slow feeder horizontaal of verticaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

branki

slow feeder horizontaal of verticaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:12

Ik wil een slowfeeder gaan maken (of eigenlijk: mijn man moet een slowfeeder gaan maken :j ),
maar nu twijfel ik over het model.

Eerst zat ik aan een palletbox te denken, maar die zijn toch vrij duur.
En stel dat het niet bevalt, dan is het zonde van het geld.
Ook vraag ik me af of ze met zijn tweeen uit 1 palletbox kunnen/willen eten.
De ene is namelijk de baas en de vraag is of de ander er dan ook bij mag.

We hebben een groot bestraat stuk tussen de stal, bak en wei en aan de zijkant is
een ideale plek om een slowfeeder te maken.
Ik zit te denken aan een rechtop staand iets. Dichte achterkant. Ca. 1/2 meter diep,
2 meter breed en voorkant gaas.

Maar ik vraag me af of het voor het paard prettig eten is uit zo'n rechtopstaand apparaat.
Hebben jullie daar een mening over?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:15

Hoe bedoel je? Dat ze met hun hoofd schuin moeten eten zeg maar?
Volgens mij kan dat wel, want in principe is dit ook zo als ze uit hooinetten eten.

Ik zou sowieso twee bakken maken en die zo ver mogelijk uit elkaar zetten. Anders staan ze de hele tijd rond één bak te lummelen en bewegen ze te weinig.

branki

Re: slow feeder horizontaal of verticaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:30

Ja, dat bedoel ik, schuin eten. Doen ze inderdaad uit hooinetten ook, maar ik vraag me af of dat een prettige houding is voor paarden. (waarom kunnen die beesten dan toch ook niet praten......)

2 bakken voor de beweging vraag ik me af of dat zoveel effect heeft. Tenzij je ze tientallen meters uit elkaar kunt plaatsen. Maar misschien, als het goed bevalt dat ik op den duur er nog wel 1 bij maak.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:37

Ik heb beide contstructies gehad, dus een hangend net en een palletbox waar ze uit eten. De palletbox bevalt me stukken beter! De hoofdhouding is niet ideaal bij een hangend hooinet, maar wat voor mijn paard met gevoelige luchtwegen erger is, is dat ze stof in hun neus krijgen als ze uit een hangend hooinet eten. Ik heb nu dus een palletbox met daar hooinetten ingeklikt. Dat bevalt me echt supergoed! Ze eten er zonder problemen met zijn 3-en uit (palletbox staat wel zo dat ze er helemaal omheen kunnen lopen, dus niet tegen de omheining oid). De palletbox houdt de paarden fysiek uit elkaar en als er onderling wordt gerommeld, dan vindt er een soort stoelendans plaats om de palletbox heen :D . Overigens hebben we de palletbox wel verzwaard met houten balken eronder zodat de paarden er niet te veel mee schuiven. Ik vind het perfect werken!

Ik heb vorig jaar een filmpje gemaakt, dan kun je zien hoe ze er uit eten:

Palletbox was gebruikt en 50 Euro (http://www.kruizinga.nl) dus dat valt best mee vind ik :-) .

Ik heb nu overigens de groene netten van het filmpje (mazen van 3 cm) in een ander hooinet van 3 cm gedaan zodat ze nóg langzamer eten :-) .

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:10

Mac, bedankt voor je reactie. Dit was eigenlijk precies wat ik wilde weten.
En wat die stoelendans betreft, zo had ik het eigenlijk ook verwacht.
De "baas" bij mij is niet de grootste eter. Dus die ander laat zich echt niet helemaal wegjagen.
En met die netten is ook nog niet zo'n gek idee om het uit te proberen.
Dan kan ik later altijd nog een rooster er op maken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:30

Ik heb zo'n beetje hetzelfde idee, maar dan met een zelfgemaakte houten kist. Een stevige pallet, op de hoeken balkjes rechtop zetten en met ruwhouten planken rondom vastgeschroefd.
De netten (van Nicky's keet) maak ik aan weerskanten vast met karabijnhaken.

