Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:20

Naar aanleiding van de vele topics en meningen van menig bokker...dat een paard alleen maar gelukkig kan zijn met 24 per dag buiten vertoeven(met wel of niet schuilstal).
Wil ik dit onderwerp eens wat verder uitdiepen(oke,wetende dat dat natuurlijk verschil van mening gaat geven!).
Ik heb 2 mini shetlanders,en dat zou toch het ras bij uitstek zijn,wat prima in sobere en barre omstandigheden zich prima in hun element zouden moeten voelen?!
Muts als ik ben,zorg ik uiteraard voor schuilgelegenheid,bijvoeren etc.
Maar nu het volgende....ik heb de paardjes in diverse omstandigheden gehouden(soms al dan niet gedwongen door de situatie).
Ik heb of...heel bijzondere shetlanders,offff ze hebben gewoon de pest aan het buitenleven?
Mijn paardjes doen het het best als ze overdag naar buiten kunnen,maar in de nacht lekker op stal.
Op dit moment sta ik zelfs in hartje denhaag,waar ze in principe op stal staan,en ik ze laat wandelen,of losgooi in de paardenbak,en ze mogen rondscharrelen bij stal als ik daar bezig ben.
Mijn ruintje was dat voorheen gewend,en is dolblij dat de situatie weer zoals voorheen is(die vond buiten vertoeven wel grappig met de groene plukjes,maar vond er verder weinig aan om in weer en wind te staan).
Mn merrie die ik als veulen kreeg en gewend was om ook in de nachten op stal te staan,heeft ronduit echt een gloeiende rothekel aan regen en nattigheid,en voelt zich dus ook het beste op stal.
Heb ik nou zulke uitzonderingsgevallen van paardjes,of word er gewoon overdreven dat een paard alleen gelukkig kan zijn met 24 uur per dag buiten staan met weer en wind?
Want als ik naar die 2 zogenaamd sobere en in weer en wind kunnende staan paardjes kijk...dan kiezen ze vrijwillig voor het stalleven...

Tat_jana

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:23

sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker eten :) kan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:26

Maar in de weide hebben ze toch ook lekker eten? Grasjes! Jammie!
Dus dat argument snap ik niet zo goed .. Verder kom ik er misschien nog op terug, mijn hersenen willen niet zo vlot mee op dit moment :')

Edit; deze al .. Een stal geeft rust, vooral voor de paarden lager in rang, maar zelfs voor degene die altijd moet zorgen dat de kudde niet opgegeten wordt, lijkt het me wel kunnen dat ze het fijn vinden om rust te hebben .. Om te weten dat ze veilig staan en dat er niks gebeurd ...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:33

Mijn paarden gaan savonds altijd heeel graag op stal, terwijl er dan geen eten wacht. Dat krijgen ze pas uren later terwijl ze gras wel veel lekkerder vinden dan hooi en hun wei vol met lekker sappig gras staat.
Maar goed, het kan natuurlijk uit gewoonte zijn :Y)

Maar de shetlanders van mij buurman, die overigens er verder totaal niet naar omkijkt ze hooguit een paar boterhammen toegooid op een dag, die weten niet hoe snel ze in hun schuilstal moeten staan als het gaat regenen. Ze rennen er letterlijk in terwijl dat nooit wordt schoongemaakt en er ook zeker geen eten in te vinden is. En ze zijn er elke nacht ook in te vinden en nee, er wordt geen eten in gegooid helemaal niks......Ze gaan er echt helemaal vrijwillig in.

Dus persoonlijk denk ik zelf dat er sommige paarden/pony's zijn die de stal best aangenaam vinden :)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:35

Ik hou mijn paardjes ook op zo'n 'natuurlijke' manier... dus open stal, veel hooi over het hele terrein verspreid, mini-PP enz. enz...
Maar heb er nu al een tijdje een Draver-merrie bij staan (kwam wel van stal af) en zij gaat toch zeer regelmatig uit haar zelf in de stal staan (terwijl daar bar weinig lekkers te halen valt)...
Dus zolang zij daar inderdaad zelf voor kiest ga ik haar niet naar buiten jagen, omdat ze in mijn ogen liever buiten zou moeten zijn :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:51

Mijn paard staat ook 's nachts op stal, is niet beter gewend.

Op mooie dagen vermaken ze zich prima buiten en lopen ze met z'n allen door het hele weiland heen.

