aankomende verhuis: paard weeft bij nieuwe stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Antikana_

aankomende verhuis: paard weeft bij nieuwe stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 11:29

Hallo,

Ik weet niet of dit topic hier thuis hoort, maar het wordt nogal dringend dus probeer ik het maar gewoon...

even heel kort de geschiedenis:
Ik heb mijn paard 6 jaar geleden gekocht. Enkele maanden op proef gehad: Superpaardje!
Na enkele maanden heb ik ze naar een manege bij ons in de buurt gebracht. Dat heeft welgeteld 5 dagen geduurd of ik moest de verkoper bellen dat hij haar weer naar haar oude stalling moest doen.
Paard wou niet meer eten, begon te weven en was niet meer te rijden.
Ik heb haar toen teruggebracht naar haar oude stalling en sta daar nu al bijna 6 jaar. Paard heeft heel die tijd niet meer geweeft. Enkel bij enorme stress (verbouwing, ...) doet ze het nog eens heel even.

Nu donderdag verhuisd ze samen met haar veulen van 4 maand naar een nieuwe stalling. De sfeer daar is door buitenstaanders een beetje verpest en ik zou ze graag korter aan huis hebben staan.
Nieuwe stal heeft stallen van 4 X 6 meter en is super paardgericht. paarden mogen elke dag buiten in groep en krijgen onbeperkt hooi.
Ik vrees echter wel dat ze door deze situatie weer enorm stress gaat krijgen en het weven weer gaat opnemen. Om nog maar te hopen dat ze het niet doorgeeft aan haar veulen. Normaal gezien zou ze na een week wel gekalmeerd raken, maar aangezien ze nu bijna een jaar 24/24 op de wei heeft gestaan zou ik haar toch graag een beetje helpen om te 'ontstressen'

Nu was mijn vraag of er iemand ervaring heeft met kruidentherapie, bachbloesems, ...

Kan iemand mij hierbij helpen?
alvast bedankt!!

vang

Re: aankomende verhuis: paard weeft bij nieuwe stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:38

Kan je er niet een paar keer heen wandelen met je paard? of is het echt zo ver?
Anders zou je er al een paar keer heen kunnen gaan, rustig haar alles laten verkennen met jou erbij, iets leuks doen samen en dan terug naar de oude stal. Zo zal de nieuwe omgeving al vertrouwd zijn, en zal je paard het met iets positiefs associeren.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 11:43

De nieuwe stalling is ongeveer 40 kilometer vanwaar ze nu staat... Vandaar ook de verhuis :) ben langer onderweg dan ik op stal ben... Er eens heen gaan zal dus jammer genoeg niet helpen. Toch bedankt! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:21

Ik zou in ieder geval niet direct aan de stal beginnen, maar overleggen of je paard niet eerst een maand 24/7 daar (dus bij de nieuwe stal) op de wei mag. Dan is de kans op weven iets kleiner, en het is ook in belang van de andere paarden die daar staan, die het gedrag zouden kunnen overnemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:23

Ik zou idd ook eerst voor weidegang kiezen, kan ze rustig wennen aan de nieuwe buurpaarden voor ze op stal komt. Ook als ze dan naar stal gaan zou je dat rustig kunnen opbouwen.
Een buitenstal met veel dingen te bekijken zou het weefgedrag ook kunnen doorbreken.
Verder een hooinet met kleine mazen ophangen (laag bijv. aan de deur) zodat ze ook daar langer mee bezig is.
Ik neem aan dat het veulen ook gespeend moet gaan worden, dat op zich is al stressvol genoeg en moet je dus niet tegelijk willen doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:30

Ik denk dat het nog wel eens mee zou kunnen gaan vallen. De merrie is nu samen met veulen in plaats van alleen en ze is ook al weer 6 jaar ouder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:34

Wat in dit geval erg tegen werkt ben jij zelf,door je zo druk te maken.Gewoon positief er tegen aan kijken,ze heeft een veulen en je bent al weer 6 jaar verder.Waarom je zelf zo druk maken,als je toch niet weet hoe het zal gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:40

