodem en dat is echt zonde ze vinden als het bruin wordt al snel vies.

Houd er wel rekening mee dat je paard voldoende ruwvoer krijgt anders is de kans dat ze vlas gaan eten zeer. Slecht in grote hoeveelheden voorzaakt koliek

Geef voor de rest de bodem de tijd om dicht te kunnen gaan liggen niet te snel gaan scheppen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:22

Hier ook een tevreden vlas gebruiker,
Mijn stallen zijn 3x3 maar de opaarden kunnen onbeperkt in en uit lopen... heb een plankje voor de deur zodat ze niet alles eruit schoppen...
Voordeel is dat ze minder op stal staan, nadeel is dat de helft buiten ligt soms...en het regent een beetje in.

In een lege box gaan 4 pakken, en ik maak ze nat omdat het beter aan elkaar hecht en beter op gaat nemen. elke dag haal ik de drollen eruit en trak alles recht. Natte plekken laat ik erin om een bodem te kweken.
Boxen gaan nooit helemaal leeg bij mij, af en toe keer ik alles 1x helemaal om en schep de zwarte laag eruit.
Dan vers erbij. Ik kom lang niet aan een baal per week erbij hoor!! En het omscheppen bekijk ik per keer...
Ik heb geen potstal ervan gemaakt, dat staat me tegen én je gaat het toch iets ruiken.
en ik wil geen laag van 30 cm in mijn stallen.
Overigens staan ze vanaf deze periode ongeveer op vlas. Tot het voorjaar, daarna schep ik de boxen leeg, dan lopen ze meer in de bak en de wei en slapen ze ook buiten. Zodra ik zie dat ze buiten gaan slapen gaan de hokken leeg. En als het slecht weer wordt en de bak te nat om te slapen vul ik de boxen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:26

Ik dacht ook dat het natmaken vnl was om sneller en "mat te krijgen ipv aan gladde massa waarin je kan uitschuiven en dat de vezels na eerste contact met een weinig vocht sneller vocht op nemen is mooi meegenomen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:36

Idd natmaken om het wat minder glad te maken waarschijnlijk, zelf doe ik het nooit. Ik begin overigens ook met 4 a 5 balen hoor in stal, ze heeft een 4x3 stal, maar heeft maar op 4x2 vlas liggen (heb de achterste strook van stal leeg waar ze poept). Je moet juist ruim beginnen zodat er een lekkere bodem kan ontstaan. Ik haal 1x in de week (fulltime op stal in de winter) het ergste plas weg, en als het nodig is een halve of hele baal er weer bij.