Oud paard verhuizen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte

Oud paard verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:51

Mijn pony van 27 moet binnenkort na 24 jaar op dezelfde boerderij te hebben gestaan, verhuizen naar een andere stalling. Dit omdat de boerderij te koop staat.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het verhuizen van een oud paard?

Marije_jiplover

Re: Oud paard verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:38

Mijn haflinger is vorig jaar op 22 jarige leeftijd verhuisd, nadat hij 18 jaar op dezelfde manege had gestaan.
Dit omdat hij met pensioen mocht als manegepony en ik hem dat pensioen mocht gaan geven.
En ik woonde toen alweer een tijdje aan de andere kant van het land, dus hij moest wel verhuizen.

Jip heeft zich behoorlijk gemakkelijk aangepast, ondanks dat hij 18 jaar op stal had gestaan en ik hem midden in de winter naar 24/7 op de wei heb verhuisd (terwijl er zelfs sneeuw en ijs lag op het moment van verhuizen).
Ik heb wel aan hem gemerkt dat hij moest wennen, maar ik denk niet dat hij nu nog terugwil, hij heeft het hier echt prima naar zijn zin.

Ik zou wel proberen voerovergangen (met name krachtvoer als hij dat krijgt) geleidelijk te doen.
Dus of ruim op tijd beginnen met bijmengen van het nieuwe voer op de oude stalling, of zorgen dat je van het oude voer meeneemt dat je nog een periode kunt mengen (of zorgen dat je op de nieuwe stal hetzelfde kunt blijven voeren, dat is helemaal ideaal).

Verder is mijn ervaring met verhuizen van (oudere) paarden, dat mensen er soms moeilijker over doen dan de paarden zelf.

Die kunnen zich toch beter aanpassen dan we van ze verwachten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:40

Natuurlijk het is een hele tijd op een vaste vertrouwde adres, maar wonderlijk genoeg passen ze zich snel aan als het er goed bevalt en er goed voor wordt gezorgd. Natuurlijk niet alle paarden zijn zelfde maar ze zullen snel wennen en dan is het of ie er al jaaaaren stond.

Komt goed hoor.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 23:32

Ze staat op dit moment 24/7 buiten en gaat normaal gesproken alleen in de winter 's nachts op stal.
De stal waar ze nu naar toe gaat, is een inloop stal waar ze alle vrijheid heeft. Ik denk dus wel dat ik de ideale plek voor haar heb gevonden.
Maar ondanks dat, blijft het toch erg spannend ;)

Ze krijgt daar trouwens wel haar eigen voer, alle paarden hebben een eigen ton en je kan zelf bakjes met voer voor iedere dag klaar zetten :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:49

Ik heb vorig jaar mijn merrie van nu 36 moeten verhuizen, van de plek waar ze toen zo'n 15 jaar stond, (daarvoor had ze ook zo'n 17 jaar op 1 plek gestaan: bij mijn ouderlijk huis nl). Daar heb ik ook echt wakker van gelegen.. Wéken piekeren, koppijn, slecht slapen.
En ponylief zelf??
Nou.. die keek bij beide verhuizingen in haar nieuwe stal gewoon waar de voerbak stond, waar het hooi en het water.... inspecteerde de weiomheining... klaar!! Alsof ze er altijd al stond. De eerste verhuizing heeft ze daarbij echt in haar eentje gedaan, bij de tweede verhuizing verhuisde haar stal en weidemaatje ( mijn andere paard) mee, dus dat was misschien extra makkelijk.
Maar goed; ze heeft de verhuizingen dus heel goed doorstaan en snel weer haar routine gevonden.

Als de plek maar góed is ( echt paardvriendelijk) dan denk ik dat het makkelijk goed gaat hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:52

ik ga dit beetje volgen... wij bebben een paard (20 jaar) en die gaat binnenkort na een kleine 10 jaar oko verhuizen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:52

Inderdaad, wat riagr aangeeft, als de plek waar ze terecht komen maar gewoon prettig is voor het paard (en zo te horen is de plek voor TS haar paard zo'n plek) dan zal de verhuizing hoogstwaarschijnlijk meer stress opleveren voor het baasje/bazinnetje dan voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:55

Ik heb 3 jaar geleden mijn paard van 23 jaar verhuisd, ik zag er erg tegen op. Het is voor ons een geweldige keuze geweest.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:17

meestal gaat het goed.
maar ze moeten toch even wennen.
en er zijn paarden/pony's die toch even tijd nodig hebben om te wennen.
we hebben zelf een rusthuis en het is bij elk paard anders.
sommige komen als of ze hier altijd hebben gestaan en anderen moeten heel erg wennen.
als ik je een tip mag geven, laat het paard eerst echt goed wennen en laat hem niet direkt bij de groep.
eerst even apart zetten en kijken hoe het gaat.
soms kunnen ze al na een paar dagen bij de groep in.
maar soms duurt het een paar weken.
ligt er ook aan wat voor groep het is natuurlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:23

We hebben een opvang voor oude manegepaarden, dus altijd oudjes (de oudste 36 jaar) die vaak na 20 jaar op dezelfde plek te hebben gestaan, verhuizen voor hun pensioen.

Tot nu toe is het met elk paard goed gegaan, maar veel paarden die steeds enkel op stal stonden, vermagerden eerst op de weide, omdat ze energie verbruikten met rondwandelen/rennen in de weide en dit, in combinatie met hun leeftijd, niet gewoon waren. Na een tijdje raakten ze gewend aan het weide-leven en trok dat bij.

Eén paard had het enorm moeilijk om zijn manege los te laten, dit hebben we opgelost doordat één van zijn paardenmaatjes van de manege ook op pensioen mocht, die stonden dan tesamen op de weide. Hij was ook steeds heel beschermend naar dat paard toe. Voor dat paard denk ik dat zijn pensioen slecht was afgelopen als hij dat ene maatje van de manege niet had gehad. Maar hij was dus echt wel een uitzondering.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 20:00

Bedankt voor de reacties! Lijkt erop dat het wel goed gaat komen dus!

Ze staat nu ook met een pony waar ze heel erg gehecht aan is, wanneer die weg is staat ze te hinniken bij het hek.
Heb wel het idee dat dit niet specifiek met deze pony te maken heeft, maar met de angst om alleen te blijven omdat ze in al die jaren al veel vriendjes heeft zien komen en gaan.
Heb dus wel het idee dat het goed gaat komen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:07

Oh ja toevallig deze week is er een merrie van 29 jaar oud naar onze stallen verhuisd ivm dat haar maatje ingeslapen moet worden, daar stond ze al 10 jaren, nou 1 dagje verdrietig maar kijk haar nu eens, gezellig grazen met andere 3 paarden waaronder eentje van 25 jaar oud en het is of ze er al jaren staat. Geloof me als het ergens fijn is en met soortgenoten dan is het leed heel snel geleden en vergeten.

Komt helemaal goed hoor.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:13

Ik heb mijn toen 29jarige pony 60 km moeten verhuizen wegens opheffing van de stalling. Hij stond daar zo'n 15 jaar geloof ik (in ieder geval de 12 jaar dat ik hem toen had). hij heeft na een paar weken lichte koliek gehad maar dat kan ook door bodemverandering komen (van zand naar kleigrond). Verder voelde hij zich direct thuis, is inmiddels 31 en geniet met volle teugen!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:31

mijn pony is op 22 jarige leeftijd verhuist,
geen probleme mee gehad qua gezondheid.
wel geestelijk bij haar, ze kon heel slecht wenne.
maar dat is een puntje wat bij beauty hoort