In de westernwereld gebruiken ze een hood om de manen mooi plat te houden. Das zo'n strakke deken die om de hals gaat.
Vroeger toen ik nog wedstrijden reed vlocht ik mijn pony ook altijd de avond van te voren in. Gewoon voldoende elastiekjes gebruiken. Soms zat er de volgende dag dan een knotje wat losser, die deed ik dan even snel opnieuw vastmaken.
Ik doe het alleen als ik echt heel vroeg móet starten. Puur omdat het toch altijd iets minder netjes zit na een nacht. Ik vlecht met naald en draad, dat blijft verder prima zitten. Kun je dat niet dan gewoon even een extra elastiekje erom doen
Mac
Geplaatst: 29-08-11 15:53
Zo'n hood uit de westernwereld werkt idd erg goed . Ik "vlecht" mijn (western)paarden ook de avond vantevoren in. Hood erover en alles blijft keurig op zijn plek én schoon .
Voor mijn roosjes zou het geen idee zijn, aangezien ik ze zo vlecht dat de bovenkant mooi "ploft" en de hals voller lijkt Dan zijn ze na een nachtje dus juist superplat.
Voor knotjes is t best een idee ja.. moet je ze niet al te strak hebben zitten denk ik?
Of alleen de vlechten al maken, want dat is bij mij het meeste werk en dan 's ochtends even opsteken tot knotten?
Anoniem
Geplaatst: 29-08-11 16:00
Je hebt ze van verschillende materialen. Ik heb er bv eentje van dunne fleece, daar worden je roosjes niet plat van, zoveel druk staat daar niet op. Een lycra exemplaar zit denk ik wat strakker.
Mijn beesten hebben er nooit last van gehad, dat het te warm was. Maar ik heb ook lekker luchtige stallen, dat zal best schelen.
Gewoon zorgen dat je paard niet kan gaan schuren (bij mij wil dat dus zeggen: bovenluik dicht). In de winter doe ik gewoon een halsdeken eroverheen, in de zomer gaan ze bloot met vlechtjes op stal als ik al van tevoren moet vlechten. Dit weekend ook gedaan en toch een 8 voor verzorging gehad. Blij dat ik nu met ééntje in het M zit, dan krijg je iig geen punten meer voor je verzorging....
ik weet niet of je een box hebt met tralies zodat ze niet makkelijk kunnen schuren want daan is dat nl. wel handig anders werkt gel voor het vlechten nog wel (niet teveel anders word het glad) en haarlak na het vlechten en ook erg strak vlechten wil nog wel eens helpen
Ik vlecht heel vaak de avond vantevoren, maak de vlechten vast met elastiekje en rol ze dan op, zet het knotje vast met pektouw. Dit is wat stroef, daardoor glijdt het niet weer uit het knotje.
Shyra
Geplaatst: 30-08-11 22:04
Ik spray ze gewoon in met haarlak, evt volgende dag de losse plukjes bijsprayen en hup. good te go !!
Als je nou alleen de vlechtjes doet en de ochtend zelf er knotjes van maakt, denk dat het dan ook minder gaat pluizen..
hafjelinger
Geplaatst: 30-08-11 22:09
Ik laat mijn paard vlechten met pekdraad (ik ben zelf errug slecht in dat gefriemel, gelukkig heb ik een lieve vriendin die dat erg goed kan! ) Ook de avond van te voren. Mijn vriendin kan erg strak en goed vlechten, het blijft altijd zitten, nog nooit los gegaan. en daarbij: mijn paard staat 's nachts altijd op de wei!! Meestal rolt hij ook met de knotjes maar ze gan nooit los. Dus als je goed strak vlecht blijft het echt wel zitten hoor.
tine10
Geplaatst: 31-08-11 01:26
Ik vlecht ook vaak de avond tevoren (als ik vroeg moet starten). En ze gaan daarna gewoon de wei weer op. Nog nooit problemen met losse knotten gehad. Ik vlecht wel met naald en draad.
Locanda
Geplaatst: 01-09-11 20:27
Hangt van het paard af wat strak invlechten betreft, sommige paarden schuren het er juist dan weer uit. Dan trekt het een beetje (net zoals wanneer je je eigen haar strak zou doen) en bedenk dat je paard dan ook nog eens z'n hoofd richting de grond doet. Maar de vlechtjes/knotjes rekken niet echt mee, waardoor het dan nog strakker staat. Of alleen vlechtjes, en van te voren knotten?
loulou
Geplaatst: 02-09-11 15:56
ik doe meestal de avond ervoor vlechten en de dag zelf knotten.
veel elastiekjes en ik doe er ook wel is zilverfolie over heen, dit kan ze er niet afschuren als je het goed vast draait, zo blijft het mooi:D
just_kiki
Geplaatst: 03-09-11 13:51
of puur vlechtjes maken en dan 's ochtends de knotte maken. mijn paard schuurt wel (met knotten) dan is dit toch makkelijker overigens knot ik ze wel met naald en draad
Ah joh, zoveel vlechtjes gaan er toch niet los? Ik doe altijd avond van tevoren, de volgende dag zijn er dan een paar losgegaan, die doe ik ff gauw opnieuw als ik er ben, is zo klaar.
Naald en draad.. Blijft toch het beste! Knotten zaten er nog perfect in ookal heeft hij een uitloop stal met flinke paddock dus kon alles slopen als ie zou willen