Ik heb een misdaad begaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik heb een misdaad begaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:02

Ik dacht dat ik er goed aan deed, maar blijkbaar niet |(

De pony:
Al tijden te dik, zomereczeem/allergie/gevoelig (heeft jeuk, ze hebben altijd gezegd dat het ZE was maar hier begin ik meer & meer aan te twijfelen), kuddeleider.

De misdaad:
Ik heb hem van stal verhuisd en nu staat hij op een eigen stuk weide (met schuilstal), paarden langs hem, paarden voor hem, paarden (achter het bosje) achter hem. Alleen geen paard bij hem.

Mijn motivatie:
Het enige wat hij altijd deed was eten .. Eten, eten, eten .. En z'n kudde in de gaten houden. Stond vroeger met 2 merries, de laatste tijd met 1 merrie vanwege komst van een 4e paard (dit ging niet allemaal samen dus gingen ze in aangrenzende weiden). Zodra er nieuw eten was (nieuwe strip gras of hoop hooi) ging de eetmodus aan, eten & eten & eten, totdat er niks meer was. En ondertussen natuurlijk de kudde in de gaten houden, zorgen dat ze niet opgegeten gingen worden en dergelijke. Als 1 van de andere paarden wegging moest hij dat ook in de gaten houden dat die zeker terugkwam, hij moest zorgen dat er zeker geen ander paard met z'n hooi ging lopen (zelfs met verschillende hopen, dan ging hij gewoon van de ene naar de andere hoop, was net een stoelendans :+ ) etc. etc.

En daarom heb ik hem express in een eigen stuk weide gezet. Hij staat er sinds gisteren en staat er alsof hij er al jaren staat. Hij heeft rust, eet wat grasjes, gaat wat soezen, bekijkt het allemaal eens, eet weer eens wat. Z'n hoofd zit niet constant meer in het gras uit vrees dat er anders niks meer gaat zijn. Hij zit niet meer constant in de stress om z'n kudde (ik zeg het overdreven misschien, maar in z'n hoofd gebeurde er veel volgens mij ;) ), hij heeft gewoon rust. Ik dacht daar goed aan te doen, dat het ideaal voor hem zou zijn als hij gewoon z'n eigen stuk had wat hij met niks of niemand (behalve met mij :P ) moest delen. Maar blijkbaar is dit een misdaad ... Je kan het ook nooit goed doen |(

Edit; de reden voor dit topic is dat ik dacht het goed te doen, ik blij was met z'n nieuwe stekje en toen een reactie kreeg waardoor ik iets had van -O- En ik heb dat soort reacties nogal gezien bij iemand die zei dat haar paard fijn in een weitje alleen stond (met paarden er rond). Dus niks persoonlijks op iemand of een bepaalde reactie ofzo, maar gewoon een soort van ventilatie, een uiting van twijfel .. Want als je zo'n reactie krijgt, ik voel me daar slecht bij, omdat ik juist zo goed mogelijk voor mijn pony wil zorgen ... en dat zou deze situatie dan niet zijn ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-11 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Ik heb een misdaad begaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:05

Ocharme..
Tja ik weet niet, ideaal is het niet, maar jij kent hem het beste.
Is het geen optie om hem bijvoorbeeld deels alleen en dan nog deels op een paddock (waar ze zich niet druk om eten moeten maken) te zetten?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:06

Is het jouw pony?
en waarom is het een "misdaad"?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:06

Wie zegt dat dat een misdaad is dan?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:07

En wat is de misdaad dan?

bitchiej00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:08

Ja ik snap het ook nog niet echt helemaal, is toch goed allemaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:09

@ Gypsy : Ik denk dat het ideale in zijn geval (of misschien wel voor elk geval) niet te vinden is ...
Hoe bedoel je dat? Deels op een paddock met een ander paard dan ofzo? Denk ook niet dat dit mogelijk is, kan hem wel in de buitenpiste zetten maar als dan iemand die wil gebruiken heeft die natuurlijk voorrang (niet dat het daar zo heel druk is).

