Merrie en veulen van paddock naar de wei,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Merrie en veulen van paddock naar de wei,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:07

Hoi,

Wilde even advies vragen aan andere met veulens op de wei.
Mijn merrie met veulen hebben sinds de geboorte van het veulen thuis in de paddock gestaan,eerst omdat ik bij de geboorte wou zijn en later uit noodzaak omdat het veulen een hele poos ziek is geweest en ik dr in de gaten kon houden.
Maar nu is ze beter en hebben we sinds een week een flinke wei helemaal gratis ter beschikking gekregen,het enige is dat er geen schuilstal op staat,wel staat er een hele rij coniferen(of hoe schrijf je dat) van wel 6 meter hoog wat de hele middag schaduw en beschutting bieden,is dit voldoende voor het veulen?
Want daar maak ik me dan druk om,of ze wel zonder schuilstal kan, :o.
Nu moet ik zeggen dat we hier een heel grote schuilstal hebben in de paddock,maar dat ze daar zo goed als nooit in te vinden zijn, :+ .
Wat denken jullie?Zou dat voor het veulen te doen zijn?Ze heeft dan natuurlijk wel eindelijk 24/7 weidegang?

Groetjes Cindy.

Candeletta

Re: Merrie en veulen van paddock naar de wei,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:13

ligt er een beetje aan hoe oud het veulen is..
maar ik zou ze nog wel iedere avond naar binnen halen.. dan kan je in ieder geval de merrie een beetje bijvoeren.. en ze alletwee een beetje in de gaten houden..
daarnaast raakt het veulen zo sneller gewend om aan een touwtje mee te lopen..

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:16

Candeletta schreef:
ligt er een beetje aan hoe oud het veulen is..
maar ik zou ze nog wel iedere avond naar binnen halen.. dan kan je in ieder geval de merrie een beetje bijvoeren.. en ze alletwee een beetje in de gaten houden..
daarnaast raakt het veulen zo sneller gewend om aan een touwtje mee te lopen..

Ze hebben nog nooit binnen gestaan,hier bij ons staan ze 24/7 in de paddock.Ze is drie maanden,en het veulen is alles al gewend omdat ze dus al drie maanden aan huis staat, ;) .Ze loopt vaker mee met wandelingen dus aan een touwtje lopen is geen probleem,en de merrie is momenteel te dik,die moet net op dieet,ik ga drie keer per dag naar de wei en s'avonds zal het veulen wel gewoon dr veulenbrok krijgen.Ze worden ook in de gaten gehouden door de mensen van de boerderij,de wei ligt zeg maar als een u-vorm om hun boerderij heen,en ik fiets 10 minuten om daar te komen.
Zo even wat meer info is wel handig dacht ik, :o .

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:19

dan zou ik ze wel buiten laten staan.. maar je oet wel een beetje het weer in de gaten houden.. als ze slecht weer afgeven, zou ik ze maar weer ff in de paddock zetten. :)

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:25

Veulen van een kennis is ook 3 maanden maar staat gewoon 24/7 op de wei. Moet kunnen hoor

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:28

Gewoon doen, hier staat ook alles buiten (zonder schuilstal). Die hebben ze in de natuur ook niet en ze zoeken heus wel een beschut plekje, mocht het nodig zijn - en die is er, zeg je.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:42

Michellette schreef:
Gewoon doen, hier staat ook alles buiten (zonder schuilstal). Die hebben ze in de natuur ook niet en ze zoeken heus wel een beschut plekje, mocht het nodig zijn - en die is er, zeg je.

Ja die hele rij bomen,die staan over de breedte van de wei helemaal,dus daar staan ze in de schaduw enzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:44

Als de merrie nu al te dik is moet je met onbeperkt gras echt oppassen. Juist nu is het groeizaam weer.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:53

Ik zou de merrie, en het veulen, wel wennen aan het gras, de graastijd opbouwen. En als ze nu al te dik is idd oppassen met onbeperkt de wei op. Het is wel super dat de mogelijkheid er is. Kun je ze ook overdag naar de wei brengen en 's nachts in de paddock, of op een stukje wei dat al kaal is?

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 14:20

marionblo schreef:
Ik zou de merrie, en het veulen, wel wennen aan het gras, de graastijd opbouwen. En als ze nu al te dik is idd oppassen met onbeperkt de wei op. Het is wel super dat de mogelijkheid er is. Kun je ze ook overdag naar de wei brengen en 's nachts in de paddock, of op een stukje wei dat al kaal is?

Nee als ik moet lopen met ze dan ben ik s'morgens 40 minuten kwijt en s'avonds ook,dus dat is niet te doen.
De wei is wel heel kort,de schapen hebben de afgelopen maand bijna alles weggeknabbeld en de andere drie paarden van ons staan er sinds een week ook zonder problemen op,die stonden dus ook eerst bij ons in de paddock,maar zal morgen eens een foto plaatsen als ik ze gebracht heb,s'middags gaan we toch terug met draad en paaltjes, ;) .

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:35

Zo ze staan op de wei, :D .
Helaas begon Skye tijdens de wandeling erheen wel weer te hoesten flink en te manken, :( .
Dus net de veearts gebeld die komt deze week toch maar eens kijken,pff.
Hopelijk gaat het tij binnenkort eens draaien,zodat we de veeartsrekening afgelost krijgen, ;) .

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 07:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn jaarling Zorro was ook blij ze zien, :D :
Afbeelding