Op koude, winderige regendagen gaan ze op een gegeven moment voor het draad staan, dat ze eruit willen.
Dus daar leid ik uit af, dat ze dan liever op stal staan.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:52

Ik ben van menig dat het het fijnste voor het paard is wanneer hij zelf de keuze kan maken tussen binnen en buiten staan :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:57

Mijn merrie heeft altijd op stal gestaan 's avonds. Ze is niet anders gewend. Toen ik haar dan ook kocht en haar 24 uur het weiland ingooide moest ze toch even omschakelen. Ze stond elke avond nog heel trouw voor het hek rond 5/6 uur, wachtend tot iemand haar op kwam halen. Wat niet gebeurde. Uiteindelijk had ze het wel door.. Alleen als het heel koud is of het regent, dan staat ze voor het hek te wachten en merk ik aan haar dat ze op stal wil staan. Dan gooi ik haar meestal een regendeken op en dan is het vaak ook weer prima, staat ze niet meer bij het hek. Ze houd dus gewoon niet zo van het nare weer en wil het dan warmer hebben of dat nu stal of deken is. Soms echter, als het al tijden achter elkaar regent en ik heb de regendeken erop, dan is ze het alsnog zat en wil ze graag naar stal. Als ik haar dan ook uit de weide haal dan wandelt ze snuivend naast me tot ze bij haar vertrouwde stalletje is.

Het is misschien niet natuurlijk, op stal willen staan, maar ze is het altijd gewend geweest en het is eigenlijk een gewoonte. Ze vind op stal staan prima.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:00

Op stal is een shetlander staat een shetlander die ook 24 uur per dag naar buiten kan.. snacht staat ie buiten, maar als wij sochtens nog meer paarden er bij in in de wei zetten, staat meneer te drammen bij het hek en vind ie het heeerlijk om weer binnen te zijn, terwijl ie wel 24u op het gras kan..

We hebben ook een haflinger, die als die snachts buiten staat (met hooi/kuil) de hele nacht alles bij elkaar brult..

Ik blijf ook vinden dat paarden overdag naar buiten moeten.. ze moeten gewoon uit die stallen, maar shachts op stal vind ik prima.. ik ken genoeg paarden die daar meer waarde aan hechten als dat ze in de wei buiten blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:02

Al mijn dieren, inclusief mijn schapen staan graag binnen. Een buitje regen? Hup naar binnen! Warm weer? Veel muggen? Lekker relaxen? Hup naar binnen! Om 7 uur 's avonds gaan de paarden bij mij naar stal. Dan willen ze ook echt. Terwijl ze zelf dus gedurende dag zelf naar binnen kunnen, vinden ze het om 7 uur echt bedtijd. Als dit tijdstip later wordt dan gebeuren er ook altijd ongelukjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 02:37

Mijn merrie vindt het ook wel prima op stal geloof ik. En als het nat is buiten, bij voorkeur ook nog met een wollen dekentje.'t Is een miep soms. Maar wel mijn favo miep.<3

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 03:36

Topic waarom 24/7 het beste zou zijn, en iedereen begint te roepen dat hun paarden wel graag naar stal gaan, hihih. Viel me ff op :o

Ik vind het zeer bijzonder hoe veel paarden, vooral in de avonduren, volgens mensen hier de stal boven buiten lijken te verkiezen. Enige wat ik daaruit zou kunnen concluderen (wat voor mij logisch is) is dat het ten eerste een stukje veiligheid is, vossen etc. worden in het donker minder snel gezien, dus stukje instinct om de beschutting op te zoeken. En daarnaast een stukje gemak, een paard is, ook instinctief, liever lui dan moe. Dus waarom koud/nat staan als het ook droog kan? Tussen iets fijn vinden en ergens niet tegen kunnen zit een verschil, ook bij een paard. Echter een paard een half etmaal opsluiten zonder keuze vind ik ander verhaal.... Een paard heeft geen dag/nacht ritme, en daartoe verplicht je hem dan wel, persoonlijk vind ik dat een grote min van een stal. Maar het heeft ook veel pluspunten, dat zeker.

Ik heb tot nu toe alles 24/7/365 buiten gehad, en dan wel op de weide, paddock vind ik te beperkt voor 24/7. Van de winter gaat mijn paardje voor het eerst op stal in de nachten. Ik heb erg getwijfeld of ik dit wel wou, in mijn ogen hoort een paard gewoon buiten, of in ieder geval de keuze te hebben. Maar ik moet het maar gewoon een keer aanzien, verder staat ze prima op de huidige stal, en ik zie ook wel voordelen. Kan als het erg tegenvalt altijd nog anders besluiten, maar ik verwacht eigenlijk dat het me best mee zal vallen :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 06:45

