Paarden aan huis, waar aan denken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Paarden aan huis, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:16

sorry als dit verkeerd staat :+
A dream come true! Maybe dan hé, er is nog niks zeker en de kans is nog behoorlijk groot dat alles afgeblazen wordt.

Maar..... We hebben een huis gevonden, met wei, en veel plaats. En zelfs mijn moeder is er erg positief over!
We zijn al jaren opzoek naar een huis met plaats voor de paarden. Al verschillende huizen bekeken, maar altijd was het; te duur, te klein, er moet teveel aan gebeuren. Of het werd voor onze neus weggekaapt. Hopelijk nu dus niet >;) Kwa woonruimte voor ons moeten we even een stapje (of meer) terugdoen, maar dan hebben we wel plááts...

Ik heb dus al wat gekrabbeld over hoe en wat er moet komen, als je iets niet snapt vraag het maar even!

Rijbak(is zegmaar een beetje heel erg belangrijk);

Stal;
Aantal (2/3/4?)
Afmeting (min. 3.5 x 3m)
Voldoende frisse lucht
Tralies tussen stal (Half metsel, half tralies/half wand/half tralies)
Deur (heel/2half/weefrek/open)
Makkelijk uit te mesten
Urineafvoer
Watertoevoer (Winter?)
Bodem?
http://www.uwstal.nl
http://www.a-en-b.nl
http://www.paardenstallen.nu
http://www.paardenstal.nl
http://www.corton.nl
http://www.rutjespaardenboxen.nl

Weide;
Meerdere weides (i.v.m rust gras)
(Elektrische) Afrastering (hout, lint, draad, bioband)
Sluis
Toevoer water
Afvoer regenwater
Wormen
Gifstoffen in bodem? (kunstmest e.d.)
http://www.agradi.nl

Paddock;
Beweging in winter (sneeuw/vorst/e.d)
Zand
Afrastering (hout/lint)
(Deel van) rijbak?
Slowfeeder?
http://www.agradi.nl

Was- en Poetsplaats;
Waterafvoer
Schuin aflopend
Watertoevoer (wam/koud)
Rubber (bodem/wanden)
Voldoende licht

Verder zal er dan ook een zadelkamer moeten komen, net als een plek voor het voer, hooi en stro.

ENNNN,,,, er is een loods, die met wat aanpassingen een heuse BINNENBAK wordt! Dat zou dan dus een project worden voor als we er al meerdere jaren wonen! Wel niet precies 20x40m, maar wel groot genoeg om in te kunnen rijden!

Mijn blaadje met krabbels voor de rijbak heb ik ook nog ergens liggen, moet ik even zoeken.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

liess1

Re: Paarden aan huis, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:21

tractor om je bak te slepen!!
zadelkamer goed afsluitbaar ivm diefstal en liefst geisoleerd ivm beschimmelen van je spullen
bestemmingsplan gemeente?? mag je er wel paarden houden en hoeveel
mestafvoer (mestplaat, niet te dicht op je eigen huis of de buren of de openbare weg)
een handige man of vader voor de klusjes die altijd onverwacht komen

veel plezier en succes verder

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:25

liess1 schreef:
tractor om je bak te slepen!!
zadelkamer goed afsluitbaar ivm diefstal en liefst geisoleerd ivm beschimmelen van je spullen
bestemmingsplan gemeente?? mag je er wel paarden houden en hoeveel
mestafvoer (mestplaat, niet te dicht op je eigen huis of de buren of de openbare weg)
een handige man of vader voor de klusjes die altijd onverwacht komen

veel plezier en succes verder

Waarschijnlijk wordt het i.p.v. een tractor een quad.
Mestafvoer is idd iets wat we moeten regelen. Buren wonen een paar 100m verderop en er wonen eigenlijk alleen maar boeren in de buurt, dus of die er veel last van zouden hebben?
Je mag er paarden houden, verder zijn we het nog even bij de gemeente uit aan over hoeveel, en met rijbak enzo...
Pappi is ZZP'er in de bouw, dus die klusjes komen wel goed :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:27

Als de weide echt aan je huis ligt, kan je evt. een tuinslang rollen van je huis tot aan waterbak, dan zit je niet met de boel te moeten isoleren voor de winter. Maar dat ligt er natuurlijk aan hoe luxe jullie het willen :)

Zadelkamer kan je misschien ook in huis/garage een plek voorzien, minder vocht.

