beginnend mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

beginnend mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:27

Hoy,

Helaas krijgt mijn pony weer mok wat ze vaker heeft gehad. Het valt un nog mee bij haar. Voorheen heeft ze veel last van rasp gehad erbij. Ze heeft het un nog alleen linksachter (de mok). En een plek op haar been waarbij ik denk dat het toch weer heftig gaat beginnen. Het weiland waar ze in staat is bij het hek modderig en verder in de wei niet.

Ik zit un in dubio. Heel erg is het dus nog niet, maar kan ik beter al zorgen dat ze droog in de paddock staat of het aankijken? Ik spuit haar benen wel af, was ze met betadine en smeer er voor un sudocreme op.

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Tamadine

Re: beginnend mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:30

Ik heb wel eens begrepen dat je juist niet elke keer moet wassen met betadine, omdat je dan ook de goede 'stoffen' (of hoe noem je dat) dan ook dood. En daardoor herstel dus langer kan duren.
En elke dag wassen en dus nat maken is volgens mij ook niet helemaal lekker voor de mok, aangezien dat vaak ook de reden is dat het begint. Juist droog houden en lekker sudocreme erop idd.
Ik heb mijn merrie toen nog een tijdje mok pillen gegeven en dat werkte ook super.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:36

Ik hoor net ook van die pillen, maar opzich heb ik wel goede mokzalf van de da wat goed werkt. Ik heb haar un maar even in de paddock gezet die is gelukkig droog. Punt is alleen dat ze het nog nooit zo vroeg heeft gehad, maar ja met die natte periodes van de afgelopen tijd snap ik het ook wel.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:43

Ja maar mok is niet iets wat alleen van buitenaf komt. Het kan ook heel goed van binnenaf komen of een combi. Bij mijn merrie was dat namelijk het geval. Daarom ook die moktabletten.
Maar heeft je paardje nu niet een verminderde weerstand? En wat voor kracht en ruwvoer geef je?

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:47

Ik smeer tea tree balsem op de beginnende mok. Werkt super goed en is ook nog eens zacht voor de huid, omdat het op natuurlijke basis is. Mijn pony heeft wel mok van de zon (mok komt alleen op de witte benen) en ik bescherm die gedurende de zomermaanden door aan de achterbenen in wei springschoenen aan te doen. (Tip van mijn DA nadat het een zomer zo erg geworden was dat het bijna naar binnen sloeg). Weet je bij jouw paard wel zeker dat het van de vochtige bodem komt?

Het klopt indd dat betadine ook de levende cellen dood!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:42

Dan zal ik in ieder geval even oppassen met de betadine. Zappa ja dat weet ik echt zeker. Springschoenen zal dan ook niet werken bij haar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:47

zo min mogelijk wassen en levertraan zalf erop. Heeft voor mij heel goed gewerkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:47

Weet je de oorzaak van de mok?
Vaak komt mok door een te lage weerstand, van binnenuit. En dan blijft het terugkomen.

Mijn halfinger had het ook regelmatig. Ben aan het smeren geweest met van alles (tot en met antibioticazalf van de DA), tot iemand met bovenstaande opmerking kwam.
Ik voer nu een vitaminekorrel bij en sindsdien heeft hij zelden of nooit meer last van mok.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:51

Ja ik weet waar het vandaan komt, lief dat jullie meedenken aan de medische dingen. Maar het gaat mij niet om wat ik er op kan smeren. Als het patroon verandert is de dierenarts de eerste die het hoort :)
Het gaat mij er nu om dat zij dag en nacht buiten staat in de wei. Het eerste gedeelte van de wei is een ontzettende modderpoel, de rest van de wei niet. Binnen houden wil ik liever niet dus ze staat vandaag in een paddock. Ik vraag dus echt alleen even tips voor het beginnend mok wat betreft binnen of buiten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:11

Oorzaak van mok kan ook als gevolg van mijten zijn. Dit is wel afhankelijk van het ras. Vaak hebben paarden met veel behang hier heel veel hinder van. De mijten graven gangen onder de huid en maken deze kwetsbaar.

Ik denk dat je het goed doet met 2x in de week wassen met betadine en dagelijks smeren met Sudo. Heb ik ook heel goede ervaringen mee. Eventueel mokzalf (met een anti schimmel en bacterie) van de da. Mijn ervaring is ook dat je moet afwisselen met producten. Van Sudo, mokzalf da tot uierzalf. Als de mok echt hardnekkig is en maar niet over wil gaan dan kun je ook nog Panalog gebruiken. Dit is verkrijgbaar bij de da maar is wel hartstikke duur.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:17

Mijn merrie had er ook altijd zo vreselijk veel last van.
Ik waste dan haar benen 3 dagen achter alkaar met betadine.
En daarna een hele dikke laag sudo er op....iedere dag.
Dat werkte nog beter dan de dure zalf van de DA :')
De dikke laag sudo helpt herstellend maar stoot ook gelijk vocht af.
En droog houden is nu het belangrijkste.

Voor mijn huidige ruin heb ik droogzetters gekregen van mijn DA, dat werkt ook perfect.
De mok is binnen een week helemaal weg.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:08

Bedankt!
Alani, als het echt hardnekkig is haal ik bij de dierenartspraktijk een mengsel, van wat ik begreep is dat ze dit zelf maken en dit werkt ook echt super! Maar ik houd het in ieder geval in gedachten.