Mijn verstand zegt: buiten met vriendjes
De praktijk: mager, humeurig, heel veel krassen en schrammen.
Mijn paardje is echt een mensen paard. Die wil wel buiten maar dan wel op het terras van de stal. Dan staat hij gezellig tussen de tafeltjes alle aandacht op te nemen. Ik weet hij is bijzonder vreemd maar daar verbaas ik me nog dagelijks over.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:54

bij ons gaan ze rond 2000u naar binnen, het land is van de buurman bij stal en het is zachte Veen grond
de mijne en de fries van stalhoudster komen ook in galop bokkend aanrennen als ze ons zien rond die tijd
ze gaan graag mee, op stal krijgen ze plukje hooi en beetje voer :D en dat weten ze
de andere van mijn stalhoudster kijkt niet op of om als de anderen weg zijn,hem boeit het niet

ik denk dat het gewenning is van een bepaalde tijd naar binnen gaan en dan iets te eten krijgen.

toen ze 2 jr geleden ergens anders stonden met 24 u buiten was dat ook prima.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:02

ken iemand die heeft een paard die moet `snachts op stal anders is hij devolgende dag totaal uitgeput. dit is nl. al eens uitgetest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:13

Stal betekend yes we krijgen eten,kan me niet voor stellen dat een paard het echt fijn vind in zo,n hok te staan.Stel je geeft je paard buiten eten,en zet hem dan binnen,dat maakt wel een hoop uit denk ik.Is ook meer een gewoonte denk ik, het op stal gaan.Dus een paard loopt gewoon naar binnen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:15

marleen_usar schreef:
Stal betekend yes we krijgen eten,kan me niet voor stellen dat een paard het echt fijn vind in zo,n hok te staan.Stel je geeft je paard buiten eten,en zet hem dan binnen,dat maakt wel een hoop uit denk ik.

:D dat weet ik wel zeker :j

als het stortregent willen ze ook graag binnen staan maar zodra de bui over is weer graag buiten.

het is een gewenning,net al op dezelfde tijd voer krijgen dat weten ze ook.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:52

Ik denk dat 24/7 buiten zonder schuilgelegenheid niet is zoals het in de natuur is. Daar kunnen pony's en andere dieren schuilen als ze dat nodig vinden en doen dat dan ook. Hier zie ik de pony's beschutting zoeken tegen te veel warmte, te harde regen en bij rust. Daar gebruiken ze bij gebrek aan natuurlijke beschutting de stal voor. Als ze in de wei met bomen en obstakels staan gaan ze als het regent en waait onder de bomen, of tegen een schuttng uit de wind staan. Bij te veel zon gaan ze in de schaduw grazen. Als het voor hun lekker weer is gaan ze uitgebreid op de verder onbeschutte zandhoop liggen rusten. Als buiten betekent dat ze niet kunnen schuilen tegen de elementen ben je, naar mijn mening, bijna net zo min natuurlijk bezig als dat je ze vaak in de stal hebt staan.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:59

Ik had een paard (Tinker x shire), die wilde op een gegeven moment niet meer zijn paddock in bij zijn vriendjes. En zo laag in rang stond hij niet.
Toen hij uiteindelijk 's nachts dan maar op stal ging was hij ontzettend gelukkig, ondanks dat hij nog nooit op stal had gestaan.
Hij ging lekker liggen en ik had een veel uitgeruster paard.
Toch dat stukje rust en bescherming in die stal.

Ook heb ik nu een mini paard die een hekel heeft aan natte voeten. Het gras is fijn, maar als het weer rottig is gaat hij graag de stal in. En nee hij associeert het niet met eten... De keren daarvoor dat hij in zijn leven die stal in is geweest was de eerste keer voor castratie, de 2e keer vanwege hoefbevangenheid en moest hij op nat zand staan, 3e keer krijg hij een neussonde ingebracht voor koliek.
En toch van de week, toen het zo hard regende rende hij zowat de stal in.

P.s. Mijn pony heeft nog nooit eten op stal gekregen, kreeg het altijd buiten de stal.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:01

Er zijn wel meer paarden die graag op stal staan. Als wij de paarden naar de wei brengen is er altijd een merrie die na een half uur bij het hek staat van neem me nu maar weer terug naar binnen.

Mijn vriendin haar paard heeft een inloop stal, en haar paard staat soms ook hele dagen/nachten binnen. Vooral als het erg warm of er nat is.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:04

Ik ben het eigenlijk wel eens met kanniet.

Op de stal waar ik gereden heb, stond een kudde van 7 paarden. Er waren wel eens dagen dat de paarden het land zo zat waren dat ze vanzelf door de omheining kwamen rennen.
Die omheining hebben we al op verschillende manieren gemaakt, maar het lukt ze altijd.
De eerste paar keer konden ze dan ook zo de weg op vliegen, maar ze renden allemaal keurig hun eigen stal in en stonden daar netjes te lanterfanten toen wij aankwamen.
De tijden verschilden overigens ook, het gebeurde wel eens vroeg in de middag, maar ook wel aan het eind van de avond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:11

ninajojo schreef:
Ik ben van menig dat het het fijnste voor het paard is wanneer hij zelf de keuze kan maken tussen binnen en buiten staan :j

