Welk middel om hondsdraf mee te bestrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Welk middel om hondsdraf mee te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:02

Ik heb in mijn weide Hondsdraf staan, dit woekerd erg snel door en is giftig, hoe kan ik dit het beste bestrijden.

Angela

Re: Welk middel om hondsdraf mee te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:42

Gewoon bij de boerenbond even vragen hoe dat gif heet. nadeel is dat de paarden 4 tot 6 weken niet op de wei mogen... Anders kun je alleen maar met de hand gaan trekken (maar dat is in de wei waarschijnlijk geen optie)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 07:32

Ik spuit eigenlijk al het onkruid met MCPP/MCPA, maar hondsdraf wordt wel even zwakker, maar groeit nu weer door.
Ik heb al bijn verschillende mensen geinformeerd (boeren), maar die kennen het plantje nog eens niet.
Ik denk misschien weet iemand het hier, ga dus toch maar even bij boerenbond informeren en anders bij iemand met spuitlicentie

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:47

Wat ben ik blij met jouw topic, weet eindelijk hoe dat stomme kruipplantje heet. We hebben dit jaar weinig weideonderhoud gedaan en was wel van plan om dit nu weer wat beter op te pakken. Hoop dat je het goede bestrijdingsspul gaat vinden.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:14

Ik wist dus ook niet wat voor plantje het was, ook mijn vader niet die altijd boer is geweest, loop weer eens bij mijn schoonmoeder door de tuin en zie daar een bonte bodembedekker staan met hetzelfde blad, dus ik vragen wat dat was, (zij weet heel veel van bloemen en planten). Ja zegt ze het is een kruid tegen jeuk en woekerd overal naar toe, maar ik vindt het zo'n mooi blad. Ik googlen en ja hoor, hetzelfde als in mijn wei, blijkt het dus behoorlijk giftig te zijn, geen wonder dat mijn paarden het laten staan. Het lijkt alleen dat het dit jaar veel erger is dan andere jaren, andere jaren pluk ik het altijd uit, maar nu is er geen beginnen aan.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:21

bij mij woekerd het dit jaar ook als de pest, maar de paarden laten het gewoon staan. ja en een wei ombouwen kost 600 euries en omdat de grond geen eigendom is ga ik daar niet aan beginnen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:48

Bij mij staat het op een plek waar hij mest dus het gras is daar erg hoog en dat maakt het er niet makkelijker op om het uit te trekken. Heb nu wel alles wat korter gemaakt zodat ik met spuiten er ook beter bij kan.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:40

Ben bij de boerenbond geweest en die konden mij niet vertellen wat ik nodig heb en daar komt bij dat ze geen bestrijdingsmiddelen meer mogen verkopen aan mensen zonder spuitlicentie, alleen de particuliere versie en die is niet zo krachtig en die is dus duur met matig resultaat.

Heb dus gelijk mijn neef gebeld die spuitlicentie heeft, volgens hem moet het dood gaan van een combinatie van MCPP/MCPA (allebei 30 ml in 10 liter water). Je moet het blad goed nat maken, Het is mogelijk dat je het na een week of 2 - 3 nog een keer moet herhalen.
Hij zou het nog precies navragen, maar uit zijn hoofd meende hij dat het zo was

Het groeit dus op vochtige beschutte grond met hoge temperaturen, dus in langer gras en omdat het de laatste tijd veel regent, blijft de grond in lang gras natter (omdat de zon en de wind de grond niet kan drogen)

Kinel: Het komt dus door het vochtige weer dit jaar dat het zo hard groeit

Joyce83: Dus het klopt, dat het in langer gras lekker wil groeien

rnijhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:31

maringe schreef:
Ik heb in mijn weide Hondsdraf staan, dit woekerd erg snel door en is giftig, hoe kan ik dit het beste bestrijden.

met een mengsel van starane en mcpa kun je hondsdraf en boterbloem besrijden 2 liter per hectare

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:58

Al een oud topic maar..

Als je de hondsdraf heb doodgespoten, laat je het dan staan of haal je het alsnog weg ivm. giftigheid?