Wisselen van box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Wisselen van box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:50

Mijn 2 paarden staan naast elkaar op stal, waarvan een met een buitenluik. Paard is ooit in die stal gekomen door luchtwegproblemen, en is gelijk helemaal opgeknapt. Nooit meer last van gehad gelukkig. Nu heeft mijn andere pony 2 maanden geleden zware bronchitis gehad waarvan ze nu nog steeds herstellend is. Van het weekend heeft ze weer een terugval gehad helaas. Nu zit ik eraan te denken om de paarden te wisselen van stal, zodat de pony met bronchitis meer frisse lucht krijgt.
Maar hoe zal mijn andere paard dit vinden? Ze word dan wel uit der eigen stalletje gehaald. Het zijn 2 beste vriendinnetjes maar mijn paard kan soms best jaloers zijn op me pony, bv wie er het eerst de paddock uitgehaald word, wie der als eerste eten krijgt, zelfs als ze niet voorop mag lopen. Natuurlijk negeer ik dit gedrag.
Nu zit ik ermee, is het eerlijk tegenover mijn paard om haar uit haar stal te halen, en me pony erin te zetten?

Nog even ter info, pony met bronchitis word overal voor behandeld door de DA, krijgt nat hooi etc.

petitparis

Re: Wisselen van box

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:51

Als de stallen verder even groot zijn en ja paard doet het momenteel goed, dan zou ik ze wisselen. Je kan achteraf nog altijd terug wisselen...

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:07

petitparis schreef:
Als de stallen verder even groot zijn en ja paard doet het momenteel goed, dan zou ik ze wisselen. Je kan achteraf nog altijd terug wisselen...

ja idd.
Misschien wordt het wel helemaal niet zo'n probleem als jij denkt.
En als het toch niet lukt, zet je ze toch gewoon weer terug.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:08

Stallen zijn even groot, kunnen allebei de gang opkijken door een luikje. Enige is dat een stal ook een buitenluikje heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:09

Is er geen andere stal met een buitenluik beschikbaar??

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:12

Nee helaas niet. Bij ons op stal zijn er niet zoveel, en anders staat er al een wachtlijst voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:15

Me dunkt dat een paard met een gezondheidsprobleem voorrang zou moeten krijgen. Vergeet niet dat COPD veelal komt door slecht stalbeheer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:16

Ik denk dat dit zo'n redenering is die heel typisch menselijk is.
Ik geloof niet dat je paard jaloers zal zijn, als jaloezie al voorkomt bij paarden. Waar nog bijkomt dat je pony het nu gewoon nodig heeft, dus die gaat voor.
Ik heb vorige maand een pensionpaardje erbij gekregen en die heeft hier de grootste (merriebox) box gekregen. De 3,5 jarige moest verhuizen naar een gewone stal. Ik krijg niet de indruk dat dit problemen heeft veroorzaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:18

Ik denk ook niet dat het andere paard ineens de P in zal krijgen, maar meer dat die ook een terugslag krijgt door weer in een 'minder frisse lucht' box te komen.