Wie kent paardenspeelgoed om op te kauwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LLusitana

Wie kent paardenspeelgoed om op te kauwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:36

Ik ben op zoek naar paardenspeelgoed dat speciaal is om (veilig) op te kauwen. Bijvoorbeeld een bijtring of iets dergelijks. Mijn paard heeft een enorme behoefte om ergens aan te knagen. Het liefst iets wat een beetje hard is (zoals een oude uitgedroogde leren teugel, maar dat vind ik niet zo'n veilige optie vanwege de leerverf). Wie weet of zoiets bestaat?

Zijn behoefte komt niet voort uit verveling. Hij heeft weidegang, sociaal contact met andere paarden en de hele dag door ruwvoer tot zijn beschikking. Zijn gebit en mond worden jaarlijks nagekeken en zijn in orde. Hij knaagt ook niet aan alles wat los en vastzit op stal. Zijn knaagbehoefte is dus geen probleem, maar ik wil hem graag een plezier doen.

Alvast bedankt.

Steentje

Re: Wie kent paardenspeelgoed om op te kauwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:36

Wilgentakken. :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:37

Hou er rekening mee dat dit niet goed is voor de tanden. Deze zullen dan verkeerd slijten.
Ook moedig je het paard aan om te gaan knagen. Dit kan je je hekwerk/stalwerk ooit eens gaan kosten.

Kun je een wilgentak in het weiland leggen? Vinden ze vaak héérlijk! :)

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:38

Aan hekwerk/stalwerk knaagt hij niet. Ook niet aan hout in de stal. Het is ook echt geen ondeugd. Hij houdt van knagen op dingen die halfhard zijn (plastic, rubber, uitgedroogd leer). Wilgentakken zou ik graag geven maar dat vindt mijn pensionstal vast geen goed idee (op de weide staan ook wedstrijdpaarden). Ik heb inmiddels op internet de Jolly Pas-a-Fier gevonden. Rubber speelgoed om in te bijten met appelsmaak. Dat lijkt me ook veilig voor de tanden. Heeft iemand ervaring hiermee?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:49

Ok, geen wilgentakken vanwege de aspirine erin... Dan kan je takken van fruitbomen geven! iig niet giftig en bevat geen aspirine! ;)
Edith: er bestaan van die paardenballen met een handvat aan, daar kan hij aan 'knagen'.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:53

Misschien kan je eens zo'n stevig touw proberen. Zo'n dik touw met knopen aan het eind waar honden ook mee spelen. Lijkt me veilig, het is hard en jij kan er zelf ook mee spelen ^^, PS: Dan moet je wel de grootste nemen die je kan vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:56

LLusitana schreef:
Aan hekwerk/stalwerk knaagt hij niet. Ook niet aan hout in de stal. Het is ook echt geen ondeugd. Hij houdt van knagen op dingen die halfhard zijn (plastic, rubber, uitgedroogd leer). Wilgentakken zou ik graag geven maar dat vindt mijn pensionstal vast geen goed idee (op de weide staan ook wedstrijdpaarden). Ik heb inmiddels op internet de Jolly Pas-a-Fier gevonden. Rubber speelgoed om in te bijten met appelsmaak. Dat lijkt me ook veilig voor de tanden. Heeft iemand ervaring hiermee?

Hier is speelgoed alleen interessant als er eten uit komt, maar misschien zit hier iets tussen :
http://www.ozhorsetoys.com.au/main/page ... e_one.html

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:53

Een Jolly bal en een voerbal heb ik al en ook bij hem geprobeerd. Maar de Jolly bal is niet leuk en van de voerbal raakt hij gefrustreerd (want ook na verschillende keren proberen begrijpt hij hier niks van, in tegenstelling tot mijn andere paard die dit meteen doorhad). Hij is daarentegen dolgelukkig met een kapotte plastic voerschep. Kan ie lekker door de stal gooien aan het handvat en het kauwt lekker weg. Maar ook dit vind ik niet veilig. Ik zoek dus echt iets anders dan een bal. Bedankt voor de tips zover.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:53

Steentje schreef:
Wilgentakken. :j

Ja, kunnen ze laaaang me doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:50

LLusitana schreef:
Een Jolly bal en een voerbal heb ik al en ook bij hem geprobeerd. Maar de Jolly bal is niet leuk en van de voerbal raakt hij gefrustreerd (want ook na verschillende keren proberen begrijpt hij hier niks van, in tegenstelling tot mijn andere paard die dit meteen doorhad). Hij is daarentegen dolgelukkig met een kapotte plastic voerschep. Kan ie lekker door de stal gooien aan het handvat en het kauwt lekker weg. Maar ook dit vind ik niet veilig. Ik zoek dus echt iets anders dan een bal. Bedankt voor de tips zover.

Dus licht genoeg, moet gedeeltelijk in de mond passen en sterk zijn. Zou die voerschep ook door restsmaakje associatie met eten zo aantrekkelijk zijn?

Misschien kan je iets leuks vinden bij het hondenspeelgoed en dat dan eerst maandje in de bikston laten zitten?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:56

Zo een grote verkeerspion, daar kunnen ze zich wel lekker op uitleven.
Of zo een onbreekbare wasmand achtig iets. Wel even de handvaten eraf knippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:02

Ik zou eens bij het hondenspeelgoed kijken :j Zo'n groot rubberen bot (of een kong misschien?) voor de hond kan bij een paard denk ik ook geen kwaad :)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:11

Wij hangen altijd een dikke plastic frisdrankfles met touw aan het plafond of de zijwand. Gaat niet snel stuk en ze krijgen deze ook niet van het touw af door het randje bij de flesmond.
Is ook nog eens heel goedkoop...;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:16

De grootste maat kauwstaaf/kauwbot voor honden? Zijn gemaakt van runderhuid, maar als leer lekker is om op te kauwen bevallen die botten misschien ook wel. Doordat het zacht word wanneer ze het doorslikken is het niet zo gevaarlijk als rubber.

Een kong of ander kunstof bedoeld voor honden zou ik toch niet durven. Die zijn niet gemaakt voor de enorme kracht van een paard zijn kaakspieren. :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:47