Hoeveelheid kuilgras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Hoeveelheid kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:12

Sinds een tijd hebben we op stal ipv echt droog hooi kuilgras (helaas). Ik loop alleen elke keer te klungelen met de hoeveelheid. Ik wil gewoon veel ruwvoer voor haar, maar ook weer niet te veel kuil, omdat het zo vet is.
Hoeveel kuil geven jullie je paard, of wat adviseren jullie?

Het is een D-pony haflinger kruising, dus wel wat stevig, van 18 jaar. We rijden zo'n 4 tot 5 keer per week. We mennen, rijden buiten, springen, dressuren, crossen.. Dus een redelijk actief schema, alleen vind ik haar toch wat dik worden. Ze staat namelijk ook op gras.
Ze krijgt nu in de avond een flinke berg kuil en verder een halve kilo basisbrok met een handje muesli per dag. Dit is toch niks te veel?

Hoe doen jullie dit?

Ibbel

Re: Hoeveelheid kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:29

Kuil is natter dan hooi, er zit pond voor pond dus minder in. Water bevat immers niets.
Omdat kuil korter gedroogd heeft, blijft er in verhouding wel meer voeding in, maar in absolute zin bevat een kilo kuil minder energie dan een kilo hooi. Je moet alleen niet hetzelfde volume willen voeren, want 'een berg hooi' weegt gewoon minder dan 'een berg kuil'. Qua kilo's houd ik ongeveer 1,5 keer zo veel gewicht is ongeveer gelijk aan hooi, en qua volume is dat ongeveer 3/4 zoveel. Aangenomen dat je kuil van 65% ds hebt en hooi van 85%.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:32

Je bedoelt dus als ik bijv. 1 kilo hooi zou geven, ik dus 0,75 kilo kuil kan geven? Of begrijp ik het verkeerd? :o? Ik heb altijd begrepen dat er in kuil veel meer eiwitten zitten, dus dit ze wat sneller dik maakt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:39

Een kilo hooi is ongeveer gelijk aan anderhalve kilo kuil, qua droge stof. Die extra halve kilo is gewoon water. Zou je alle het water er uithalen, heb je altijd meer kuil nodig dan hooi om dezelfde hoeveelheid droge stof te krijgen. Omdat door het kortere drogen er in die droge stof meer voeding zit, moet je qua ds minder geven als je dezelfde hoeveelheid voedingswaarde wilt aanhouden. Hoeveel minder kan je pas echt weten als je de ds-gehaltes precies weet.

Ik weeg nooit, maar ga uit van volume (uitgeschud hooi of kuil dus), want het is het volume dat het paard bezig houdt. En dan is een berg uitgeschud hooi lichter qua gewicht dan een berg uitgeschud kuil. Ook weer door dat water. Maar omdat er wel meer voedingswaarde in zit, geef ik dus een kleiner bergje uitgeschud kuil dan dat ik dat met hooi zou doen. Maar qua gewicht zou het dan best nog wel eens zwaarder kunnen zijn (afhankelijk van hoe nat je kuil is).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:03

Oke duidelijk, bedankt voor je uitleg! :j