Wie weet wat voor plant dit is en hoe je hem dood krijgt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

Wie weet wat voor plant dit is en hoe je hem dood krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:11

We hebben in ons weiland dit plantje staan maar krijgen het zelfs niet met round up dood

Wie kan me vertellen wat dit is en hoe je het wel dood krijgt.
Paarden eten het niet en het komt steeds meer in het land.

Afbeelding
Afbeelding

Baily12

Re: Wie weet wat voor plant dit is en hoe je hem dood krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:14

dat wil ik ook wel weten in 1 jaar is onze hele weide ondergegroeid!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:16

Volgens mij is het de boterbloem en inderdaad die groeit gewoon door.
Als je boterbloemen in de wei hebt, dan heeft de grond een kalk gebrek. In het najaar flink kalk strooien dan verdwijnd hij, je kan hem ook dood krijgen met MCPP of MCPA, een van die twee, Ik gebuik altijd een mengsel hiervan, want dan heb ik in 1 moeite bijna alle onkruiden

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:18

We spuiten met beide zo dat we ook alles dood krijgen maar dit plantje wil maar niet dood.

Echt is dit boterbloem??

Net gegoogled en je hebt gelijk het is boterbloem
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 05-09-11 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:18

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:20

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:29

maringe schreef:
Volgens mij is het de boterbloem en inderdaad die groeit gewoon door.
Als je boterbloemen in de wei hebt, dan heeft de grond een kalk gebrek. In het najaar flink kalk strooien dan verdwijnd hij, je kan hem ook dood krijgen met MCPP of MCPA, een van die twee, Ik gebuik altijd een mengsel hiervan, want dan heb ik in 1 moeite bijna alle onkruiden

waar kun je dat kalk kopen en is dat erg duur? :)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:44

even zusje van Tinkersjakie hier :D
Ik zag die foto's van de boterbloem en inderdaad, blad lijkt sprekend. MAAR op die foto's zie ik het blad meer bij de stengel "omhoog staan". Dit blad bij ons "kruipt" over de hele bodem heen. Is dat toch het zelfde???

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:52

hoi indianajones

heb ik ook is ook gewoon boterbloem. Paarden eten het inderdaad niet en het hele land gaat er onderzitten.

Dus in het najaar kalk strooien?? Help dit echt want dan ga ik dat ook doen. En hoe krijg je brandnetels uit je land?

Even offtopic; Hoe gaat het met Indy?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 01:12

Dat is inderdaad boterbloem, en makkelijk te bestrijden met MCP-? ben even kwijt welke het ook alweer is. Even bij de Boerenbond of Welkoop vragen daar verkopen ze dat. Ik had ook de halve weide ermee bedekt staan en het grootste deel is nu weg. Mag je alleen de paarden even niet op het gespoten stuk land zetten.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:28

Als je weide kort is, dan zijn de steeltjes van de boterbloemen ook kort, als het gras langer wordt dan, dan worden de steeltjes van de boterbloemen ook langer, want anders hebben ze geen licht meer door het hoge gras.

Ik heb een paar jaar geleden gespoten met MCPP/MCPA, toen was eigenlijk alles dood, maar nu komt het weer terug, dus ga over ruim een maand kalk strooien, om de oorzaak weg tenemen, zodat de boterbloem het niet prettig vind in mijn paarde weide.

Ik ga de kalk bij de boerenbond/welkoop halen en heb geen idee hoeveel ik nodig heb en wat het kost

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:40

Dat is idd de boterbloem, pas ermee op want als paarden niets meer te eten hebben (en dan bedoel ik écht niets meer) dan gaan ze er wel van eten en ze zijn helaas giftig.
Net als hierboven gezegt word, flink kalk strooien en dan word het minder. Even vragen hoeveel je moet strooien want dat hangt er ook vanaf hoe groot je weide is.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:41

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!!
Het rare is dat we dit ook bij mijn zus haar weiland thuis hebben gespoten met mix van mcpp en mcpa ( of hoe die ook heet) maar ht is daar niet van dood gegaan.
Kalk wilde in voorjaar al doen maar is er niet van gekomen. Dus gaan we dat later nou doen.
Is er ook nog verschil in kalk en zoja welke kun je het beste gebruiken