Verder doen geuren ook veel. Mocht het echt niet kunnen (er is nog geen reactie van je of dit wel of niet kan) om je paard daar 24/7 eerst op de wei te zetten, dan eens kijken of je op de een of andere manier de geur van daar (nieuwe plek) al kan introduceren op je plek nu (bijvoorbeeld door mest van daar, of dekens van daar). Het is natuurlijk wel lastig dat ze nu op de wei staat, want dat maakt geuren introduceren niet zo makkelijk, en daardoor zou je ook een dubbele overgang zou hebben (van wei naar wei en stal). Misschien in dat geval ook nu al beginnen met weer op stal op je huidige plek? (dan kun je ook gemakkelijker de geuren al introduceren)

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:08

Ik ben waarschijnlijk het grootste probleem hoor :) Ik maak me nu al dagen druk om iets dat misschien gaat kunnen gebeuren... Het idee kwam gewoon bij me op omdat vorige week de dierenarts moest langs komen om het veulen te chippen. Merrie en veulen moesten daardoor even op stal staan en toen begon ze ook lichtjes te weven. Waarschijnlijk van de stress...

Er is geen mogelijkheid om de merrie met veulen 24/7 buiten te laten de eerste maand... Wel heb ik voor aankomend weekend al alle dagen vrij genomen waardoor ik haar dus smorgens vroeg ga kunnen buiten zetten en in de late avond kan binnenhalen.
Verder krijgen ze onbeperkt hooi en zal ze dus voor het eerst in tijden samen met andere paarden op de wei mogen. De stallen zijn ook heel ruim en hebben een deur waar ze makkelijk over kunnen kijken.

Het veulen gelijktijdig met de verhuis afspenen was helemaal de bedoeling niet. Doordat merrie en veulen nu dicht bij huis op stal komen te staan, is het de bedoeling om hun gelijdelijk aan te laten wennen aan het idee dat ze ook zonder elkaar moeten. Veulen vertrekt immers binnen enkele maanden naar veulenvrij in Tsjechië.

Had graag misschien ergens bachbloesemdruppels gaan halen, voor de zekerheid, maar weet eigenlijk niet of dat zo'n goed idee was...
Laatst bijgewerkt door _Antikana_ op 30-08-11 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:09

Bloesems kan altijd nog,neem ze anders eerst even zelf.Ik herken me zelf in jou van jaren geleden.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:10

haha... Dat is nog eens een idee... :)
vriendlief is het daar helemaal mee eens! Ik heb hem zelfs deze week een camerasysteem laten installeren in onze trailer, zodat ik ze de hele weg in het oog kan houden :D :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:12

En wat dacht je van bachbloesems voor jezelf??? als jij niet zo loopt te stressen, zal je paard het in ieder geval niet van jou kunnen oppikken :)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:12

Je vroeg om Bachremedie: Rescue remedy en Star of Bethlehem wil wel helpen, ook voor jezelf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:13

Zou je wel mee gaan met haar te brengen?

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:14

ik ben diegene met het rijbewijs, dus ik moet wel :)

Rescue remedy had ik ook al tegengekomen... Zal zo'n flesje bestellen en de helft ervan in mijn koffie druppelen donderdag ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:15

Nee het moet puur op de tong,Passieflora van A vogel werkt ook heel goed.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:18

Kan je dit gewoon in de natuurwinkel kopen?
Vrees dat, wanneer ik het via internet bestel, ik het niet optijd ga hebben (voor mezelf dan ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:20

Absoluut Bach Rescue gebruiken, allebei. Ik vind de spray het fijnst trouwens. Even in de wang sprayen en klaar. Werkt erg goed.

Veel plezier gewenst op je nieuwe stal!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:21

Ja kan je gwoon halen als het goed is,van pasiefloran mag je er 6 tegelijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:24

Dat heeft bijna iedere natuurdrogist wel staan hoor! Voor de zekerheid van gewoon even bellen, dan weet je het zeker!

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:34

alvast bedankt allemaal!!!!