Afbeelding

Ik heb de kist ook verzwaard, maar dan met stoeptegels.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:55

Ik ga het ook eerst met een houten kist proberen. Mocht het goed bevallen, kan ik altijd nog een keer op zoek gaan naar een kunststof box.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:10

Mijn ervaring is dat een houten kist geen lange levensduur heeft. Ze vreten er namelijk aan. Ik heb nu een badkuip staan, gooi daarin het hooi en span daar een elastisch net over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:40

Wij hebben hier toch gekozen voor de netten , gewoon platte netten van anderhalve meter breed , vast hangen in een frame :)

Vind ik wat frisser dan hooi ergens op leggen , nu valt het stof er zo uit , regen loopt er zo doorheen en als het weer droog is droogt het hooi sneller op , en je krijgt echt een beetje een barrière tussen 2 paarden. Rena van mij zou het niet zo makkelijk accepteren als de Fjord ook uit een palletbox zou willen eten , maar allebei aan 1 kant van het hooinet plukken dat gaat heel prettig en rustig :)

We hebben een aantal netten hangen zodat ze ook elk een eigen netje kunnen pakken maar meestal staan ze toch samen aan 1 net te plukken....en wandelen dan weer eens samen naar een ander netje.....

Heel handig hoor , zeker als je meerdere netten hebt dan vul je alles in 1 keer en hoef je er paar dagen niet meer naar om te kijken omdat ze zoveel hooi hebben hangen , èrg makkelijk als het waardeloos rotweer is een paar dagen of je het erg druk hebt :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:32

Tegen het ophopen van viezigheid in de bak en om regenwater af te voeren, hebben wij gaten in de onderkant van de bak geboord (moet je alleen geen gaten boren waar het hout onder zit :roll: :)) ) . De bak staat op pootjes, dus het water loopt prima weg :-) .

Voor mijn volgende model wil ik zo'n palletbox waar ook van die sleufjes in de zijkant zitten; voor de frisse lucht. Meer voor mijn idee denk ik ;-) maar hoe meer frisse lucht hoe beter :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:25

Mja dan nog blijft het op de bodem liggen , hooi wordt er niet beter van vind ik als het zo ergens nat-op-nat ligt want het hout of plastic is toch ook nat tussen de gaten.

Dan moet je weer elke keer gaan prutsen om het laatste beetje hooi er uit te halen omdat dat op een gegeven moment toch een beetje gaat liggen stinken....of je paarden staan zonder eten als je ze het laatste beetje ook op wilt laten eten.

En je hebt nog steeds dat gepruts met het vullen van een (ouderwets) hooinet.

Doe mij toch maar m'n netten , alles hangt vrij in de wind , ze kunnen aan 2 kanten eten , ik maak het net in 5 seconden open waarna de hele bovenkant open hangt en ik het heel makkelijk vol kan stouwen met hooi en ik maak het in 5 seconden weer dicht , geen gedoe met open houden en getob met paard-proof openen en sluiten van een hooinetje enzo :)

Ik vind een bak op zich nog best een leuk idee , maar met ouderwetse hooinetjes zit je zo te prutsen om ze te vullen , en als je een rooster in de bak legt dan maakt dat weer herrie....

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:58

Doordat ik een pallet gebruikt heb als bodem, valt er wel wat tussendoor. Daar kunnen ze niet meer bij. Dat hoopt zich natuurlijk op ( waardoor de bodem weer dicht wordt :P ). Af en toe de kist op z'n kant zetten en het afval er wegharken is genoeg.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:20

Mijn ervaring met losse netten is juist dat er ontzettend veel hooi verloren gaat dat er tussenuit valt. Onze paarden stonden op de stoep, waardoor je je een ongeluk moest vegen elke dag...
Wij hadden ook een plastic palletbox met veel gaten in de bodem. Aan de bodem 4 touwtjes met karabijnhaken eraan, daaraan vast een stuk betongaas. Door de touwtjes konden ze dat er niet uittrekken, want touwtjes hielden ongeveer 15 cm onder de rand op. Wil je de bak schoonscheppen, gaas losklikken en je kan er zo met de hark/bezem/bats oid in. In 5 min alle bakken schoon geschept ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:54

