Ervaring hooianalyse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Ervaring hooianalyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:23

Straks wordt er voor het eerst hooi van 'ons' landje gehaald, eerder liet ik het gemaaide gras gewoon verteren. Helaas is het net te vochtig om er pakjes van te maken, dus het zal ingepakt worden. Nu voer ik normaal hooi van onbemest land in combinatie met graszaadhooi, omdat mijn pony's gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Nu wil ik mijn nieuwe hooi straks laten analyseren. Dus ik hoor graag wat ervaringen van jullie wbt hooianalyse.

Ik heb overigens op de site gekeken van DGdeventer en BLGG, maar kon niet echt concreet wat vinden. En het is nu weekend, dus bellen heeft geen zin :)

Hoe gaat het in zijn werk? Je belt het bedrijf op of de monster nemen? Die komt dan bij je thuis monsters nemen van verschillende balen neem ik aan? Maar hoe doe je dat als het ingepakt is? Het is zonde om meerder pakken open te maken, ivm schimmelen enz?

Hoe zijn jullie met de resultaten omgegaan? Op eigen gevoel het randsoen aan passen of nog ergens voedingsadvies ingewonnen aan de hand van de analyse?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:32

Via een vriendin is er momenteel een hooimonster in "testfase" we wachten op de uitslag :) Zij heeft het eerder laten doen en het voordeel is dat je exact weet wat je gaat voeren en welke evt. tekorten erin zitten die je makkelijk met een supplement aan kunt vullen.

Omdat jouw monsters gevoelig zijn voor hoefbevangenheid kun je dus uit laten zoeken hoeveel fructaan erin zit.Wat ik begreep kon dat dit jaar wat aan de hoge kant zijn door het extreme weer dit jaar.

Hier staat hoe je een set aan kunt vragen:

http://wateetmijnpaard.nl/

Neem verspreid van de partij wat monsters en die dit in het zakje...opsturen en klaar.

O,mocht je naar Horse Event gaan...dan krijg je 50% korting op het onderzoek ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:37

Mmm dan is het mss het overwegen waard om naar horse event te gaan. Ik wilde mijn graszaadhooi ook meteen laten testen. Dan zou ik op 200 euro uitkomen, even kijken hoe duur een kaartje is :D

Edit: Moet het hooi/voordroog niet eerst bestorven zijn voordat ik het kan laten testen? Aangezien het vandaag van het land komt?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:52

Vergeet de btw niet he ;) ehm...week de tijd om te besterven,of dat genoeg is weet ik niet maar dat kunnen ze je daar vast wel vertellen.

Lijkt mij dat de verhouding van de voedingsstoffen gelijk blijft,alleen het vochtgehalte neemt af.Maar zeker weten doe ik het niet :o

HE is dan wel de moeite waard :j

capopjekop

Re: Ervaring hooianalyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:55

Dan moet ik even bellen maandag, ik zou dan puur voor die hooianalyse naar he gaan eigenlijk. Of ik zou moeten kijken of er iemand uit mijn omgeving gaat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:12

capopjekop schreef:
Of ik zou moeten kijken of er iemand uit mijn omgeving gaat.

Dat is nog mooier natuurlijk :D