Jong paard (wel getraind) zonder zadel rijden; kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Jong paard (wel getraind) zonder zadel rijden; kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:08

Iets concreter: het gaat hier om een ruin van ruim 4 jaar oud. Het paard is einde 2010 ingereden en wordt sinds begin dit jaar 'getraind'.
Op dit moment wordt het paard vier keer per week getraind (les, buitenrit en/of longeren). Paard is dus niet geheel groen en ongetraind.

Tijdens mijn (groeps)les besteden we regelmatig aandacht aan een goede houding/ zit. Zo rijden we ook af en toe zonder zadel.
Het idee is om dat binnenkort weer eens te doen. Geen probleem in principe, ik doe dit regelmatig :)
Maar met dit paard (mijn nieuwe aanwinst) heb ik dit nog nooit gedaan.

Kan het kwaad om dit paard een keer zonder zadel (wel met barebackpad) te rijden?
Hierbij denk ik met name aan zijn rug, ik zit een beetje met de belasting in mijn hoofd.
Of ben ik te bezorgd?

CaileyS

Re: Jong paard (wel getraind) zonder zadel rijden; kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:10

ik denk dat het wel kan,als je het maar niet te vaak doet.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:11

Met oefenen vantevoren zou het goed moeten komen :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:14

Ik zou niet weten waarom niet :) Leuk voor de afwisseling en weer een nieuwe ervaring voor jouw paard.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:16

Dank voor jullie reacties!

Ik vraag het me af, omdat ik een beetje met de belasting op zijn rug zit.
Als ik immers zonder zadel rij, is die belasting verdeeld over een veel kleiner oppervlak.
Zou dat bij dit jonge paard kwaad kunnen?

Voor de volledigheid: ik vraag het me dus niet af i.v.m. oefenen ofzo.
Het gaat me echt puur om de belasting op zijn rug :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:24

Gewoon zo eens een keertje maakt dat geen fluit uit hoor , als je maar niet direct op een puntige ruggengraat zit , maar er zijn maar weinig ruiters die dat ZELF langer dan 5 passen volhouden en dan nog door willen gaan , hihi.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:21

moet kunnen, je hebt ervaring met het zonder zadel rijden, en neem aan dat je niet meer in de fase zit van stuntelen met balans ( wat erg vervelend voor je jonge paard zou zijn ) ook goed om eens te voelen hoe hij zonder zadel voelt, en eens moet de eerste keer zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:37

ik zie er ook geen probleem in, zorg voor een goede barebackpad en gaan met die banaan!
ik zou er wel rekening mee houden, voor je paard voelt dit ook héél anders aan, dus dat zou wel nog eens grappige effecten kunnen geven :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:46

Ja hoor, ik neem het zonder zadel zitten en opstijgen vanaf een krukje zelfs mee tijdens het inrijden, zo compleet mogelijk opleiden zeg maar. Als je even wilt zitten en stap, draf en galop is een BBP niet eens nodig, een BBP verdeelt de druk namelijk niet of nauwelijks, daar zijn ze namelijk ook niet voor bedacht ;) Als je echt gaat rijden is het wel aan te raden omdat het minder glad is en dus voorkomt dat je gaat glijden en je niet zo snel scheef komt te zitten. Zo hoef je ook niet te "klemmen" met je benen bij een wending of een gekke sprong.

Als je paard het nog niet kent is het verstandig de eerste keer in een kleine ruimte (bijvoorbeeld een roundpenn of afgezet stukje bak) te oefenen, zodat hij geen vaart kan maken als hij het toch eng vind. In een grotere ruimte is het misschien aan te raden een longeur te vragen. Jouw bekken op zijn rug voelt heel anders dan een zadel. Je hulpen komen nog duidelijker door, en je zitbeenknobbels steken als het ware in de rug. Maar als hij relaxed reageert kan je gewoon los in de bak of naar buiten, geen probleem. Maar zeker niet te vaak voor zijn 6e omdat de rug nog erg kwetsbaar is en het draagoppervalk zonder zadel op slechts enkele wervels komt te liggen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 09:39

@ Pmarena: := Nee, hij moet natuurlijk wel mooi rond blijven inderdaad.

@ Nijntjes: Nee, ik kan niet zegen dat ik nog zit te stuntelen ;) Thanks, eens moet idd de eerste keer zijn

@ Duhelo: := Klopt, ben wel benieuwd hoe hij gaat reageren. Maar dat komt wel goed. Als het dus maar geen kwaad kan voor zijn rug.

