Hooi, wanneer genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mona2008

Hooi, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 16:43

Ik kom er niet uit...

Wij hebben 1 mini paardje, en 1 C-pony.
Dit is onze eerste winter dat wij niet op een pensionstalling staan, dus ik kom er maar niet uit wanneer we genoeg hebben voor de winter.

Wij hebben 35 balen van 35/40 kg,
en 9 balen van +/- 100 kg.

De pony`s gaan van het winter op een soort van zandbak, en niet meer op het gras, ze staan elke avond op stal, en eten nu 1 baal die niet in plastick is verpakt, half hoge druk. per avond/nacht.

Ik heb liever iets teveel dan net krap aan.

Als jullie graag meer willen weten, om een betere berekening te kunnen maken, hoor ik het graag..

marionblo

Re: Hooi, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:50

Je moet zo'n 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht per dag rekenen.
Dus een pony van ongeveer 200 kg heeft ongeveer 3 kg per dag nodig. Afhankelijk van de arbeid en buitentemperatuur

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 16:53

Ok.. Dus als het heel erg vriest bijvoorbeeld, hoeveel moet ik dan berekenen per 100 kg?

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:56

het mooiste is onbeberkt hooi aanbieden. idd beter wat te veel in slaan dat te weinig. mocht je over hebben kun je dat altijd weer verkopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:08

Lekker kijken naar hoe je paardjes het doen! Voorlopig heb je wel even genoeg voor een aantal maanden en als het op is ga je gewoon even kijken waar je weer wat kan kopen
Voor 2 pony's kan je altijd wel weer iets vinden.
Kijk naar je paardjes en dan weet je zelf wel...iets meer iets minder!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:11

marionblo schreef:
Dus een pony van ongeveer 200 kg heeft ongeveer 3 kg per dag nodig. Afhankelijk van de arbeid en buitentemperatuur

Ooit naar de hoeveelheid gekeken wat staat op de zakken van biks w.b.t je moet voeren qua gewicht paard/pony??
Dan zouden mijn Shetlanders nu zwaar bevangen staan!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:17

Je ziet snel genoeg of je te veel of te weing voert.
Onze Willem eet met koud weer meer dan met warmer weer. Echter gaat bij hem de stelregel niet op van zoveel % ruwvoer bij zoveel kg lichaams gewicht, dat eet hij gewoonweg niet op, hij komt ongeveer op ¾ van wat ze aanbevelen. Hij weegt ongeveer 730 kg en eet met koud weer max 9 tot 10 kg hooi op een hele dag. Voer ik meer laat hij het liggen en loopt het door de stal heen.
Hebben ze het schoon op kan je meer voeren, blijft er teveel over en lopen ze het overal doorheen moet je minderen. De beste stelregel met voeren is kijken naar je paard, wordt hij te mager voer je te weinig, worden ze te vet minderen dus.
Je moet natuurlijk ook wel rekening houden met de kwaliteit van je hooi. Hoe ouder hoe minder voeding dus hoe meer het als maagvulling dient en tijdsverdrijf.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 20:55

ik Dank jullie, voor jullie antwoorden!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:08

aerdenhout1 schreef:
Ooit naar de hoeveelheid gekeken wat staat op de zakken van biks w.b.t je moet voeren qua gewicht paard/pony??

Dat is een advies van de fabrikant, zij willen graag veel verkopen en adviseren daarom zulke idioot hoge hoeveelheden. De richtlijn voor het voeren van ruwvoer is niet bedacht door iemand die er commercieel belang bij heeft (denk ik ;) ). Neemt niet weg dat je goed naar je paarden moet kijken in wat ze nodig hebben. ALs je uit gaat van zo'n 1,5-2% van het lichaamsgewicht moet je redelijk goed zitten in je berekening.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:14

aerdenhout1 schreef:
marionblo schreef:

Ik begrijp je opmerking niet?
Dit gaat over hooi, niet over brok. Volgens mij is die 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht een algemene leidraad, of ken jij een andere?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:18

Gewoon even kijken wat je nu voert p.d en dan iets erbij rekenen.
Ook in hooi kan flinke voeding zitten, dus overmatig kan voor een mini ook slecht zijn als het rijkelijk hooi is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:22

klinkt alsof je erg weinig hebt ingeslagen. Ik voer 1 baal van 600 kilo per week op aan 3 paarden (2 grote en een shet) en dan kom ik krap uit. Ik heb voor de winter enkel al 12 grote balen van 600 kilo ingeslagen en op de zolder liggen ook nog eens 300 kleine baaltjes voor afentoe eens tussendoor gezien de grote balen voordroog zijn.

Ik voer per paard per dag in de winter (en hier staan ze overdag buiten mits het weer niet extreem is) 3 grote kruiwagens, waarvan 1 grote en een beetje in stal en de rest krijgen ze in het land. De shet krijgt natuurlijk niet zoveel al kan die in het land eten wat hij wil, in stal krijgt hij ongeveer een kleine kruiwagen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:18

Wat een grote hoeveelheden voeren sommige mensen zeg :oo

Hier krijgen de D-ponies onbeperkt , en dat houdt in dat we met 1 gewoon baaltje met strotouwtjes per dag prima de winter door komen....ook nog met de Shet erbij vorig jaar :P Soms iets meer , soms iets minder.