Niet als je netten met kleine maas neemt , onze netten met 30 mm mazen daar morsen ze heel weinig uit...de grotere netten geven meer vermorsing inderdaad :)

En netten hoef je helemaal niet schoon te scheppen , nòg makkelijk :)

Ik zou ook niet dat geklangel van metalen delen willen hebben achter het huis trouwens....ik neem aan dat het toch wat herrie gaat maken als de paarden druk de laatste beetjes hooi uit de kist aan het plukken zijn , lekker is dat 's nachts :P

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:48

De clips en het rooster maken geen herrie. Om de rand van het rooster zat tuinslang, vooral voor de paarden. Het meeste lawaai veroorzaakte mijn trekpaard als hij het er niet zo goed tussendoor kreeg, dan tilde hij de hele bak op :D Als je ze niet hoeft te verplaatsen is verzwaren wel verstandig :D
Als je de paarden elke dag de hele bak leeg laat eten, dus geen nieuw hooi over oud heen voeren, dan blijft er niets achter in de bak. Bij ons lagen de roosters 'smorgens in een hele lege en schone bak ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:57

Okee , je hebt hem rammelvrij gekregen dus ? Dat is wel beter +:)+

Ik wil eigenlijk geen hele lege bak vinden...wil dat ze altijd wat te knabbelen hebben :)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:39

Wat ik me altijd afvraag: Hoe is jullie ervaring met gravende en spelende paarden? Mijn 2 jonkies vinden het heerlijk om alles om te gooien, kapot te graven, in te gaan staan. Daarom durf ik geen net of slow feeder te maken, ben zo bang dat ze blijven hangen ofzo.. Jullie wel eens zoiets meegemaakt/ gehoord / gezien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:58

Hier een absolute sloop-Fjord , een bak zie ik daar ook niet mee zitten :n

Maar de netten gaan aardig goed , houten frame heeft ze wel gesloopt , nu hebben we een frame uit 1 stuk gebogen steigerpijp :)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:17

Bedankt allemaal voor de reacties.
Jullie hebben me veel bruikbare ideeen gegeven en flink aan het twijfelen gebracht.
Maar ik ben er uit. Het wordt een kunststof palletbox.
Kosten: 1 fles goede rode wijn voor een schat van een buurman.

Bij iemand hier in de buurt zag ik al een tijdje zo'n box liggen.
Vandaag zag ik hem lopen en heb gevraagd of hij dat ding niet kwijt wilde.
Hij deed er toch niks mee, maar de box was lek.
Voor mij geen enkel probleem, kan het water er tenminste uit.
Hij wilde er niet meer voor hebben dan een goede fles rode wijn.
Toch maar boffen met zo'n buurman!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:52

Wat een fijne buurman! Handig geregeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:06

Nou dat is dus handig geregeld +:)+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:37

Goed geregeld idd +:)+ !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:55

Mijn ervaring is dat als je een bazig paard hebt dat ze niet met 2 uit een palletbox kunnen eten, ook al staan ze elk aan een andere kant. De baas bijt nl de ander weg. Zelfs bij mijn hooinetten die van 2 kanten te benaderen zijn heb ik een stroomdraadje(zonder stroom) boven de netten moeten hangen om te voorkomen dat de baas er met de kop overheen gaat om de ander weg te bijten.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:35

De ene is bij mij iets bazig, maar is wel de minst grote eter.
De ander is niet bang uitgevallen en een grote vreetzak.
Dus die probeert echt wel er bij te komen.
En als er maar genoeg hooi in de bak zit, heeft de "baas" wel een keer genoeg en laat de ander dan wel rustig is.
We proberen het gewoon uit. Dat is ook het mooie dat ik die bak voor bijna niks mag ophalen. Bevalt het niet, dan heeft het in ieder geval ook niet wat gekost.
En anders zet ik ze gewoon apart en krijgt de vreetzak de palletbox. Die eet namelijk in een kwartier op waar de ander wel een uur over doet. Dan is hij tenminste in ieder geval langer bezig