Tuinverlichting op zonne-energie als verlichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Tuinverlichting op zonne-energie als verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 08:09

Op de wei waar mijn paard staat is helaas geen electriciteit. Nu is dat in de zomermaanden niet zo'n probleem, maar nu de dagen weer korter worden en ik weer naar school moet, moet ik zo langzaam eens gaan denken aan de winter en het donker.

Nu vroeg ik mij af of je voldoende licht kunt kweken van tuinlampen op zonne-energie. Ik denk dat dit voor het voeren e.d. wel gaat werken. Zou dit ook kunnen werken als je wat van die lampen langs de bakrand zet?

Ik ben a-technisch, heb geen flauw idee wat voor soort lamp ik moet hebben, hoeveel watt etc. De meeste zonnelampen hebben LED verlichting, ik begrijp dat hier weer ander licht uit komt. Iemand ervaring hiermee? Tips? Misschien andere brijante ideeën voor verlichting zonder electriciteit?

123321

Re: Tuinverlichting op zonne-energie als verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:23

Wij hebben van die lampen in de tuin/op het dakterras, in de zomer werken ze uitstekend maar in de winter gaan ze bij gebrek aan zonlicht over op batterijen en die zijn op een gegeven moment natuurlijk leeg ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:34

Voor het voeren ed zou je kunnen denken aan een accu en daar een 12v lamp op,mooiste is als deze accu met licht kan worden opgeladen maar winter blijft lastig.Toch kun je lang met een accu doen als je zuinig bent met je licht :j Vroehâh hadden mijn ouders dit op hun tuinhuisje voor hun tv-tje en daar deden ze best lang mee.Nadeel is eens in de zoveel tijd de accu naar een oplaadpunt brengen (kan overigens gewoon thuis hoor ;) )

Voor verlichting langs de bakrand kan dit natuurlijk ook maar je zult dan meer met accu's moeten slepen.Andere optie is een aggregaatje maar ik lees dat je A-technisch bent :P moet je wel iemand hebben die dat ding voor je kan onderhouden.
Meeste aggregaten werken op rode diesel en af en toe een slokje olie.Hoeveel stroom je daarmee kunt wekken hangt van de aggregaat af maar wel veel meer dan een accu.Belangrijk is wel dat de aggregaat een aantal uur p/dag moet kunnen draaien zonder problemen dus goed opletten welk type.Nadeel is wel de herrie :+

Lampen op enkel zonne energie kun je met die donkere dagen wel vergeten,dat redden ze niet :\

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 08:38

Punt is ook dat mijn budget niet heel erg groot is. Een agregaat is gewoon te duur, ik denk dat accu's ook kostbaar zijn.

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:41

Wij gebruiken om de paarden savonds van het land te halen waar dus ook geen verlichting is van die mijnwerkerslampen voor op je hoofd!
Als je een goeie hebt geven die toch een puist licht! Paardjes moeten daar we beetje aan wennen int begin.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:46

Wij hadden die situatie vroeger ook en hebben het met accu's opgelost. Maar ideaal is het niet. Door de kou is je batterij ook erg snel leeg en die dingen zijn behoorlijk zwaar om elke keer over en weer naar huis te slepen om op te laden.
Voor de rest hadden we gewoon zaklampen (daarvan bestaan ook grote versies die best behoorlijk wat licht geven) en kleinere LED lichtjes met batterijtjes. Persoonlijk vind ik het licht van LED's echter niet aangenaam om mee te werken, maar beter dan niets natuurlijk. Die mijnwerkerslampen hadden we inderdaad ook, maar paarden kunnen er in het begin erg bang van zijn, van dat bewegende licht.

Ga anders eens kijken bij de campingbenodigdheden (Decathlon of zo), daar moet toch wat te vinden zijn?

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:51

Bij de action hadden ze ook goedkope campinglampen, weet niet of ze die nog steeds hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:52

Accu's zijn op zich niet zo gek duur hoor maar je moet wel altijd een reserve hebben en sjouwen is een nadeel.

Stroom met wind opwekken zou ideaal zijn....daar hebben we meestal meer dan genoeg van :P Maar tip van Soesta is ook niet verkeerd,Decathlon of misschien iets via google.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:54

Die lampen op zonneenergie zijn hartstike leuk, maar ze geven echt ampet licht dus ik denk niet dat je er veel aan zult hebben.
Die campinglampen zijn veel beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:25

Die geven bijna geen licht, werkt voor geen meter vind ik.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:45

Ik heb een accu aangesloten op drie led lampjes. Die kosten niet zoveel maar geven een heleboel licht (je kunt er niet mee rijden, dat dan weer niet maar in een schuur voldoen ze bv prima)
Een accu kun je misschien ook bij een garage regelen, voor een auto voldoen ze niet meer maar voor dit doel kan het prima. Ik heb daarbij een zonnecel (via de halfords) die de accu oplaadt. Als hij echt leeg is (en dat duurt een hele tijd want die led lampjes gebruiken heel weinig) dan neem ik hem mee, maar dat is een keer in de twee weken ofzo. (wel sjouwen (nadeel) maar een keertje in het weekend opladen, dan is het toch licht en heb je er geen twee nodig)

Tuinlampen is zonde geld, zou ik niet doen. Een generator kan ook (heb ik ook wel staan maar inderdaad niet echt handig om te starten en heel veel lawaai)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:53

Ik heb een paar jaar geleden voor op de wei waar Rena toen stond en waar geen stroom was , een buiten-lamp op zonne-energie gekocht. Lamp opgehangen boven de staldeur , geen gericht op de plek waar ik licht wilde hebben , afgesteld zodat hij NIET automatisch aan ging bij beweging , maar ik hem handmatig aan kon zetten (anders zouden de bewegingen van de paarden er voor zorgen dat hij steeds aan ging :P ) en het zonnepaneeltje in de dakgoot gegooid :P

Werkt super hoor , flinke dot licht onder het afdak waardoor ik prima alles kon doen , voeren , hooi bijvullen , even inspectie / borstel / hoevenkrabber er door heen.... Natuurlijk kun je er niet dagelijks urenlang de boel mee verlichten , maar elke dag even een half uurtje was geen probleem hoor , ook niet in de winter.

Het ding laadt gewoon op door daglicht , hoeft geen volle zon op te staan :P

Alleen moet je dan natuurlijk wel een beetje zuinig op je licht zijn want je weet nooit wanneer het "op" is en in de winter heb je natuulijk minder uren daglicht waardoor hij ook minder lang op kan laden. En dan daarbij natuurlijk dat er ook wel eens sneeuw op kan komen te liggen , dat moet je er wel afvegen als je wilt dat hij op blijft laden :P

Ik heb er toch flink wat plezier van gehad :j

Deze was het , heb hem even voor je opgezocht :)

http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:23

Bedankt voor de tips allemaal. De bak verlichten zal dus waarschijnlijk niet lukken, maar heb wel hoop dat het voor het voeren etc. wel helpt.

@pmarena: De link doet het niet, kun je het type/nummer even voor me opzoeken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:19

Bestelnr is 571530 - 89.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:30

Zonnepanelen (en generatoren ook) schijnen wel regelmatig gestolen te worden.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:32

Klinkt erg handig inderdaad! Ik moet nog eens kijken of ik stroom bij onze toekomstige bak kan krijgen. Anders zal het denk ik toch iets van een accu worden. Als je zo'n lamp op accu gebruikt, kan je die dan heel vaak bijladen of zijn ze na een seizoen gewoon kapot?

Groetjes, Sigrid