We hebben nu een aantal van die midi-baaltjes van rond de 100kg en ik hoop eigenlijk dat we er daarvan elk weekend 1 open kunnen maken en daar de hele week van kunnen voeren....

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:50

pmarena schreef:
Hier krijgen de D-ponies onbeperkt , en dat houdt in dat we met 1 gewoon baaltje met strotouwtjes per dag prima de winter door komen....ook nog met de Shet erbij vorig jaar :P Soms iets meer , soms iets minder.

Onbeperkt doe ik niet meer. Heb ik een half jaar gedaan, maar mijn 3 C/D ponies vraten 2 balen hooi van 20-25 kg per dag! En een mest! Werden dus ook te vet.
Eigenlijk zou ik mijn netten steeds moeten wegen, want ik heb idd de neiging te veel te voeren. Maar doe het tot nu toe altijd op gevoel. Dat is het nadeel als je van die grote balen voordroog hebt waar je steeds plukken uit trekt en geen "afgepaste" plakken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:03

Pashon, bedoel je niet iets minder? Als ik het even bereken zouden je paarden dan gemiddeld 28kg per dag eten! Daar eten mijn 2 pony's (haflinger en C pony) samen dik 2 dagen over!
Misschien is het dan 2e snede hooi waar bijna geen voedinswaarden inzitten?
Edit, zie dat het voordroog is... Dat is toch bijna onmogelijk om 30kg voordroog per dag te verzetten? Of staan ze heel zwaar in het werk?

@TS: ik heb een D-pony (haflinger) en een C-pony (welshxarabier). De haflinger staat in het werk en heeft een winterdeken op, de C pony is nog maar 2 en staat dus dekenloos op de wei.
Zij krijgen bij mij 1 baal van 15a20 kg per dag in de winter. Maar dan ook enkel als het heel erg vriest, anders zitten ze zo rond 3/4 baal per dag. Als ik dat even bereken is dat 7,5kg per pony. Denk dat de haf 450kg weegt en de C-pony een 250kg. De haf heeft (gerekend met die 1,5%) bijna 7kg nodig per dag, de c pony bijna 4. Dus klopt het wel ongeveer. Meer krijgen ze echt niet dan die baal in een hooiruif waarin kleine mazen net zitten, zodat ze lang kunnen eten. Ze staan op 4000m2 vanaf oktober (1e jaar dat ze op weiland staan in de winter) waar ik dus ook nog een hele tijd strookbegrazing kan doen totdat het op is.

Ik zou gokken voor jouw paardjes dat je met 2/3 baal van 15a20kg wel toekomt elke dag, dus ongeveer 10kg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:10

marionblo schreef:
pmarena schreef:

Onbeperkt doe ik niet meer. Heb ik een half jaar gedaan, maar mijn 3 C/D ponies vraten 2 balen hooi van 20-25 kg per dag! En een mest! Werden dus ook te vet.
Eigenlijk zou ik mijn netten steeds moeten wegen, want ik heb idd de neiging te veel te voeren. Maar doe het tot nu toe altijd op gevoel. Dat is het nadeel als je van die grote balen voordroog hebt waar je steeds plukken uit trekt en geen "afgepaste" plakken.

Dat is wel heel veel ja !

Hier aten ze in het begin met onbeperkt voeren erg veel , maar als ze eenmaal door krijgen dat er altijd hooi is en ze dus niet hoeven te bunkeren voordat het op is , en daarbij dan ook nog uit een net met kleinere mazen eten , komt onbeperkt hier voor een D-pony dus uit op een half baaltje per pony per dag :)

Nu met dit rotweer de laatste weken eten ze eigenlijk heel erg weinig , het komt wel eens voor dat ze een dag op de paddock staan omdat het idioot nat is , en op die dag krijgen ze dan geen gras en alleen maar het graszaadhooi dat we nog hebben liggen. We voeren nu uit 3 cm netten (voorheen 6 cm en 4,5 cm) en nu komen ze bij lange na niet aan een baal samen in 1 dag.... doen daar gerust 2 dagen mee ineens.

Terwijl ze van de winter met het 3 meter lange 6 cm net en de gewone balen hooi dus aan die baal per dag zaten. Maargoed nu zijn ze ook wat voller gevreten natuurlijk door het gras , dus wie weet is een dagje weinig eten wel even lekker tussendoor ofzo :P

Ben benieuwd hoe het van de winter gaat , dit wordt de eerste winter met alleen de 2 D-ponies , ben erg benieuwd hoeveel ze nu gaan eten en duim heel hard dat we gewoon onbeperkt een week met die ronde midi-balen hooi van rond de 100kg kunnen doen :)