Aktiefstal ---> gevolgen voor hoeven, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar1

Aktiefstal ---> gevolgen voor hoeven, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:46

Hoi Allemaal,

Ik sta sinds 1,5 jaar in een aktiefstal en mijn paard heeft het daar enorm naar haar zin! Maar vanaf het begin heeft ze wel wat last van haar hoeven, ze is wat kort. Nu werd er gezegd dat dat een kwestie van wennen was, maar na 1,5 jaar is het eigenlijk nog hetzelfde. En de laatste tijd hebben steeds meer paarden last van hun hoeven. De helft staat eigenlijk gedwongen op ijzers. Nu is mijn paard te jong voor ijzers en wil ik dit gewoon niet.

Ik zou graag ervaringen horen van mensen die een paard in een Aktiefstal hebben staan hoe het met de hoeven van hun paarden gaat! En wat voor 'n ondergrond er daar is. Bij ons is er vrij veel bestraat (niet ideaal maar dat is niet de boosdoener) maar daarnaast ligt zand waar nu steeds meer puin door naar boven komt. Hoe hebben ze dat op andere stallen? En in de schuilstal, liggen daar matrassen? Hoe zijn de ervaringen daar mee?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties, we willen op stal graag wat veranderen voor het welzijn van de paarden!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:52

Hier met veel bestrating, inloopstal en zandpaddock ook wel gevoelige voeten als ze te kort worden. Wegen met steentjes hoef ik niet te komen zonder ijzers. Dunne zolen volgens de hoefsmid. Bij langere tenen gaat het beter.
Jammer dat jullie zanddelen nu puin naar boven komt. Zitten daar roosters tussen of doek? of gewoon zand op puin onderlaag...

roosters of doek tussen puin en zand zou het puin tegen moeten houden en dan loopt dat veel prettiger.
De vele bestrating zal lastig blijven. Misschien de stenen deels vervangen door rubber of kunststof klinkers zoals ze die ook in stalpaden gebruiken? Of delen bekleden met paddockmatten?

Hier scheelt het als ze halve tot hele dagen ook op de wei lopen en veel in het zand staan.

Hebben jullie hitmatrassen of wordt bij jullie opgestrooid. Ik twijfel tussen complete rubber vloer en deels opstrooien of losse matrassen, maar hoe bevalt wat jullie hebben?

PPPeet

Re: Aktiefstal ---> gevolgen voor hoeven, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:53

Bij ons wordt het niet daadwerkelijk hit-actief genoemd maar principe is het zelfde (www.deburght.nl) De paarden staan ook in een grote kudde bij elkaar op zand of op beton.

Mijn paard heb ik van haar ijzers af gehaald toen ze ging wennen in de kudde (ze hebben bij ons liever geen achter ijzers in de kudde) De eerste week ging het wel aardig maar na een paar weken begonnen de hoeven te scheuren en begon ze gevoelig te lopen. Ik heb er dan ook voor gekozen om haar toch maar weer op ijzers te zetten. Het is wel zo dat de hoeven een poos nodig hebben om goed te harden en dat de smid ze niet te kort moet bekappen.
Alle paarden die bij ons nooit op ijzers hebben gestaan hebben geen hoefproblemen. Het zijn juist de paarden die van de ijzers af gaan waar het mis gaat..

Mijn paard was al ijzers gewend maar jouw paard natuurlijk nog niet. Wat zegt je smid waarom die maar niet aan de ondergrond kan wennen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:04

Het verblijf in de actiefstal heeft geen effect op de voeten van onze paarden gehad. Dus twee rondom op ijzers (ijzers eraf resulteerde in zoolkneusing en te korte achtervoeten bij de ander), een alleen voor ijzers en de beeb geen ijzers!

Dagmar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 08:12

Wat fijn om al reacties te krijgen! Ja mijn smid snapt er ook niks van dat het zo lang duurt! Hij gaf zelf al aan dat hij haar liever op ijzers zou zetten als ze niet zo jong zou zijn. Hoe zit het met de grond bij jullie in de actief stal? Bij ons ligt er namelijk veel puin.. Is het bij jullie zacht zand?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:38

Ik heb gewoon mijn eigen stal ingedeeld op basis van hit-actief ideeën en ideeën van Paddock Paradise, heb dus nog niet de materialen gekocht (erg prijzig), maar wel gebruik gemaakt van de indeling en achterliggende filosofie. verder het boekje van de LAG (Duitsland, organisatie die loopstallen voor paarden promoot en beoordeeld op kwaliteit en paardvriendelijkheid)

Ik heb geen puin in mijn "paddock" Stal, moet nog rubber vloer in of matrassen, dan rondom bestrating en dan aan 1 kant de zandpaddock, zandpad naar nieuw geplande paddock en het pad moet nog doorgetrokken worden naar de bak, die weer aansluit op de andere kant van de paddock.
Paddock is zwaarder/losser zand dan de bak. Die is harder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:49

Mijn paarden stonden een tijd in een paddock paradise waarin de ondergrond zand en beton was. Ik reed ook veel over asfalt en bekap zelf, maar heb geen problemen gehad. Nu staan ze op een weiland paddock paradise en slijt de boel niet hard genoeg en moet ik zelf jammer genoeg weer vaak vijlen.

Als je je paard op zulk soort ondergrond ijzerloos wil houden moet je eigenlijk wel overstappen op natuurlij bekappen. Omdat traditioneel bekappen nooit bedoeld is van oorsprong om een paard ijzerloos op harde ondergrond te kunnen laten lopen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:53

hier iemand met paddock paradise,veel zand en bestrating.
paarden worden traditioneel bekapt. ;)
hier geen problemen

Dagmar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:40

Joyce, waar kan ik dat boekje van de Lag kopen? Vind het wel interessant om die ook te bekijken!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:23

http://www.lag-online.de/
op de voorpagina. Staan leuke voorbeelden en tips in, maar of het heel veel toevoegd hangt er van af hoe erg je jezelf al in dit onderwerp verdiept hebt. Ik vind het een leuk boekje om te bladeren, ideeen op te doen en als naslagwerkje, maar veel wist ik al omdat ik heel veel sites al bekeken heb en veel gelezen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:55

Bij ons is de grote loopstal stro, daar waar wordt gevoerd op beton en de wei is enkel zand en geen puin.

mini1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:38

Ik heb al mijn paarden ijzerloos staan (3 grote en 8 mini's) en bekap ze zelf volgens de methode natuurlijk bekappen. Nooit geen problemen, juist door de harde en verschillende soorten ondergrond slijten de hoeven mooi egaal af en worden ze sterker. Bij traditioneel bekappen halen ze vaak teveel zool weg waardoor de hoefwanden te lang blijven en het gewicht dus niet over de hele voet verdeelt wordt, met als mogelijk gevolg scheuren en gevoelige voeten.