Grindpad aanleggen in de wei , maar welke soort grind ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Grindpad aanleggen in de wei , maar welke soort grind ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 14:47

Zo zachtjes aan komen we in de buurt van 1 van de laatste klussen rondom de paddock , en dat is het aanleggen van een grindpaadje achter het oude stalletje langs zodat de ponies daar ook langs kunnen lopen en een extra looppaadje krijgen , en we zelf op die plek wat makkelijker kunnen lopen dan in het zand.

Alleen - ik wil natuurlijk graag grind dat bestaat uit mooie ronde steentjes die niet zo klein zijn dat ze in de witte lijn gaan zitten , maar die ook niet zo groot zijn dat ze vast komen te zitten naast de straal , en die mooi rond zijn zodat er geen scherpe puntjes en hoekjes in de zool en straal gaan drukken.

Als ik zo een beetje rondkijk kan ik dit grind (in Nederland) alleen nergens vinden , vaak zitten er aan het ronde grind toch nog wel wat scherpe randjes !

Iemand enig idee onder welke naam geschikt grind te vinden moet zijn , of een tip voor ander materiaal ?

We hebben al een stuk van Stelcon platen , een stuk van grindtegels , stal met rubber tegels en 2 zandpaddocks , en ook een voetenbadje :)

Maar ik wil er dus nog iets van een grindpad bij om een de hoeven goed te stimuleren :)

DubbelFun

Re: Grindpad aanleggen in de wei , maar welke soort grind ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:49

Heb je al eens naar lavagrind gekeken. Dat is er in diverse groottes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:44

Dat is toch ook vrij scherp...?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:48

volgens mij moet je dan zoeken op kiezelstenen, afgerond/gewassen. Je hebt ze in verschillende maten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:58

Lavagrind is poreus, dus dat is niet scherp.
Neemt goed vocht op ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:28

Wij hebben een pad met (rode) mijnsplit.
Afbeelding
Goedkoop ('t moest niet zo duur zijn) en vrij zacht. Het plet makkelijk en verpulverd na verloop van tijd iets. Het 'rolt' niet als je er over heen loopt.
Pad is eigenlijk niet echt voor de pony's zelf bedoeld, maar meer voor ons om de wei in- en uit te kunnen. Aangezien ik er wel dagelijks met mijn pony's overheen moet als ik bijv. met ze ga werken buiten de wei, wilde ik geen schelpenzand of andere scherpe dingen. Ze lopen er dus niet los over heen. Maar ze hebben er nog nooit iets van in de hoef gehad.

En ik moest er gemakkelijk met de kruiwagen overheen kunnen. Zie maar eens een volle kruiwagen door grind te duwen, gaat je niet lukken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:20

Ik denk dat het niet zo'n punt is als er wat scherpere randjes aan zitten. Maar als je echt afgerond wilt kom je op kiezels denk ik. Die heb je in verschillende maten.
Ik heb ook eens een grindpaadje gehad waar de pony's overheen moesten, maar ze moetsen daaroverheen vanuit het zand. Ze nemen dus steeds zand mee in de hoeven over het grind heen, en dat viel dan in het grind. Na een half jaar zag je niets meer van het grind....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:18

marionblo schreef:
Ik denk dat het niet zo'n punt is als er wat scherpere randjes aan zitten. Maar als je echt afgerond wilt kom je op kiezels denk ik. Die heb je in verschillende maten.
Ik heb ook eens een grindpaadje gehad waar de pony's overheen moesten, maar ze moetsen daaroverheen vanuit het zand. Ze nemen dus steeds zand mee in de hoeven over het grind heen, en dat viel dan in het grind. Na een half jaar zag je niets meer van het grind....

En grind 'rolt' veel meer, loopt dus moeilijker (voor jezelf en voor de pony's) met een kruiwagen er door is haast onbegonnen werk.

Mijn pony's lopen ook (aan de hand dus) vanuit de paddock met zand op het pad met mijnsplit, maar nemen gelukkig geen zand mee, pad ziet er erg netjes en goed uit. Volgens mij smelt de sneeuw daar straks ook veel eerder weg, omdat het redelijk warmte vasthoud. Water zakt ook erg goed weg; daaronder ligt worteldoek en heel veel zand.