Naar stal brengen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Naar stal brengen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 15:00

Heb jij dat nou ook altijd?
Vandaag ging het licht in de hemel weer even uit en dan wil ik zo graag alle paarden over de hele wereld naar hun stalletje brengen (dat is misschien een beetje overdreven maar je snapt wat ik bedoel.)
Dat deed ik ook altijd met Snoopy, als hij in zijn weiland stond en het ging bliksemen racede ik naar hem toe en zette hem op stal, het is meer een tik eigenlijk :P
Mesen zeggen altijd dat bliksem niet kan inslaan op een pony (tenminste mijn ouders enzo.)
Maar laatst op Bokt, las ik een verhaal over een meisje met een pony, waarbij de bliksem op iets van 20 meter afstand was ingeslagen? -O-
Kan bliksem nou wel of niet op een pony inslaan?
En is het in de stal veiliger?

:= Help.. :=

fjordnina

Re: Naar stal brengen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:59

Blikseminslag kan inderdaad een mens/dier raken. Vrijwel altijd wordt dit niet overleefd.
Wat wijsheid is mbt binnen halen:
Buiten kan een dier geraakt worden, maar de stal kan ook geraakt worden met bijv. brand tot gevolg. Daarnaast, als het al onweert, laat je paard waar het is, jij kunt immers ook geraakt worden!

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:01

En niet elk paard vind het fijn om opgesloten te worden terwijl het buiten flink tekeer gaat.

Hier staan ze buiten beter dan binnen, de stallen zouden ze afbreken...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:02

Ik heb de paarden hooi gebracht vanochtend zodat ze niet op het open veld zouden gaan staan, maar in de buurt van de huizen.

Op stal kan het misgaan maar in het weiland ook, dat is het leven ;-)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:02

bliksem kan inslaan in een paard of pony, er is een bokker die heeft op die manier haar paard/pony verloren, weet alleen de naam niet meer..
met onweer wil ik ook liever mijn pony binnen, bliksem zal niet zo gauw inslaan (electriciteitsmasten aan de rand van de wei), maar met onweer gaan de meeste pony's in de wei rennen, dan rent Noah mee, en springt hij over het hek heen, en dat heb ik liever niet :+ op stal met onweer is hij heel rustig, omdat het paard naast hem ook rustig is.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:12

en wat denken jullie van een stevige hagelbui die gepaard gaat met onweer ? :7

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:52

En als er veel hoge andere objecten in de buurt zijn, is de kans wel heel klein dat juist je paard geraakt wordt. Kans op brand in de stal lijkt me dan eigenlijk nog groter... (want vaak is er bij het paard ook een stal, en is de stal het hoogste punt (of in ieder geval hoger als het paard), met een hoop brandbaar spul in de omgeving).

Ik zet ze er in ieder geval niet voor binnen, wel gaat de stroom van de draad (dit zou de bliksen kunnen aantrekken). Ze staan in een loopstal, en kunnen er dus zelf voor kiezen om binnen te staan (met de hoop op geen brand, en dat ze dan zo wijs zijn om toch maar naar buiten te gaan)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:26

Hier blijven ze tegenwoordig ook gewoon buiten staan. In het verleden (toen ze nog in de wei die aan huis ligt staat; nu staan ze ca 700 m verderop) haalde ik ze vaak naar binnen. Eigenlijk altijd voor niets, buien gingen meestal langs en niet over ons. Nu staan ze ook nog erg ver. Harde regen interesseert ze niets, ze staan altijd gewoon in de regen, terwijl ze kunnen schuilen.

Als er onweer wordt voorspelt, zet ik stroom niet aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:28

Het kan wel, soms lees je dat de bliksem op een mens, paard of koe is ingeslagen. Zelf geef ik ze meestal hun hooi in de stal (maar ik laat wel de deuren open), ze moeten zelf maar kijken waar ze het liefst staan. Mocht er dan een harde knal komen dan kunnen ze iig uit hun stal, als ik ze opsluit dan raken ze juist in paniek, want ze zijn het niet gewend.

Ik zet wel mijn stroomdraad uit als ik weet dat het gaat onweren.

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:31

bij mijn verzorgpaard kunnen ze overdag altijd kiezen tussen de inloopstal en de bak/weiland... (afhankelijk van het weer staan ze soms alleen in de bak)
wanneer het gaat onweren worden ze niet speciaal naar binnen gehaald... is aan de paarden zelf...
vaak gaan de paarden sowieso al vaak naar binnen als het alleen al regent... maar keuze blijft bij paard...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:33

Ieder voor zich moet kiezen of hij/zij zijn paard binnenhaalt met bliksem/slecht weer,
In een stal kan ook de bliksem inslaan en afbranden,

Meestal zijn ze buiten het veiligste, een paard voelt goed aan wat de natuur gaat doen, en weet hier zelf vaak wel raad mee.
Mocht je stroom op de omheining hebben staan, zou je die er vanaf kunnen halen om de bliksem niet aan te trekken :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:28

Ik heb ze het liefste buiten. Als ze dan al zouden schrikken van een harde klap kunnen ze weg. Daarbij heb ik liever dat een paard door de bliksem geraakt wordt en direct dood is dan als die op stal doodsangsten uitstaat en levend verbrand. Bij ons is er wel eens een pony omgekomen met het onweer, maar het is allemaal onzeker wat er gebeurt is dus ja.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:31

Mijn paard gaat ook naar binnen als er erg slecht weer is voorspeld. Bliksem slaat niet standaard in op het hoogste punt, dat is gewoon een fabeltje. Het slaat in op hetgene wat het beste de elektrische lading geleidt, en dat is in veel gevallen de omheining of iets van ijzer e.d. Ook al staat er geen stroom op. Als je paard daar dichtbij in de buurt staat loopt het vaak slecht af.

Verder vind ik de hagelbuien die met een flinke onweersbui samengaan en de rondvliegende takken ook niet echt prettig voor mijn paard. Zelf vindt ze dat ook geloof ik, want ze vlucht meestal snel naar binnen met erg slecht weer.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:31

ik hoorde vandaag dat er twee paarden getroffen waren door de bliksem.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:59

paar jaar geleden hier in de buurt ook een paard getroffen door bliksem... maar inderdaad, je stal kan ook geraakt worden en in brand gaan. Maar zelf zou ik ook niet graag over t platteland rennen om een paard te vangen als het onweert..

missdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:56

wij hebben ooit een pony verkocht en hielden contact met de mensen. Na twee jaar belden ze ons op dat de pony was doodgebliksemd in de weide. Onlangs zijn er hier in België nog twee shetters geraakt door één blikseminslag. Beiden op slag dood.
Wij hebben nu twee bliksemafleiders op de verste uithoeken van de weiden staan.
Ik heb ze idd ook liever buiten. Ik volg de mening van Tigra, liever een blikseminslag en op slag dood dan levend verbrand worden

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:42

Die van mij gaan ook op stal als het gaat onweren , maar ook als er fikse regenbuien voorspeld zijn ( of ik ze op buienradar heb gezien). Ben daar misschien ook mutserig in, maar mijn paarden blijkbaar ook, want als het begint te regenen staan ze toch echt allebei bij de poort te drentelen of ze naar binnen mogen :-)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:51