Het is inderdaad mijn pony :j
De misdaad is dat hij nu alleen staat, en dus geen soortgenootje bij hem heeft.
Is via pb contact geweest, waren al een paar dagen aan het pb-en over wat praktische zaken enzo en ik had gezegd dat hij dus ging verhuizen en nu dacht ik: ik stuur even leuk dat hij verhuist is .. Ik heb het geweten ^) Niks tegen de persoon persoonlijk hoor, ieder heeft z'n eigen mening over dingen, maar een goed gevoel geeft het niet ... -O-

1marie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:09

t is misschien wel een misdaad maar weten de eigenaren dat je hem hebt verplaatst? misschien kan je wat met hun afspreken over de pony en laten zien dat het veel beter gaat. en misschien kun je hem eventueel wel overkopen voor een normaal bedragje :) hoe oud is de pony ongeveer? en word de pony weleens bereden? want jij hebt nu wel misschien een misdaad begaan maar die mensen zorgen niet altegoed voor hun pony als hij zo gefrustreerd is op eten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:10

Het is gewoon mijn pony hoor :+ Ik heb 'm niet verplaatst zonder medeweten van de eigenaren ofzo, sorry voor de verwarring :Y)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:11

Over het algemeen word het beschouwd als zielig om een paard alleen te zetten..
Sabine, ik denk dat je in deze situatie juist alleen maar goed doet, als je duidelijk merkt dat er anders gewoon stress is.
En je zou eventueel gewoon wel zo nu en dan een paar uur samen kunnen doen, sociaal contact is er dan toch gewoon. :)

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:12

TS.Ik begrijp je punt niet helemaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:14

Is er een punt dan?
Denk eerder dat het gewoon wat ventilatie is .. En misschien het zoeken naar bevestiging (of juist niet) ofzo. Ik vind het namelijk helemaal niet leuk als ik dolblij ben dat ik dit voor hem gedaan heb, en ik dan een reactie krijg alsof ik weet ik veel wat misdaan heb ... Dan ga je toch wel twijfelen moet ik zeggen := En misschien is dit inderdaad helemaal geen goede keuze geweest ... weet ik veel ... ik doe ook maar wat ik denk dat goed is ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-11 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:15

Goezo :)
meschien valt hij dan is wat af !

Ik zou is kijken hoe het gaat als je er een vriendje bij zet
en kijken of hij dan meer gaat eten of dat hij zich nog steeds relax voelt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:16

Heb jij vriendjes op overschot? :+
Ik kan het altijd wel proberen, maar hij heeft jaren & jaren met vriendjes (vriendinnetjes) gestaan, juist daarom heb ik hem verhuist, omdat ik het idee had dat hij nooit rust had, misschien fout van mij, ik weet het niet ...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:19

TS, wat jij per PB hebt "besproken", hebben wij geen benul van.
Als hij zo gelukkig lijkt, is er toch niets mis met je beslissing?
Ik weet uit eerdere topics, dat hij aan de dikke kant is, misschien verstandig om dit in de gaten te houden. Hij beweegt misschien nu minder, omdat hij geen moeite moet doen voor zijn voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:22

Jij kent je paard het beste en als jij ziet dat hij zich nu wat beter voelt, is dat volgens mij alleen maar goed. :j
Sommige paarden hebben gewoon minder behoefte aan gezelschap, net als diverse andere dieren, zoals bijv. honden of katten.
Mijn kat kan niet overweg met andere katten, zij voelt zich fijner in d'r eentje (en neemt mij op de koop toe :D)

Hij kan de andere paarden wel zien?
Als ik jou was zou ik het een paar weken tijd geven en als je merkt dat hij toch onrustig wordt of zich anders (negatief) gaat gedragen, kun je altijd nog een andere beslissing nemen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:23

Maakt ook niet uit wat er besproken is .. Ik heb recent ook in een topic een reactie gezien van iemand die zei dat haar paard een aparte weide had en daar fijn alleen in stond, en die heeft het ook geweten := Dus vandaar dat ik me afvraag of er echt nooit een reden kan zijn, zoals dit voor mijn gevoel bij die van mij zo is, dat een paard beter af is op deze manier ... Vandaar dit topic denk ik :)

Hij is te dik :j Z'n eten wordt heel goed in de gaten gehouden (dit heb ik vanaf nu compleet zelf in de hand dus ideaal ;) ) en nog een reden waarom ik blij ben dat hij naar daar kan is omdat ze daar een mega-rijbak hebben, met prachtige bodem & verlichting. En daarnaast ook nog een aparte roundpen. Dus de bedoeling is dat dikke pony over een tijdje een stuk minder dikke pony is :Y)

Hij heeft overal paarden rond hem en de paarden in de buurweiden kan hij er ook aan ... Niet echt schoftkriebelen en dat soort dingen (daar is hij net een scheet te klein voor :P ), maar ze kunnen wel contact maken moesten ze dat nodig hebben. De weiden zijn allemaal aangrenzend en daar staat dan 1 draad tussen, er is dus geen ruimte tussen de weiden zeg maar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:27

Dus je twijfel is er eigenlijk alleen, dat hij alleen in een weitje staat?
Ga gewoon af op je eigen bevindingen, als hij ongelukkig lijkt (te worden) kan je altijd nog de situatie veranderen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:30

[***] schreef:
Heb jij vriendjes op overschot? :+
Ik kan het altijd wel proberen, maar hij heeft jaren & jaren met vriendjes (vriendinnetjes) gestaan, juist daarom heb ik hem verhuist, omdat ik het idee had dat hij nooit rust had, misschien fout van mij, ik weet het niet ...

