Inrichting, plattegrond, foto’s, etc. ‘actiefstal’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Inrichting, plattegrond, foto’s, etc. ‘actiefstal’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 14:51

Hallo bokkers,

Na de winter gaan wij onze weide omploegen, herzaaien en zo & dan mag ik de inrichting kiezen :)
Voorlopig is het gewoon één weide met een inloopstalletje.

Ik dacht eerst aan een soort PP… En nu heb ik de actiefstal ontdekt (op bokt :Y) ).
Omdat het een ruimte is van 800 m2 denk ik nu dat een actiefstal (misschien in combinatie met pp) een goed idee is.
Geen dingen zoals automatische voerbakken, maar wel het idee van voer, stal, drinken verspreiden, speciale ‘dingen’, … om nieuwsgierigheid te prikkelen en zo meer beweging uit te lokken.
Hebben jullie hier ervaringen mee? Foto’s of plattegronden zijn zeker welkom :))

Ik had zelf al het idee om de stal te verbinden met de paddock (15 m op 15, gaat ook gebruikt worden voor longeren en zo) door een pad. Daar mogen de 2 shetters dan altijd op, links en rechts van het pad is dan een weide, die worden enkele uren per dag geopend wanneer ze mogen grazen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:01

lottex

Re: Inrichting, plattegrond, foto’s, etc. ‘actiefstal’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 15:15

Ja inderdaad, ik had in het pp-topic gelezen om eens in haar topic te kijken,
vind het ook een heel goed idee :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:38

lou lou wat hebben jullie het mooi voor elkaar zeg. Blijft dat in de winter ook droog?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:02

Hier is ook een topic over het pp, maar er is ook een site met forum: paddockparadijs.nl, waar je heel veel ideeën op kan doen. Ik denk dat een pp juist geschikt is voor kleine weides.

edit: ik zie dat je het topic hier al gevonden hebt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:24

friesiszwart schreef:
lou lou wat hebben jullie het mooi voor elkaar zeg. Blijft dat in de winter ook droog?

dat is niet van mij hoor, dat is van sammyoo ;) maar ik vind dat van haar een mooi voorbeeld voor als je weinig ruimte hebt.
ik heb ook niet veel ruimte, maar wel iets meer dan dat. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:33

Ik heb een leefpaddock van 900m2 inclusief stalgebouw, vandaar een pad rondom een wei van zo´n 4000m2 naar een hoekpaddock en de bak. een deel van het pad is al omgezet naar zandpad, het andere deel moet nog, dat is zwarte grond (gefreesd graspad) en gras. Helaas door de natte zomer niet af gekregen.

Ik zal binnenkort foto's plaatsen hoe het geworden is, we zijn nu bezig met de omheining.

plattegrond heb ik al wel:
Afbeelding

Links net buiten de bestrating een vorstvrije drinkbak (verwarmbaar)
Rechts langs de bestrating 4 hooibakken in de houten omheining. Achter de stal komt ook houten omheining met links en rechts van de stal nog een hooibak en ertussen 2 XL hooinetten voor stro.
Grote stal met links de inloopstal met voor en achter deuren. opdeelbaar in 4 boxen
Rechts overkapping van 1,5 meter diep, voorkant (zuiden) nog kleine inloopstal/dubbele box als gewenningsboxen. In de stal nog poetsplaats en wasplaats en zadelkamer.

Rechts in hoek paddock doorgang naar het zandpad, buiten beeld dan de hoekpaddock (nu nog maar deels zand) pad loopt dan in verlengde van paddock en bak, dan weer een ruime hoek en naar de hoek van de bak. Paarden kunnen dan via de bak weer terug naar de paddock lopen en wil op termijn nog een pad langs de bak, maar dat moet verstevigd ivm zachte bodem die snel stuk gelopen wordt.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:17

Joyce b : heb je een linkje naar de niet-verkleinde foto, ik kan hem zo niet zo goed zien...

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:35

Afbeelding

Heb even snel uitgetekend in Paint wat ik bedoelde (wat mijn idee was, andere ideeën altijd welkom ;) )

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:32

Ik zou rondom de stal wat verharden. Verder ziet het er prima uit. Kun je links langs weide 1 nog een extra paadje maken? Of misschien nog een lusje langs weide 2? Dan kunnen ze een rondje lopen, vinden ze leuk is mijn ervaring. Wat groeit/is er langs je weides aan de buitenkant?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:43

hmm ik heb er ook nog aan gedacht om pad helemaal rond te maken, maar ik denk dat ik dan niet veel weide over houd...
Links is er een maïsveld, daar staat al een omheinning. Rechts is ook nog weide van ons, maar het is nog niet zeker of ik die mag gebruiken. Waarschijnlijk wel als weide :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:26

Pony's mogen vaak graag proberen of ze grasjes onder de omheining weg kunnen halen. Dus een paadje langs een weiland is wel aanlokkelijk voor ze denk ik om nog eens langs te lopen.