Voor mestafvoer doen velen het zo: aanhangwagen kopen, die volgooien, als die vol is wegbrengen (bv naar een boer in de buurt). Lijkt me wel handig als je nergens een mestplaats mag maken.

Ivm de stallen, je kan ook kiezen voor open stallen (loopstallen dus), die je evt in verband met heel slecht weer of ziekte/blessure kan dichtmaken, als je die stallen op een stuk paddock (zand, drainage) kan laten uitkomen, kunnen ze zowiezo, ook in de winter, buiten staan als ze zelf willen. Voordeel aan stuk paddock is dan dat ze je weide niet kapot maken als het heel hard geregend heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:27

Ik denk dat je al heel erg compleet bent!

Heb je ook overwogen om niet voor ieder paard een stal te maken, maar 1 grote loopstal met uitloop voor het hele spul samen? Het voordeel is dat ze zo de hele dag met elkaar contact hebben, en je zomer en winter de paarden zelf kunt laten beslissen of ze binnen of buiten willen staan. Ik heb hier thuis ook een loopstal, en ik zou niet anders meer willen :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:30

Drainage in de paddock met zeezand. Weet niet waar je woont en of dat echt noodzakelijk is. Werkt bij mij thuis in N-H super. Wij zitten hier op kleigrond en m.b.v. drainage en zeezand is de paddock in no-time 'droog'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:46

pb madamX hier op bokt voor advies ivm weidebeheer, etc. die heeft daar dacht ik een bedrijf in en aardig wat kennis over bemesting/composteren eigen paardenmest (als je toch grond genoeg hebt kan je beter je eigen mest gebruiken ipv betalen voor afvoer en aanvoer van bv kunstmest).

Kijk in de topics over paddock paradise voor indeling weides, loopstallen en slowfeeders. En wil je boxen maken zorg dan voor deuren naar buiten bij alle boxen ivm flexibiliteit gebruik en evacuatie bij nood.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:32

Met gifstoffen in bodem doelde ik erop om na te kijken of er niets in de bodem zit wat kwaad kan voor de paarden. De grond die erbij ligt wordt nu gebruikt om mais te verbouwen.
Ik heb geen idee wat voor een grond het is. Op de pensionstal waar we nu staan zit klei en waar we nu wonen is weer zand. We zitten in ieder geval in Limburg.

Loopstal vind ik 'gevaarlijk' klinken. Nu hebben we zelf 1 paard. Daar komt er minimaal 1 bij. Maar het is toch al best kapitaal wat daar staat.... Als ze dadelijk eens ruzie krijgen, met blessures en al nog aan toe....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:36

Voor nieuwe stallen op ene plek waar je genoeg ruimte hebt , zou ik absoluut niet gaan voor 3 x 3,5 maar altijd voor minimaal 3x5 x 3,5 of 3 x 4 meter , dat is net wat comfortabeler als je nog eens een wat groter paard er in wilt zetten , of bvb. 2 ponies is 1 stal :)

Inderdaad liefst vanuit elke stal een 2-delige deur naar buiten zodat je het bovenluik open kunt zetten en ze lekker naar buiten kunnen kijken als ze op stal staan , maar liever nog de stal meteen zo indelen dat de paarden zelf in en uit kunnen lopen , er is niks heerlijk voor paarden dan dat...en voor de baasjes is het ook erg handig en leuk om te zien hoe de paarden zo zelf als een kuddetje een dagritme gaan maken , dan gun je je paard tenminste echt nog een eigen leven buiten het werk dat hij voor jou moet doen , dan blijft het tenminste een beetje een PAARD....i.p.v. een sportartikel :)

Vanuit de stal een stuk bestrating , vanaf de bestrating een stuk zand , en van daaruit weer toegang tot de wei (of nog beter , een pad rond de wei) en dan kun je echt alle kanten op met de paarden in elk weer type :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:40

Eh de loopstal is niet letterlijk. Deze blijft op een plek staan. Althans bij mij loopt ie niet weg. >;)

Mijn kostbare paarden staan er al jaren en bij een vriendin zijn laatst twee sportpaarden naar lange tijd weer genezen juist doordat ze niet meer opgelosten stonden in traliegevangenissen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:44

