Voor- en nadelen: Paarden aan huis of op pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Voor- en nadelen: Paarden aan huis of op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:36

Ik ben het eea aan het afwegen en vraag mij het volgende af:

Wat zijn de voor en nadelen aan het houden van paarden aan huis of privé?

Wat zijn de voor en nadelen aan het houden van paarden op een pensionstal?

Alvast erg bedankt :)

Laulitz

Re: Voor- en nadelen: Paarden aan huis of op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:40

Ik heb ze aan huis en vind het veel makkelijker. Op ene pensionstal moeien veel mensen zich toch met je paard (goed of slecht bedoeld) en thuis kun je gewoon lekker alles op je eigen manier doen. Nadeel vind ik toch dat je niet echt op vakantie kan en als je paard iets heeft en je weet niet wat het is, ben je eigenlijk direct afhankelijk van de veearts.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:43

Voordeel: thuis kun je alles zelf bepalen

nadeel: thuis moet je alles zelf bepalen, moet je er altijd zijn, moet je voor alles zelf opdraaien

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:45

Ik heb ze nu 2 jaar aan huis staan. Het voordeel vind ik dat je alles kan doen zoals je zelf wil. Nadeel is wel dat je dus ook echt alles zelf móet doen. Elke dag. Je kan geen dag overslaan en als je een paar dagen weg wil zul je wel moeten zorgen dat iemand jouw paarden verzorgd. Maar verder vind ik het heerlijk om ze 's morgens te voeren, de stallen te doen en vooral 's avonds nog even dat laatste rondje te lopen. Heerlijk rustgevend.
En kan ze nu het hele jaar door buiten zetten overdag.

Voordeel van een pensionstal vind ik dat je dus eens een dagje over kan slaan, je niet alles zelf hoeft te regelen en je vaak wat meer faciliteiten hebt. Zoals bv binnenbak en stapmolen. En je bent vaak niet alleen, gezelliger. Soms ook een nadeel. Druk in de bak, gezeur, afgunst.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:49

Ik heb beide meegemaakt. Vroeger hadden we de pony's aan huis. Dit is erg veel werk en met vakanties en dergelijke heb je altijd een backup nodig. Daarnaast ben je altijd alleen en moet je alles zelf oplossen en doen, dit geeft natuurlijk ook wel voldoening dat je zelf helemaal bezig bent met je eigen paard. Daarnaast vond ik het geweldig om wakker te worden uit het raam te kijken en daar mijn pony uit zijn stal zien hinneken. Toen woonde ik echter nog wel thuis en had ik ook mijn ouders nog om op terug te vallen.

Nu heel wat jaren later staat mijn paard op pension. In mijn geval kan ik voor de kosten van het pension zelf geen paard houden (ik heb overigens nog steeds de mogelijkheid om aan mijn huis te stallen). Nu heb ik 1 paard, als het paard aan huis zou staan heb ik al een vriendje nodig. Dat vriendje brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Op pension heb ik gratis vriendjes voor mijn paard. Daarnaast werk ik fulltime en is een pension toch net iets makkelijker. Ook brengt het pension in mijn geval veel gezelligheid mee en aangezien ik vriendschap en gezelligheid ook erg belangrijk vind ben ik nu blij dat mijn paard op pension staat. Daarnaast heeft het pension een prima rijbak (thuis heb ik geen rijbak en moet ik een klein stukje lopen). Op dit moment ben ik heel blij met het pension (ondanks de toch altijd wat compromissen), maar sluit niet uit dat hij wellicht toch ooit thuis komt te staan (maar dan heb ik wel veel meer tijd nodig).

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:51

Wat voor mij ook een voordeel is voor een pensionstal is de gezelligheid en dat wanneer er iets gebeurt er iemand is die je kan helpen oid. (dit kan natuurlijk ook als er meer mensen thuis met verstand van paarden zijn)

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:56

Ook ik heb eerder op pensionstallen gestaan en heb ze nu aan huis.
Voordelen pension;
Je kan gewoon een weekendje/dagje weg en hoeft niets te regelen qwa voeren/ binnen- buiten zetten
Als je gaat rijden, rij je vaak samen dat is meestal wel gezellig

voordelen thuis;
scheelt een hoop tijd, heen en weer gereis
Je beslist zelf alles

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:59

Thuis is leuk!!!
Nadeel: erg veel en zwaar werk, kost veel tijd, en je moet overal zelf voor opdraaien en alles zelf regelen 365 dagen per jaar. Of vervanging zoeken bij ziekte en vakanties en overige uitjes.

Nu mijn paard in pension staat, heb ik echt veel meer tijd om echt aan hem te spenderen.
Ik hoef alleen nog maar de leuke dingen met / voor hem te doen. En je kunt hem op een plek stallen waar het voor jou ook prettig is. (bijvoorbeeld binnenbak, bos maar net wat je met je paard doet.)