:j ja die heb ik wel ...

belangrijkste is dat hij lekker gaat afvallen en rustig staat
als hij de andere paardjes nog ziet en hoort vind ik er niks mis mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:32

Dat alleen staan is inderdaad het probleem :j
Nuja, voor mij dus niet ... dacht ik ... ik dacht het juist goed te doen ...

Als het echt niet blijkt te lukken moet er natuurlijk iets veranderen, dan zorg ik er echt wel voor dat hij het naar z'n zin heeft (of dat probeer ik toch) maar nu is hij al 2 dagen gewoon zo rustig .. Hij kwam daar gisteren aan en stond in die weide alsof hij er al jaren stond ... En vandaag ook, het hele terrein verkennen, de piste in, een overdekte was/poetsplaats (wat hij al 12 jaar niet meer heeft gezien), hem afspoelen (wat ook altijd speciaal is), alles ging gewoon super & vanzelf .. Ik stond echt met open mond ... Gezellig kuieren langs de andere weiden, goedendag zeggen tegen een hengst zonder verdere problemen te maken .. Gek gewoon :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:35

Gewoon goed in de gaten houden. Een paard kan zich heel goed aanpassen, maar als je merkt dat hij zich er ongelukkig bij voelt, kan je altijd nog ingrijpen.
Hmm, no worries.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:37

Volgens mij doe je het heel goed! Als hij hier meer tevreden mee is, dan is dat toch prima? Mijn paard staat nu ook (tijdelijk) alleen in een weide,maar wel met allemaal andere paarden om haar heen in aangrenzende stukken. Vandaag voor het eerst en het lijkt best te gaan, hoewel zij wel een heel sociaal paard is.

Het lijkt me dat je een goede keus gemaakt hebt hoor!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:26

tsja als ik je verhaal zo lees, dan kan ik alleen maar zeggen dat je er goed aan hebt gedaan.
Hij/zij kan nog steeds andere paarden zien, maar zit niet meer in de stress van het andere in de gaten houden/voedsel in de gaten houden. De pony heeft nu rust en staat er voor jou gevoel er nu een stuk beter bij toch?
Plus het is ook nog eens je eigen pony.

Je kan het toch nooit voor iedereen goed doen en de welzijn van je pony is belangrijker dan iemand anders zn mening, dus gewoon niks van aan trekken van die negatieve reactie.

Je pony is gelukkiger nu en DAT is het belangrijkste

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:23

Alleen het feit al dat je dit topic maakt geeft aan dat je twijfelt of je er goed aan gedaan hebt, en terecht in mijn ogen. Geen enkel dier verdient het om alleen te moeten leven, ook een paard niet. Het is niet alleen een sociaal dier wat interactie nodig heeft, en nee dat krijg je niet voldoende over een draadje.... Het is ook een dier wat voor zijn welzijn en gezondheid afhankelijk is van soortgenoten. Een paard is immers een vluchtdier, heeft 360 (- een beetje) zicht gekregen om zijn omgeving te kunnen scannen. Ieder potentieel gevaar is gelijk een doodsbedreiging, zo is een paard ingesteld. Een paard is nooit een beetje bang, een paard is altijd doodsbang. Want is hij dit niet en komt er een leeuw aan, dan is hij de sjaak, zo simpel is het. Een paard welke alleen staat kan dus nooit eens rusten, want er is niemand die de wacht kan houden. Wij kunnen onze paarden wel uit hun natuurlijke leefomgeving halen, maar we kunnen het instinct er niet uithalen, en voor een evenwichtig, sociaal, diervriendelijk leven heeft een paard gewoon soortgenoten nodig, zo simpel is het.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:31

Citaat:
Ik heb hem van stal verhuisd en nu staat hij op een eigen stuk weide (met schuilstal), paarden langs hem, paarden voor hem, paarden (achter het bosje) achter hem. Alleen geen paard bij hem.

Ik zou het een misdaad vinden als je geen paarden om hem heen zet maar alleen op een weide met verder geen contacten in de buurt.
Dit is toch prima, wij hebben ook wel eens paarden alleen in een paddock staan maar wel paarden eromheen

Als je zieet dat hij rust heeft.. prima toch.