Daar ben ik het mee eens, met een open stal met uitloop of een weiland met schuilstal kan een dier zelf bepalen wat hij wilt, dat is natuurlijk ideaal :)

Veel argumenten waarom een paard 'graag' naar stal gaat, zijn voor mijn idee terug te leiden naar gewoonte/gewenning.. een paard wat standaard wordt binnengehaald eind van de dag, een paard wat met regen wordt binnengehaald, een paard wat zijn krachtvoer op stal krijgt, etc. Ook dingen als 'mijn paard staat buiten alleen maar wat chagerijnig te staan', tja, wat doen ze binnen dan? Vrolijk rondrennen in hun stalletje? :D Ik denk dat als je daar een camera op hebt staan 24/7, ze zich net zo goed vervelen, maar op stal hebben ze niet eens meer de keuze wat anders te doen. Ook paarden die op een volledig open wei staan zonder beschutting en 'met regen naar binnen willen', tja, geef ze ongelijk :D

Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn eigen keuze, en die moet je afstemmen op je paard zelf. Ik ben gewoon benieuwd wat er zou gebeuren als je alle paarden 24/7 op een land of paddock met hooi zou zetten, met de keuze zelf een stal in te gaan. Waarbij je er ook weer vanuit moet gaan dat een schuilstal of open stal meestal groter en (duh) meer 'open' is dan een 'gewone' stal, dus ook geschikter voor vluchtdieren. Ik denk zelf dat na een half jaar - jaar, de meeste paarden echt wel de wei verkiezen, en in de regen of storm liever aan de zijkanten van de stal schuilen dan in stal zelf.. maar hee, er zijn er ook die bij ieder dropje in stal gaan staan of zich inderdaad daar kunnen terugtrekken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:13

Ik heb een 'stoere' Groninger en twee welsh pony's, paarden die dus ook makkelijk buiten zouden kunnen staan. Maar ze staan toch echt het allerliefste op stal. Natuurlijk als de zon schijnt willen ze graag naar buiten, maar bij regen en wind vinden ze er geen fluit aan.
Ze staan bij mij overdag buiten en 's nachts binnen. Ik heb ooit overdacht om een schuilstal te maken en ze 24 uur buiten te laten, maar ik weet zeker dat ze daar heel erg ongelukkig van worden.
De grond is er bij ons ook niet echt voor geschikt. Alles is klei en nu na deze zomer is het al een vreselijke prutbende, dat gaat hem in de herfst en winter dan ook niet worden.
Maar gisteren was ik in een grote dure dressuurstal, waar de paarden in betonnen boxen staan met alleen aan de voorkant tralies.........dit vind ik ook geen fatsoenlijk paardenleven. Twee keer per dag mogen ze eruit voor een rondje in de stapmolen en hun kunstje vertonen in de binnenrijbaan.
Dan denk ik dat mijn paarden het zo slecht nog niet hebben :)

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:14

ik heb mijn fjordenmerrie al bijna tien jaar, en ook met verschillende omstandigheden gehouden. zo heeft ze ook al eens dag en nacht buiten gestaan met alleen een schuilstal. De huidige omstandigheden zijn gewoon 's nachts op stal en overdag buiten. En ik heb altijd al het idee gehad dat ze het erg prettig op stal vind. Even haar eigen rust kunnen vinden. Ik heb haar laten readen en ik heb verder niks gevraagt, helemaal niet verteld over de omstandigheden waarin ze wordt gehouden, en het werd toch echt bevestigd. Sommigen zullen denken, ja tuuuurlijk. Het zal wel. Anderen zullen het wel geloven (als je het wel zo moet noemen) En ik ben er heel blij mee dat het zo is zoals het is.

Ik ben toen een keer wezen kijken naar een andere stal, daar kwamen de paarden maximaal 4 uur per dag buiten, omdat het land anders kapot werd getrapt. Je moest daar zelf voor zorgen. Een echt super de luxe gave stal, ik was er ook zo heen gegaan, als de paarden meer dan die 4 uur buiten kwamen. En dat kwamen ze niet. Maximaal 4 uur, en met slecht weer niet. Dat gaat tegen mijn principes, vreselijk vind ik dat. Maar voor de avond op stal, heb ik geen problemen mee. Ik zie mijn paard er goed op doen en ze is blij, dus dan vind ik het ook prima.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:17

Toevallig hebben we voor een vriendin van mij research gedaan op onze stal.
We hebben het erf afgebaken en de paarden de keuze gelaten.
Of op stal of buiten.
Ze hadden toegang tot land stal of bak.Het ene paard stond op stal de ander in de bak en de ander in het land. ze stonden allemaal (6) verspreid op verschillende plekken.
Dus ik weet niet wat er zieleig aan is, Zeker voor de rust van een paard kan het lekker zijn om op stal te staan.