verveling tegengaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

verveling tegengaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:40

Met de winter in het vooruitzicht en mijn paardje dan weer 24/24u in een ruime paddock met loopstal zal staan zou ik graag alvast wat aanpassingen doen aan de paddock... Heeft iemand tips over: Hoe maak ik de paddock interessant voor mijn paard? Wat kan ik doen om verveling tegen te gaan? En een snoepbal op zandgrond, is dat veilig?
Een hooinet is al aanwezig.
Nog even vermelden: mijn paard heeft zware stofallergie en krijgt voordroog dus onbeperkt hooi voeren is niet mogelijk (te veel energie in 't hooi). Ook staat er een tweede paard naast hem, in een zelfde formaat paddock.
Alvast bedankt!

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:24

Skippi bal er in ? mijne is er gek op ! *\o/*

mika11

Re: verveling tegengaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:43

Staat je paard dan helemaal alleen in de paddock?
En dat andere paard alleen in de andere paddock?
Als dat zo is, kunnen ze dan niet samen staan?
(of ik heb jouw op niet goed begrepen?)

Skippi bal, slow feeder, wilgentakken zodat ie daaraan kan knabbelen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 06:57

je paard kan sociaal kontakt hebben. ik zou het zoeken in inderdaad een skippybal of toch met z'n 2-en bij elkaar. Zo ook meerdere keren voeren over de dag heen, dus vaker en kleinere porties.
Verzorger zoeken voor extra aandacht.

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:10

het beste is een ander paard erbij zetten.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:55

Alvast bedankt voor de tips! Eigenlijk moet ik dus veel 'speelgoed' bedenken.
Samenzetten gaat slechts een aantal uren per dag lukken (in een andere grotere paddock) omdat: mijn paard ander ruwvoer en krachtvoer krijgt wegens zijn stofallergie én omdat de paddocks zelf zuiver te houden zijn. De andere eigenaar laat dit achterwege en ik heb geen zin om mest van 2 paarden te ruimen. Wél kunnen ze rechtstreeks contact hebben met elkaar over een draadje en ook over de balken in de loopstallen (op borsthoogte).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:49

kijenta schreef:
Alvast bedankt voor de tips! Eigenlijk moet ik dus veel 'speelgoed' bedenken.
Samenzetten gaat slechts een aantal uren per dag lukken (in een andere grotere paddock) omdat: mijn paard ander ruwvoer en krachtvoer krijgt wegens zijn stofallergie én omdat de paddocks zelf zuiver te houden zijn. De andere eigenaar laat dit achterwege en ik heb geen zin om mest van 2 paarden te ruimen. Wél kunnen ze rechtstreeks contact hebben met elkaar over een draadje en ook over de balken in de loopstallen (op borsthoogte).

-O- dus jij ontneemt jouw paard het plezier van een ander paard omdat je te beroerd bent om die paar drollen te verwijderen???
:x

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:56

Je kunt berkenstammetjes neerleggen waaraan je paard kan knabbelen. Mijn paarden zijn inderdaad altijd uren zoet met een voerbal waaruit door het rollen biks valt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:57

wat een nare opmerking!
Jij zou wel altijd en eeuwig de troep van anderen opruimen zeker >;)
Typisch bokt weer, 1 kleine opening en hop....gelijk er bovenop :n

TS, gooi af en toe eens iets nieuws om te onderzoeken in de paddock.
een stuk plastick
een lege voerton
een voetbal
een emmer
en zo zijn er zo veel dingen die je aan kunt bieden om mee bezig te zijn

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:00

quartel schreef:
wat een nare opmerking!
Jij zou wel altijd en eeuwig de troep van anderen opruimen zeker >;)
Typisch bokt weer, 1 kleine opening en hop....gelijk er bovenop :n

TS, gooi af en toe eens iets nieuws om te onderzoeken in de paddock.
een stuk plastick
een lege voerton
een voetbal
een emmer
en zo zijn er zo veel dingen die je aan kunt bieden om mee bezig te zijn

ik mest idd de wei elke dag uit waar ook 2 andere paarden lopen
en dat is elke dag ruim een halve kruiwagen, dus waar gaat dit over??

over 3 hopen stront van een ander paard dat een paar uurtjes bij de hare kan lopen voor sociaal contact zoals elkaar wassen?

ik vind dan dat je erg lui bent en je paard veel ontneemt :j

dan maar een nare opmerking wat ik niet vind!!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:01

je gaat een beetje off topic ;)