Nu je het toch zelf voor 't kiezen hebt, zou ik toch echt niet kiezen voor boxen met tralies of wat dan ook. Maak dan gewoon één grote stal die je open kunt laten, zodat ze zelf kunnen beslissen waar ze willen zijn. Dat opsluiten en isoleren is echt een mensen-ding en erg tegennatuurlijk voor een paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:48

tja, ik heb de paarden aan huis. Heb alleen geen bak etc. etc. gewoon simpel een wei, tuinslang die in de waterbak gaait, wel altijd ingewikkeld in de winter. Inloopstal en een gedeelte is opslag voor hooi/stro. En dat is alles wat ik nodig heb :) 24/7 buiten prima. Dus zoveel heb je niet nodig, een wei, paarden en een (inloop/schuil) stal

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:52

Dinopino schreef:
Eh de loopstal is niet letterlijk. Deze blijft op een plek staan. Althans bij mij loopt ie niet weg. >;)

Hahaha := := Dat snap ik! Op de pensionstal waar ik sta hebben we namelijk ook loopstallen. Alleen daar staan de fokmerries en wat jong grut in.

Ik heb net gehoord van mijn moeder dat in de loods waar de stallen moeten gaan komen er plaats zou zijn voor 9 stallen (van 3.5 x 3m; wel op het oog geschat, en aangezien de loods niet leeg was is het waarschijnlijk nog groter). Maar aangezien we niet van plan zijn om 9 zelf negen paarden te hebben, of zoveel pensionklanten, worden de stallen waarschijnlijk een stuk groter. Ik vind het wel een idee om de stallen dan bv. 3x4m te maken en dan een stuk beklinkerd ervoor, zodat ze zelf in en uit de stal kunnen en op een stuk bestrating of eventueel de paddock kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:20

Is het niet handig om in de loods waar de paarden komen de zadelmaker te bouwen en plek maken voor het voer? Hen je al een plaats voor kuil of hooi en stro? Liefst overdekt is altijd makkelijker..
Veel succes en plezier verder in jullie hopelijke nieuwe boerderijtje :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:33

Roxxxhorses schreef:
Ik vind het wel een idee om de stallen dan bv. 3x4m te maken en dan een stuk beklinkerd ervoor, zodat ze zelf in en uit de stal kunnen en op een stuk bestrating of eventueel de paddock kunnen.

Hier in Duitsland zie je ook regelmatig dat ieder paard een eigen box heeft, met daaraan een uitloopje (1 paard per uitloop), zodat de paarden altijd naar buiten kunnen, en daar contact kunnen maken (over de omheining zonder stroom), maar ook "alleen" op stal kunnen staan.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:47

Angela schreef:
Roxxxhorses schreef:
Ik vind het wel een idee om de stallen dan bv. 3x4m te maken en dan een stuk beklinkerd ervoor, zodat ze zelf in en uit de stal kunnen en op een stuk bestrating of eventueel de paddock kunnen.

Hier in Duitsland zie je ook regelmatig dat ieder paard een eigen box heeft, met daaraan een uitloopje (1 paard per uitloop), zodat de paarden altijd naar buiten kunnen, en daar contact kunnen maken (over de omheining zonder stroom), maar ook "alleen" op stal kunnen staan.

Thanks _/-\o_ , zoiets bedoelde ik in mijn eerder post dus ook. Dat ze zelf naar buiten kunnen en dan over de omheining heen contact kunnen maken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:50

Mwoah , zoiets is beter dan alleen maar een stal hebben , maar echt leuk sociaal is het nog niet....ze kunnen dan nog steeds niet gezamelijk in een groepje gaan staan maar hebben altijd alleen maar over dat hekje in die beperkte ruimte contact....trek je die ruimtes samen dan hebben ze er veel meer plezier van dan elk apart zo'n klein stukje....

Vaak zie je ook dat als mensen bvb. 3 paardjes hebben met een gezamelijke uitloop maar allemaal een eigen stal , dat de dieren liever proberen zich gezamelijk in 1 stal te prakken dan dat ze apart gaan staan , hihi.

Het blijven toch kudde-dieren , ook al ziet de mens ze graag netjes gerangschikt elk in een eigen hokje :)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:00

Voor bodembedekking in je stal kun je ook eens kijken naar strokorrels. Die gebruik ik ook. Wil echt niet meer anders. Als je het goed gebruikt heb je heel weinig mestafval. Ik kan drie stallen afmesten met één kleine kruiwagen. Deze leeg ik op een kleine aanhanger. 1 keer in de week legen wij de aanhanger langs de heg. Het is hele mooie mest om je tuin mee te bemesten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:03

pmarena schreef:
Vaak zie je ook dat als mensen bvb. 3 paardjes hebben met een gezamelijke uitloop maar allemaal een eigen stal , dat de dieren liever proberen zich gezamelijk in 1 stal te prakken dan dat ze apart gaan staan , hihi.

