1 paard op stal, de rest buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lastig

1 paard op stal, de rest buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:36

Mijn 2 pony's lopen hier achter het huis, samen met nog een paard.
De eigenaar van dit paard wil het liefst haar paard snachts op stal [in de winter], vanwege wedstrijden...
Ik heb het liefst mijn pony's dag en nacht buiten..

Nu had ik eerst bedacht om een grote inloopstal te maken..Vond eigenaar paard ook goed.
Maar dan krijgen we vervolgens een discussie over de bodembedekking *\o/*
Nu was mijn volgende optie. Haar paard in een stal 4x4. Mijn paarden een inloopstal ernaast.

Je zou zeggen. probleem opgelost. Maar heeft er iemand ervaring mee, dat er 1 paard op stal staat en de rest
vrij kan rondlopen. Ze kunnen namelijk volledig uit zicht van het paard op stal...
Word de boel dan afgebroken of gaat het goed?
De stallen komen dan echt in de paddock, omdat ik al genoeg ruimte in beslag neem met mijn paarden :o

Ik hoop dat het duidelijk is. anders hoor ik het graag!

alvast bedankt

Angela

Re: 1 paard op stal, de rest buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:49

Dat is een beetje afhankelijk van het paard. De ene zal inderdaad alles afbreken, de ander blijft er rustig onder.

Hoe staan de paarden nu? Is er al een mogelijkheid om het te proberen zonder te verbouwen?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:53

De paarden hebben nu een grote paddock met een ruime overkapping. De overkapping is ongeveer 9 bij 6,5 meter. En daarin zou ik dan de stal bouwen en nog een muurtje (als schuilstal voor de andere 2). Verder is er geen stal of iets, dus kan het helaas niet testen. Het paard zelf is wel een beest dat zich prima alleen kan vermaken. Rustig en totaal niet speels en zo. De andere twee houden meer van aandacht, maar die zouden dan elkaar hebben.

Maar ik merk aan de paarden dat ze het wel prima vinden buiten, daarom laat ik ze het liefst lekker buiten met mogelijkheid om te schuilen, alleen de eigenaar wil dat niet geloven ;p

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:56

Hier 1 binnen ('s nachts) en twee in een inloopstal ernaast. Gaat prima ;-)

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:00

Mijn paarden hebben ook altijd buiten gestaan ging prima ze hadden een schuilstal nooit ingestaan paarden weten zelf wel wat ze willen,willen ze schuilen,dan schuilen ze is ook hartstikke gezond paarden buiten zijn ook haast nooit ziek goed voer jaarlijkse inenting en goed ruwvoer en krachtvoer mer evt vitamine en mineralen in de winter bijvoeren. Gr sandy

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:00

Santos_05 schreef:
Hier 1 binnen ('s nachts) en twee in een inloopstal ernaast. Gaat prima ;-)

En kunnen ze dan nog contact hebben met elkaar of staat degene op stal echt ergens anders.
Want hier zou de stal echt in de paddock komen. Dus ze kunnen over het deurtje contact hebben, maar ook echt weggaan
zodat de gene op stal echt alleen is.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:05

ik had ook altijd 1 paard op stal en 8 paarden stonden buiten dag en nacht,ging goed hoor en ze konden elkaar gewoon zien door een raampje.
ligt denk ik ook een beetje aan het paard zelf,zoals al eerder is gezegt,de ene breekt de hele stal af en de ander vind het best.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:08

De stallen zitten aan elkaar, dus door de tralies kunnen ze contact hebben, maar de twee in de inloopstal kunnen ook gewoon in de paddock lopen. Dus dan staat het paard op stal echt alleen.

Hij is trouwens normaal als we ze uit elkaar halen wel erg druk (hinneken, drentelen), maar dit gaat wel goed.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:11

Staat de eigenaar (of haar paard dan) in pension bij jou? Ik vind het nog al wat, je hele stal te verbouwen omdat iemand het niet eens is met de manier waarop jij jouw paarden houd. Snap wel dat zei haar paard snachts op stal wil, maar er zijn genoeg stallen waar dit wel zo is.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:24

Nee ze staat niet in pension. Het paard is van mijn broer en schoonzus, en de grond/schuur is van mijn ouders. Dus we hebben gelijke rechten. En heel even had ik de gedachte die van mij ook maar op stal te zetten. Maar ik vind het eigenlijk gewoon echt een slecht idee. kan mij niet voorstellen dat ze daar gelukkig van worden. Heb toch liever dat ze naar binnen en weer naar buiten kunnen wanneer ze dat willen. Denk niet dat ik dat voor ze kan bepalen...

