nieuw paard is aggresief naar mijn veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

nieuw paard is aggresief naar mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 09:36

Sinds een maandje staat er nieuw paard bij ons op stal, een ruin. Eigenaar is helemaal blij met hem, en hij leek ook in de groep best goed te passen. Ze staan in een kudde, waar ook mijn inmiddels afgespeende henstveulen staat. Nu heeft mijn veulen al soms wel wat hengsten streken, zoals bovenop de merries proberen te springen, maar verder is hij eigenlijk heel onderdanig. Zeker naar die nieuwe ruin toe. Sinds een week of twee lijkt de nieuwe ruin mijn veulen niet te accepteren, en jaagt hem telkens weg. Nu blijft het niet meer bij wegjagen, maar hij bijt hem tot bloedens toe. Mijn zielige ventje heeft doodsangsten uit gestaan. Dus het nieuwe paard mag niet meer bij de kudde, maar staat nu alleen. Maar ja, we merken nu dat die ruin daar toch ook wel gefrustreerd van wordt. Wat moeten we hier nu mee?
We kunnen de groep niet opsplitsen, aangezien die paarden al jaren samen staan en daarvan in paniek raken. Het lijkt erop dat de ruin mijn veulen als concurrentie ziet, en die dus uit de weg wil hebben. Hoe krijgen we alle paarden tevreden?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:47

En als je de oorzaak nu eens weg neemt? De merries?
Bv. ik dacht zo van jouw hengstje bij de ruin te zetten en de merries op een ander stuk?
Binnenkort kan jouw hengst toch niet meer bij de merries, ik had vroeger ook een hengstje en heb hem laten opgroeien tot zen 2de levensjaar samen met onze enige ruin en na castratie kon de hele groep weer samen.

cremellogek

Re: nieuw paard is aggresief naar mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:47

Maar ik wil de bestaande groep niet uit elkaar halen, mijn veulen is beste vriendjes met m'n 3-jarige en dat wil ik zo houden. Bovendien hebben we op stal in de winter maar 1 paddock waar dan de hele kudde in staat. Dan kunnen ze niet meer in de wei..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:49

de ruin er gewoon uithalen...
spijt me zeer maar je laat je paard toch niet wijken voor een ander....

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:52

We hebben hem nu dus ook apart staan, maar ondanks dat hij lelijk doet tegen de mijne vind ik hem nu toch ergens wel zielig. Dit lijkt mij geen blijvende oplossing. Hij staat overigens gewoon naast de groep met alleen een stroomdraadje ertussen.
Ik weet trouwens dat heel veel paarden zo staan, zeker wedstrijdpaarden.. Maar het druust gewoon tegen mijn gevoel in..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:56

Je wilt de bestaande groep niet uiteen halen dus echt veel opties zijn er niet.
Hij zou eventueel met een ander paard uit de groep kunnen staan. En jawel paarden kunnnen ook na jaren samen te hebben gestaan een nieuwe kudde vormen met andere paarden.
Dit kun je ook oefenen door een ander makkelijk paard er een uurtje bij per dag bij te zetten en dit op te bouwen. Wat voor oplossing had je dan zelf in gedachten? Ik kan niks anders bedenken dan er een ander paard bijzetten zodat hij niet alleen staat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:57

Die ruin heeft iets te veel testeron in zijn bloed.
Hij accepteert geen jonge hengstjes in zijn nieuwe kudde.

Of is die nieuwe ruin zo in de groep gegooid ??
Dan is hij de laagste in de rangorde en reageert dat af op jouw ukkepukkie.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 17:24

Ariebren schreef:
Die ruin heeft iets te veel testeron in zijn bloed.
Hij accepteert geen jonge hengstjes in zijn nieuwe kudde.

Of is die nieuwe ruin zo in de groep gegooid ??
Dan is hij de laagste in de rangorde en reageert dat af op jouw ukkepukkie.

Hij lijkt inderdaad geen jonge hengstjes te accepteren.
Hij staat er nu niet meer bij, maar hij had wel de leidende positie op zich genomen. En de merrie die altijd de baas was is helemaal in love sinds dat ze hengstig is, dus zij vond het prima dat hij de macht heeft overgenomen.

Er is kans dat we volgend jaar weer een merrie laten dekken, dus een veulen moet binnen de groep geaccepteerd worden. Ik zou die ruin daar nu niet mee vertrouwen. Als het inderdaad aan zijn testosteron zou liggen, is er dan hoop dat hij zijn karakter zal veranderen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:27

Je zult binnen afzienbare tijd die groep toch uit elkaar moeten halen, want dat jonge hengstje gaat straks wel de merries dekken. Een kennis van me heeft ervaring opgedaan met een hengstje van 6 maanden dat haar merrie drachtig heeft gekregen. Dracht is overigens wel vanzelf afgebroken, maar je wil het risico echt niet lopen dat daar dingen misgaan.
Dat hengstje zal dus sowieso uit die groep moeten, dus waarom niet zoals Iana voorstelt de ruin met het hengstje samenzetten zonder merries?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:45

Zoals ik het nu lees is de ruin de verloofde geworden van de leid merrie.
Dus hij staat hoog in de rangorde en gooit de concurentie de kudde uit.
Of te wel de jonge hengst moet eruit van de ruin.
Misschien toch een testeron probleem bij de ruin.
Ja en een karakter veranderen van en paard in de kudde lukt niet.
Hooguit een echte, volwasse, hengst erbij zetten en die schopt al zijn concurenten over het draad.
Maar dat zou ik maar niet doen, de ellende is niet te overzien.

Paarden samen op de wei, paddock, geeft vaak problemen door de rangorde.
Ik zelf heb een cremello merrie die weer getrapt is en een weke delen blessure heeft in haar borst, schouder spieren.
Is die ukkepuk niet toevallig ook Cremello van kleur ???