Ik heb wel het voordeel dat ik een kleinschalig pension heb, waar ze aan al mijn eisen makkelijk kunnen en willen voldoen. Dus ik kan alsnog zelf beslissen hoe ik alles wil.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:06

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:12

ik zou niet meer terug willen naar een pension, maar het kost wel veel van je sociale leven.
maarja.. paarden is ook geen hobby maar een leefwijze natuurlijk :P en je krijgt er zeker veel voor terug /3

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:16

Ik heb mn paarden eigs altijd thuis gehad, vroeger wel eens een halfjaartje toen ik er 1 had wel op pensionstalling gestaan...
voor en nadelen op een rijtje:

Pensionstalling:
+Uitmesten en voeren word voor je gedaan
+Vaak binnenbak
+Andere mensen om mee te rijden (al kan dat soms ook minpunt zijn natuurlijk, maar als je gezellige mensen hebt..)

-andere mensen kúnnen ook vervelend zijn..
-Vaak heb je bepaalde eisen waar aan gehouden moet worden.

Thuis:
+Zelf weten wanneer ze naar buiten gaan of naar binnen moeten
+Elk moment kunnen rijden, bak altijd voor jezelf

-Je moet alles zelf doen, dus als je op vakantie wilt moet je wel wat regelen..
-Je bent alleen, dus soms wel saaier :))

Maar, ik kies er dan alsnog zeker wel voor om ze thuis te hebben zoals ze nu staan, het is even wat meer werk, maar vind het echt ideaal!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:21

Wat een heleboel als nadeel noemen vind ik juist heerlijk. Het altijd alleen bezig zijn, zonder gezeur aan je hoofd. Ik mis dat echt helemaal niet, op de meeste stallen is het gezeik en geroddel is mijn ervaring.

Voordelen aan huis:
Altijd de bak voor je alleen
Alles doen zoals jij dat wilt
Makkelijk even dekens wisselen
Van niemand gezeur aanhoren

Nadelen aan huis :
Je moet alles zelf doen, dus ook voer halen, kuilgras, stro enz. Weiland onderhouden, bakonderhoud, paddock opruimen enz enz.
Je kunt niet zomaar weg, ze zijn van jou afhankelijk
's Winters zul je toch op pad moeten om te kunnen rijden als je bak bevroren/besneeuwd is

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:27

en hou er rekening mee dat je paard niet alleen kan staan thuis dus in eens heb je geen zorgen voor één paard maar voor twee (of 1/5 als je een shet neemt)!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:27

Ik heb de paarden altijd thuis gehad dus ik weet niet beter maar ik weet wel dat ik de gezelligheid(iig ik denk dat het gezellig is op n pensionstal ;)) wel mis. Nou is mn vader er toch wel vaak bij als ik ga rijden of longeren en ik heb n bijrijdster voor mn ''oude'' paard maar toch ben je vaak alleen en moet je alles alleen doen..

Ik vind het wel heerlijk dat ze aan huis staan want ik trek mn rijbroek aan en ik ben meteen bij de paarden maar soms zou ik ook wel de gezelligheid van een pensionstal willen .. :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:17

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 07:52

Ik heb sinds 2005 mijn pony's aan huis staan en het heeft 2 kanten.
Aan de ene kant vind ik het heerlijk om alles te kunnen bepalen, zelf weten of ik ze binnen haal of buiten laat staan, hoe laat ik voer, hoeveel ik voer, wat ik met ze doe.
Maar aan de andere kant moet je ook echt altijd alles zelf doen. Ik heb nu 1 vriendinnetje in 'pension' staan en die kan evt een voerbeurt overnemen maar ik kan echt niet zomaar een weekje weggaan.
Daarnaast ben ik zelf ook niet de makkelijkste en heb nu na meerder verzorgsters besloten dat dat meer ergenis dan plezier opleverd en dat ik daar maar beter niet meer aan kan beginnen.

Voor mij wegen de voordelen absoluut op tegen de nadelen, ze gaan alleen nog bij een strenge winter of mijn vakantie naar een pension en verder doe ik lekker alles zelf, voordeel van altijd alles zelf doen is dat je er snel handigheid in krijgt en dus ook eigenlijk sneller klaar bent.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:04

Duhelo schreef:
Voordeel: thuis kun je alles zelf bepalen

nadeel: thuis moet je alles zelf bepalen, moet je er altijd zijn, moet je voor alles zelf opdraaien

Inderdaad, ik zou de zorg van mijn paard nog maar moeilijk aan een derde kunnen overlaten, ik vind het fijn dat ik alles zelf kan bepalen. Maar ik moet dan wel echt aan alles denken, genoeg hooivoorraad voor de winter, boer regelen om land te bewerken, etc etc.