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:25

Wel fijn te horen dat er situaties zijn waarbij het gewoon goed gaat. Want als het voor 100% word afgeraden ga ik er niet aan beginnen. Denk dat we het gewoon maar moeten proberen om te zien hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:28

Waarom moet dat dier 's nachts op stal "vanwege wedstrijden"? Dat verband ontgaat me volledig eerlijk gezegd.

Zal echt aan het paard liggen of dat goed gaat of niet. De een heeft er prima vrede mee om alleen te staan, de volgende breekt de tent volledig af.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:36

Ik denk dat als je paarden houdt het altijd wel handig is om een stal te hebben die je kan afsluiten. Bijvoorbeeld wanneer een paard koliekerig is of boxrust nodig heeft oid. Dus die stal bouwen lijkt mij geen overbodige luxe. Als je hem niet als dichte stal zou gebruiken kun je de deur gewoon open laten staan en kunnen ze er zelf in en uit. Of evt zomers voor opslag gebruiken. Maargoed das weer een heel ander verhaal ;)

Over het algemeen gaat het volgens mij wel goed hoor, maar het ligt wel aan het karakter van het paard en de manier waarop ze samenleven. Mijn pony heeft op verschillende stallen gestaan. De stal waar hij opgegroeid is stond hij echt in een kudde en miste zijn maatjes echt als hij binnen moest blijven. Die stonden ook 24/7 buiten en als ik hem op stal haalde om te rijden moest de rest ook naar binnen, anders begon hij te gillen. Toen hij flinke schimmel had en daardoor een aantal weken niet bij zn vrienden mocht staan heeft hij de hele tent afgebroken, ookal hadden ze wel gewoon zicht op elkaar.

Ik zou dus gewoon gaan proberen en kijken hoe het gaat. Je komt er vanzelf achter. Die stal is altijd handig om te hebben dus dat is dan ook geen 'weggegooid geld'. ;)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:50

Sonja schreef:
Waarom moet dat dier 's nachts op stal "vanwege wedstrijden"? Dat verband ontgaat me volledig eerlijk gezegd.

Zal echt aan het paard liggen of dat goed gaat of niet. De een heeft er prima vrede mee om alleen te staan, de volgende breekt de tent volledig af.

Dat verband ontgaat mij ook hoor. Maar anders word ze vies. En een teddybeer en weet ik het.
we hebben een totaal andere kijk op het houden van paarden en de omgang, we zullen nooit echt op een lijn zitten ben ik bang :')

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:23

hier moest ook van de winter (wel verplicht) op boxrust terwijl de rest lekker buiten kon lopen. Wel hebben we het zo gedaan dat de paarden die buiten liepen niet bij de deur konden gaan klieren van het paard op stal. (ze mochten elke dag even bij elkaar de zusjes voor contact maar dat wou ze zelf ook de eerste maand niet)

Zelf zag ik er tegenop maar ze heeft zich wonderwel goed gedragen. Alleen stond zij dus 23 uur binnen en mocht als we er waren aan de hand rustog wat lopen de eerste maand of lekker rondscharrelen met kleine zus. Het is een kwestie van proberen of hij het toestaat of niet.

Wel is het wat sommige zeggen wel makkelijk om de stal iedergeval te maken voor mocht er wat gebeuren en je paard moet op stal dan heb je die stress niet op z''n dag.

Marrigje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:39

Ligt inderdaad aan het paard en nu eens keer een uurtje of wat uit proberen voordat je de heleboel gaat verbouwen voor een pensionpaard! Zou ik in iedergeval niet doen en inderdaad, buiten is het allerbest!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:20

Toen mijn merrie, die niet alleen kan staan, met haar voeten in verband op boxrust stond had ik de stal in 2en gedeeld zo dat zij niet naar buiten kon (of alleen op haar eigen "pleintje" op de stenen en de paddock zo ingedeeld dat de paarden niet uit haar zicht konden. Zo konden de 2 pony's vrij in en uitlopen en haar gezelschap houden, en had mijn merrie zicht op de pony's als die buiten rond de stal en in de paddock liepen. Toen ze dat doorhad vond ze het prima en ging het heel goed.

Ik zou dus kijken of je die stal zo kunt maken dat het paard vanuit de stal de hele paddock kan overzien, of het deel wat niet te overzien is 's nachts afsluiten zodat de 2 andere paarden/pony's in zicht blijven en ernaast op stal kunnen gaan staan.