Het blijven toch kudde-dieren , ook al ziet de mens ze graag netjes gerangschikt elk in een eigen hokje :)

Hier gaan ze netjes hun ' eigen stal' in. Alleen de shet staat het liefst bij de kwpn in. Ik heb mijn stallen nooit dicht. ze kunnen altijd lekker de paddock in wanneer ze willen. ideaal en ik zou het niet anders willen (ja, wat meer land aan huis zou mooi zijn maar helaas...)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:03

Die paddockstallen zie je hier ook. Maar openstal is hier toch meer gevraagd. Die man krijgt zijn stallen dan ook niet vol.;-). Roxxxhorses zou wanneer ik jou was toch me wat meer hier in gaan verdiepen. Ook heb jezelf meer plezier van je paarden. Zo ga ik straks even lekker op mijn terrasje bij de paarden zitten, die op stal kunnen staan of lekker naar buiten gaan de wei op of ergens hooi eten of gewoon leuk bij me komen buurten of elkaar lekker aan het kroelen zijn of op weg naar de waterbak of toch liever even een sprintje trekken om te kijken of er misschien voer is op de voerplaats. Ze bewegen de hele dag en dat is ideaal voor de benen en hun gezondheid. Hier zijn stallen die dat ook hebben waar echt waardevolle springpaarden staan.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:06

Wat een bofkont ben jij!

Denk dat je het allemaal wel duidelijk in je hoofd hebt, snap wat je bedoelt wb. loopstal. Wat ik ook merkte met mijn vorige paard op leeftijd (23), was dat hij erg moe werd in een kudde. Het kostte hem erg veel energie en werd er eigenlijk alleen maar slechter door ipv beter. S'nachts op stal deed hem veel meer goed, had hij even tijd om zelf weer 'op te laden'. Om maar even een voorbeeld te noemen dat niet alle paarden zo ontzettend gelukkig worden in een loopstal. Een stal is wel heel klein als je al die ruimte tot je beschikking hebt, dus dan lijken uitloopjes me een hele goede optie! Neem aan dat ze wel gewoon samen in de wei kunnen ed? :)

Voordeel van loopstal is wel dat je er minder werk aan hebt in de zin van het binnen/buiten zetten en voeren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:11

Klopt donnaa. Mijn oude paardje van 27 jaar heb ik dit jaar verhuisd. Hij kan daar dag en nacht in een loopstal en op de wei met een vriendinnetje en savonds krijgt hij de wei en een openstal voor zich alleen. Hij kan dan inderdaad de rust vinden die hij nodig had en bij mij niet kon krijgen. Hij slaapt dan meestal snachts wel bij de anderen. Te zien aan de kuil die je elke ochtend in het zand vind ;-). Ze kunnen allemaal bijelkaar komen gescheiden door een stroomdraadje.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:39

Ja, maar heeft toch zijn eigen domein waarin hij rustig kan scharrelen, eten en slapen. Dus denk dat dat een heel mooi alternatief is.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:05

ik vraag me af hoe jullie het doen met loopstallen,
ben ook bezig met land en eventueel stalletjes er op ect..
heb ook zitten denken aan een loopstal.
maar heb 4 paarden, 2 merries die goed met elkaar kunnen, 1 ruin waar 1 van de merries en NIET mee kan en nog een shet die weer wel goed met de ruin kan maar niet met de merries.
ik ben bang met een loopstal dat de 2 merries lekker binnenstaan en de andere 2 zieltjes nooit binnen gelaten gaan worden..
hoe groot is jullie groepje in de loopstal? en hoe is de kudde samenstelling?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:14

Wat een heerlijk vooruitzicht voor jullie, ik hoop dat het doorgaat. Het is geweldig om je paardjes aan huis te hebben.

Wij hebben de bak 45 meter gemaakt en op de korte kant 2 paddocks aangelegd, zodat de bak op 40-20 uitkwam. De paddocks zijn niet echt groot, maar hebben deze "zomer" (ahum) al veel dienst gedaan! Zo kunnen ze altijd buiten. De paddocks zijn meegedraineerd met de eb- en vloedbak en dus een prima bodem. Ook hebben we een groot stuk bestraat waar ze altijd op kunnen.