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 20:35

Het rapen van strontjes van een ander paard is niet iets wat ik wil doen, en is ook iets waar IK niet de tijd voor heb... Ik vind echter de zuiverheid van de paddock voor mijn paard wél belangrijk, dan kan hij liggen waar hij wil,kan ik wortelen verstoppen voor hem en blijft de paddock ook redelijk droog in de winter (ik sta regelmatig met de spade gootjes te graven voor de afloop en bergjes te maken). Maar ook staan ze apart omwille van de werklast van de staleigenares.Je kan niet 5 keer per dag de paarden even uit elkaar halen voor de voerbeurten (argument staleigenares en daar volg ik haar in). Door de gezondheidsproblemen van mijn ruin heb ik met haar kunnen regelen dat hij-in gezelschap-toch buiten mag blijven als de andere 15 paarden op stal staan (dat betekent dus dat mijn paard niet constant geïsoleerd staat, meestal dus in een ruinenkudde van 6).
Ik voel me niet aangevallen omdat ik zelf van mening ben dat ik het allerbeste wil voor mijn paard (en dus ook voor zijn fysieke gezondheid) en dat naar mijn mening ook benader. Het kan natuurlijk altijd beter ;-) vandaar dit topic...
@mirgino: heb jij je paard wegens gezondheid (kreupelheid meen ik) nooit apart gehouden van andere paarden(stalrust of draadje tussen)?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:02

kijenta schreef:
Het rapen van strontjes van een ander paard is niet iets wat ik wil doen, en is ook iets waar IK niet de tijd voor heb... Ik vind echter de zuiverheid van de paddock voor mijn paard wél belangrijk, dan kan hij liggen waar hij wil,kan ik wortelen verstoppen voor hem en blijft de paddock ook redelijk droog in de winter (ik sta regelmatig met de spade gootjes te graven voor de afloop en bergjes te maken). Maar ook staan ze apart omwille van de werklast van de staleigenares.Je kan niet 5 keer per dag de paarden even uit elkaar halen voor de voerbeurten (argument staleigenares en daar volg ik haar in). Door de gezondheidsproblemen van mijn ruin heb ik met haar kunnen regelen dat hij-in gezelschap-toch buiten mag blijven als de andere 15 paarden op stal staan (dat betekent dus dat mijn paard niet constant geïsoleerd staat, meestal dus in een ruinenkudde van 6).
Ik voel me niet aangevallen omdat ik zelf van mening ben dat ik het allerbeste wil voor mijn paard (en dus ook voor zijn fysieke gezondheid) en dat naar mijn mening ook benader. Het kan natuurlijk altijd beter ;-) vandaar dit topic...
@mirgino: heb jij je paard wegens gezondheid (kreupelheid meen ik) nooit apart gehouden van andere paarden(stalrust of draadje tussen)?

zeker wel,hij heeft 6 weken op stal gestaan na een operatie met een pony voor gezelschap naast hem
maar gelukkig was dat tijdelijk en staat hij weer bij de anderen
en juist daarom vind ik zo belangrijk hij staat heel vaak met de andere te kroelen,dan `wassen`ze elkaar echt heel lang en grondig
en dat contact heeft mijn paard nodig,ook spelen doen ze met elkaar en door hem apart te zetten kan dat niet
dan kunnen ze neuzen en dat was het.

ik viel eigenlijk over dit zinnetje van jou :j
ik heb geen zin om mest van 2 paarden te ruimen

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:16

Ik heb alvast enkele nuttige tips genoteerd! Benieuwd welke 't meest geapprecieerd zullen worden...

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:52

1 of 2 paarden er bij in, een bal!!!

wij hebben ook een kleine skippy bal aan een touw dus die hang op de hoogte van de mond van het paard, daar loopt ze dan tegen aan en vind ze erg leuk!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:57

Slowfeeders maken met daar in lekkers verstopt.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:00

Paarden hoeven niet continu geëntertaind te worden.
Dat denken mensen vaak wel.

Ik zou zelf onbeperkt hooi geven, als je daar de mogelijkheid voor hebt.
Eventueel een slowfeeder, en wat wilgentakken.

Daar vermaakt een paard zich prima mee! :j

xNikkii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:52

inderdaad, ik zou ook voor veel vernieuwing kiezen. Dan weer eens een skippy-bal, een voerton, wat om op te knabbelen, een stuk plastic, je kan het zo gek niet bedenken eigenlijk, haha. Zolang je paard zich er niet aan kan bezeren zou dit best leuk vermaak zijn denk ik?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:54

heb nog wel een Hartog voerbox