Quartel, Het is nu nog beginnend dus ik hoop dat de sudo daarin werkt, maar wat zijn die droogzetters voor iets?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:24

droogzetters worden officieel voor koeien gebruikt.
Het zit in een spuitje en dat smeer je er 1x daags op.
Na een week is de mok echt helemaal weg.
Ik vind het superspul :j
Ik gebruik de sudo nu alleen nog preventief in de natte periode.
Bij mok (beginnend) gebruik ik direct de droogzetters

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:27

@Marchador; dat zal een een mokzalf zijn die zij zelf maken. Dat helpt wel een periode maar op een gegeven moment ook niet meer. Die panalog is nog veel effectiever, maar wellicht nu nog niet nodig om te gebruiken. Mok kwijt raken is vaak ook een kwestie van een lange adem en niet opgeven. Korsten peuteren doe ik overigens nooit. Vreselijk pijnlijk voor het dier en met een beetje meer geduld en zorg ben ik nog altijd van de mok afgekomen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat de bacterie die mok veroorzaakt in de grond zit. Ik denk dat er zeker een kern van waarheid in zit. Toen ik de paarden nog bij mn ouders had staan, heb ik nooit geen last van mok gehad. Nu ik ze aan huis heb heb ik het het 1e jaar best erg gehad. Het weiland bij mij is vele malen natter dan bij mn ouders. Nu check ik elke avond en bij een klein oneffenheidje die ik voel op de huid smeer ik er en kloddertje sudo of mokzalf van de da op. De laatste jaren bijzonder weinig last gehad.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:21

En hoe lang denk je dat die mokzalf van de da zal helpen dan? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik gebruik het toch erg graag bij mok. Maar die droogzetter houd ik zeker in gedachten!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:26

sudocreme is idd heel goed! op mn werk gebruiken we dagelijks MSM care zalf. dit werkt ook zeer goed! verkrijgbaar bij de paardenapotheek.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:22

Marchador schreef:
En hoe lang denk je dat die mokzalf van de da zal helpen dan? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik gebruik het toch erg graag bij mok. Maar die droogzetter houd ik zeker in gedachten!

Is verschillend per paard en de ernst van de mok. Mijn ervaring is dat als ik het een week of 2 tot 3 heb gebruik het niet veel verbetering meer geeft. Dat is ook wat ik in de gaten houd. Op het moment dat ik niet veel verbetering meer zie, gebruik ik wat anders. Schiet me nu te binnen; blauwspray wil ook nog wel eens goed helpen. Soms moet je ook wat uitproberen. Uitgangspunt is dat het bacterie dodend moet zijn en verzachtend. Ik ben niet van de middeltjes als bijv. koffiedik of tandpasta smeren.

Nadien ook goed droogmaken met een oude handdoek of theedoek.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:55

Dan heb je het over 2 a 3 weken. Ik gebruik de zalf van de da al jaren met goed effect! :)

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:59

ik zweer echt bij droogzetters!

mijn 2-jarige had op 2 benen mok waarbij op haar achterbeen helemaal naar boven is gegaan,

ik heb een week lang droogzetters erop gesmeert en binnen 3 weken was er niks meer te zien terwijl ze haar hele been dik had. ze staat nu gewoon weer buiten en ook in een nat land en het blijft gewoon helemaal weg.

paard bij ons op stal heeft al ruim een half jaar lang last van mok heeft ook een week droogzetters gebruikten na 2 weken was het bij hem ook helemaal weg.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:41

Marchador schreef:
Dan heb je het over 2 a 3 weken. Ik gebruik de zalf van de da al jaren met goed effect! :)

Gebruik jij de zalf al jaren achter elkaar????
Voor de goede orde; ik heb het over het dagelijks gebruik, niet over als daar tussenpozen van maanden tussen zit.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 16:08

Precies :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:17

als het beginnende mok is, dan zou ik ze overdag gewoon in het weiland laten, maar 's avonds wel de benen droog maken en op stal of in een droge paddock zetten.
Eventueel wat appelazijn bijgeven of een ontgiftingskuur starten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 16:48

Bedankt. Jij zou dus wel kiezen voor het weiland zolang het beginnend is?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:58

ik kies in alle gevallen zo lang mogelijk voor het weiland tenzij het echt niet anders meer kan.
Mijn paard heeft makkelijk rotstraal, meestal is het voldoende om als ze voor de nacht binnenkomt de hoeven goed uit te borstelen en er een uitdrogend goedje in te spuiten. 't wordt nooit erger dan het begin, dus ik zie geen reden om haar binnen (en in haar eigen mest) te houden. In haar groep staat er eentje met chronische mok en dat wordt echt niet erger door op een nattere weide te staan. De gevolgen van apart opstallen of op paddock zetten wegen dan ook niet op tegen de kleine mokplekjes. Dus elke avond bij het op stal komen, benen afborstelen en indien nodig met een handdoek droogwrijven en blauwsel of betadine erop (of iets anders uitdrogend en ontsmettend)
Van zodra je merkt dat het erger wordt, moet je een beslissing maken voor jezelf. Hoe "erg" laat je het worden vooraleer je met de grove borstel begint...

Hopefull_Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:40

Ik heb de beste ervaring met vetramil. Heb alles geprobeerd bij een paard met zware mok. Eerst een soort droogzetter gebruikt wat ook op rotstraal wordt gespoten en daarna iedere dag ingesmeerd met vetramil. En zo min mogelijk wassen, betadine verstoort de genezing.