Hooinet voor ezels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Hooinet voor ezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:16

Hey,

zijn er mensen die weten of een hooinet met mazen van 4,5cm veilig genoeg voor ezels?
Ik heb er vorige week één besteld, maar ik heb er niet bij stilgestaan dat ezelhoefjes natuurlijk kleiner zijn dan paardenhoeven :o
Misschien zijn er mensen die het net voor hun shetlanders of mini-paardjes gebruiken?

Bedankt!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:19

Ik gebruik voor mijn shetlander (en schaap met nog kleinere hoefjes) een standaard hooinet,
hang het hoog genoeg op en nog nooit problemen mee gehad
Dus denk dat het met ezels ook wel gaat

Sjors

Re: Hooinet voor ezels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:22

als je het zo hoog hangt dat ze er niet bij kunnen met de hoefjes en wel om te eten :?

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:34

oh ja, even verduidelijken, het gaat om zo'n groot hooinet van 3m breed, geen 'zakje' :D Het mag dus niet te hoog hangen want ik moet het nog makkelijk kunnen vullen.
Ik dacht het ongeveer zo te hangen dat het net tussen de 50cm-1m boven de grond hangt, maar met het is moeilijk te voorspellen hoe het net zich gedraagt als het vol hooi zit (dat dan nog eens zwaarder kan worden door de regen).

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:36

uhm gewoon goed vastmaken :)* mis. kun je erboven een 'afdakje' maken voor dat net + hooi, zodat er geen water in kan komen. En voor bijvullen kan je een trapje gebruiken :)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:18

Ja, natuurlijk maak ik het stevig vast ;)
Maar Velen hangen het net tussen twee palen in de weide, en ik zou een tweede net willen kopen en dit ook zo ophangen. Dan moet ik wel zeker zijn dat het veilig is.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:25

Aha! eventjes zelf op Google gezocht en volgens hooinet.nl is het veilig voor ezels :)
Ik heb ze bij Löwe gekocht, daar zag ik het niet staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:46

Een ezel heeft toch ook geen hoefjes van 4 cm :P

Is geen probleem hoor , ik heb hier nog een net van Loewers te koop liggen met 6 cm mazen van 3 meter lang , heb ik ook gebruikt op een wei waar er ook schapen liepen , dat ging ook prima. Over het algemeen komen schapen niet zo hoog met hun hoefjes dus als je de onderkant idd. minstens een halve meter boven de grond laat hangen is er niks aan de hand met zelfs zulke hele kleine hoefjes.

Het enige dat zou kunnen gebeuren in een bizarre situatie is dat van een paard of pony net het uiteinde van een hoefijzer er in blijft hangen , maar dan moeten ze al heel erg hun best doen....

Als je het net gewoon goed ophangt dan maak je het ook bovenlangs vast. Als er dan hooi in zit staat het geheel boller , gaat het meer de breedte in , dus dan hangt het echt niet lager dan als het slap hangt :)