@ Mloeser: Ja, hij kent het krukje. Het klopt dat de BBP de druk niet verdeeld, maar ik gebruik hem wel graag voor het comfort.
Hij is erg braaf, maar misschien inderdaad geen gek idee om vooraf even in onze kleine binnenbak op te stappen, voordat ik de grote buitenarena in ga :j

Iedereen bedankt voor de reacties. Als ik het zo lees kan een heel enkel keertje geen kwaad, ondanks dat hij nog maar 4,5 jaar oud is. Dan ga ik met een gerust hart die les zonder zadel meerijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:42

Geen probleem. Hou er echter wel even rekening mee dat het het eerste en 't laatste paard niet zou zijn die het hartstikke eng vindt als je er ineens zonder zadel op gaat zitten, als je dit nog nooit gedaan hebt :D Sommigen vinden dat maar raar, die zijn echt geconditioneerd op zadel op = ruiter. Dus geen zadel op? Whhaaaaaaaa een ruiter!!!

Daarom neem ik zonder zadel erop zitten altijd al in een vroeg stadium van het inrijden mee, als onderdeel van het zadelmakmaken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 09:47

Hahaha! Tja; ik zit altijd een beetje op te scheppen dat Bandito zo braaf is (we hebben een jaar grondwerk gedaan voordat we er überhaupt opstapten).
Maar zonder zadel rijden heb ik daar niet in meegenomen! :D Omdat ik dus een beetje huiverig ben voor het effect van die puntbelasting op de rug.
Goed; we gaan het meemaken, ben benieuwd hoe hij gaat reageren :D en we volgen de tip hierboven wel even op: eerst in de kleine binnenbak dan maar.
En goed in de gaten houden dat er niemand foto's staat te maken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:16

Laat ook even iemand vasthouden , zodat je niet direct een raar scheef wegrennend geschrokken paard uit moet zitten zonder zadel :P

Rena van mij die scheet echt in haar broek toen ik eens (gewoon heel voorzichtig en goed voorbereid) op haar blote ruggetje ging zitten voordat we boomloos reden , beest reageerde alsof er een sabeltandtijger op haar slagader mikte , hihi. Maargoed dat was in de tijd dat ze in de wei nog in paniek kon raken van het geluid van haar eigen scheet :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:20

Persoonlijk deel ik niet de mening dat je houding beter wordt van zonder zadel rijden. Wel je evenwicht, maar je houding?
Ik ken iemand die met een driejarige ook zo op de rug gaat zitten. De mijne vond het doodeng en omdat het nogal een vluchter is en ik geen held én omdat mijn paard geen fijne rug heeft om op te zitten, is het bij één keer gebleven, maar op zich moet het wel kunnen.

Onze Anda hebben we eerst een half jaar zonder zadel gereden. Dat ging probleemloos.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:42

@ Pmarea: gaan we doen :)
@ Idefix: je hebt gelijk, het is meer voor balans. Daardoor wel indirect ook voor je houding, maar niet helemaal juist omschreven in mijn OP.

Ballymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:45

Ik zie deze vraag zo vaak!

De ene zegt ja kan wel en de ander zegt nee kan niet!
Het is denk ik echter een mening vraag!
Om er echt achter te komen kun je het beste een GOEDE fysio voor paarden bellen en is vragen!
Ze beantwoorden altijd graag vragen!

Zelf heb ik gedacht dat het nooit kwaad kan, zolang je niet te ver naar voren of achter zit.
Verder ook niet echt uitgezocht. Ik denk dat ik ook is de fysio ga vragen hoe het nou zit!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:13

Ik heb mijn paard beleerd zonder zadel :o
Dus ik zou natuurlijk ook zeggen dat dit heel goed kan.
Paard was 3.5 en ik was al tijdje op zoek naar passend zadel, wat we maar niet konden vinden. Toen maar heel voorzichtig zonder zadel er af en toe op gegaan (alleen in stap). Ik denk niet dat hem dit belemmerd heeft in zijn rug.

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:13

Ik heb het gewoon geprobeerd op mijn 3jarige, eerst met 1 been op zijn rug en kijken hoe hij het vindt. Ik kon er eigenlijk gelijk op. :)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:17

Bij ons worden de paarden ook zonder zadel ruitermak gemaakt.
Zolang je mooi met zijn beweging mee kan gaan, is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:27

Kan prima. Eens moet de eerste keer zijn, toch? :))