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:45

Het is de kruipende boterbloem

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:48

Gooi in het voorjaar / eind winter eens een flinke lading kalk over het land. Boterbloem groeit op zure grond en kalk houden ze niet van. Maaien voor ze in bloei staan helpt ook al een eind, of schapen laten grazen, die eten het volgens mij wel n.l.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:53

Kalk moet je niet in het voorjaar strooien, maar in het najaar. Dus nu komt de tijd om dit te doen.
Kalk is kalk, dus gewoon de goedkoopste kopen.
Slimste is om het bijv via een boer te doen. Die kunnen er vaak goedkoop aan komen, maar dan moet je wel een boer kennen die zo vriendelijk is je er mee te willen matsen.
Anders even op internet kijken waar je goedkoop wat zakken kunt krijgen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:45

Als je de boterbloem wil bestrijden dan moet je een mix van MCPP/MCPA hebben en de bladeren dan goed nat maken anders gaat het inderdaad niet dood en dan neem je de omstandigheden waar hij zich prettig voelt nog niet weg en dan komt het weer terug, kalk strooien is de beste optie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:47

Is inderdaad gewoon de kruipende variant van de Boterbloem , hebben we hier ook...vreemd genoeg is er geen tekort aan kalk hier volgens het bodemonderzoek van BLGG , er moet juist meer stikstof in de grond !

Maar normaal gesproken is het wel standaard iets dat je met kalk bestrijdt....

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:51

Toen het grond onderzoek gedaan werd is er toen ook vermeld dat het om een paardenwei ging, want de PH-waarde van de grond verschilt heel erg met een koeienweide

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:52

Jep. Staat ook op de papieren :)

Ik had echt verwacht dat er een flinke dot kalk op zou moeten....aan de andere kant staat er net zoveel klaver als boterbloem , dus dat spreekt elkaar dan weer een beetje tegen... althans voor mij dan als leek die wel een klok heeft gehoord zeg maar , misschien is het voor iemand met meer verstand er van wel logisch dat het allebei voor komt.... :o

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:54

mhollander schreef:
En hoe krijg je brandnetels uit je land?

Brandnetels kun je snoeien en drogen laten dit eten de paarden namelijk wel :)
en is ook nog eens goed en lekker voor ze :)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:55

Huhh wij hebben dus ook klaver in het land, dat spreekt elkaar tegen?!?

Hebben vorig jaar wel bodemonderzoek laten doen en daar kwam wel uit dat we kalk moesten gaan strooien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:59

Klaver schijnt juist weer voor te komen op land waar te weinig stikstof in zit , wat ik heb gehoord.

Over het algemeen strooien mensen stikstof korrels = kunstmest om de grond wat "rijker" te maken , of kalk om de grond wat "armer" te maken , even heel versimpeld gezegd.

Maar mijn kennis reikt dus ook niet ver genoeg , ik mis ergens die afslag waarom er nu zowel klaver als boterbloem (veel !) voorkomt....echt door bijna de hele grasmat heen...

Zal dan misschien wel door een tekort / teveel aan andere stofjes zijn misschien ? Magnesium en kalium enzo is ook belangrijk...

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:07

Pmarena: Elke vierkante meter kan de grond andere voedingwaarden hebben. Op de plek waar boterbloemen staan groeit meestal geen klaver, misschien wel weer een meter verder op, dus kan makkelijk op de ene plek kalk nodig hebben en de andere plek meer stikstof.Ik hoor dit ook allemaal van mijn vader die boer is geweest

Brandnetels kun je alleen kapot spuiten met MCPP. Je kunt ze ook afplukken, maar dan komen ze weer terug, die wortelen onder de grond verder en elk worteltje wordt een nieuw plantje.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:19

euh Pmarena,
stikstof zorgt er voor dat je gras groeit en de kalk zorgt er voor dat er voldoende stikstof in de grond opgenomen kan worden zodat je gras dus kan groeien. kalk zorgt ook voor een mindere zuurtegraad (door te zorgen dat de stikstof opgenomen wordt).
arme grond wilt gewoon zeggen dat er een tekort is aan voeding voor de planten.