Zie door het voer het bos niet meer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Zie door het voer het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:05

Natuurlijk wil ik net als iedereen het beste voor zijn/haar paard.

maar toch twijffel ik altijd over het voer...

hij staat nu op marstal Complete. doet dit erg goed.
Hier voor stond hij op pavo brok, en dat viel ook niet tegen.

graag wil ik hem ook eens een keer wat extra geven dus krijgt hij zo nu en dan een beetje warme slobber :o

Graag wil ik het ook niet Te standaard houden zo als iedere dag zijn halve kilo brok en doe het daar maar mee :')

het gaat hier bij om:
Een friese ruin
van 7
komt iedere dag op het land
word met de dag fanatieker gereden (ivm opbouwen)

graag zou ik ook zijn spieren willen ondersteunen omdat hij erg veel moeite heeft deze meer te ontwikkelen.

wat voeren jullie? wat zijn jullie voor en tegens? En wat willen jullie berijken? voor je meerdere soorten voor afwisseling?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:11

Wat je ook moet weten is als je elke dag iets intensiever traint, dat dat niet echt goed is voor zijn spieren. Spieren hebben ook weer tijd nodig om te herstellen na een zware training dus doe er ook een rust dag tussen of een rustigere training of alleen even heerlijk na buiten om de spieren weer te herstellen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:14

tinkersjakie schreef:
Wat je ook moet weten is als je elke dag iets intensiever traint, dat dat niet echt goed is voor zijn spieren. Spieren hebben ook weer tijd nodig om te herstellen na een zware training dus doe er ook een rust dag tussen of een rustigere training of alleen even heerlijk na buiten om de spieren weer te herstellen.

ja dat doen we ook :)

onze week is zeg maar ingedeeld in : 2x in de bak rijden, 2x longeren en 1x op buiten rit.
vrij normaale training. niet tot dood aan toe zeg maar.
dan heeft hij dus 2 vrije dagen tussen door. Hangt dan ook af van wat de dag er voor gedaan is en in ieder geval de zaterdag

mirim

Re: Zie door het voer het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:22

Als Marstall je bevalt dan zou je ook aan je Marstall-dealer kunnen vragen om een advies over voer die de spieropbouw onderteunt :) . Maar spieropbouw is toch meer een kwestie van trainen. Je zou ook op de dagen dat je traint misschien de hoeveelheid muesli wat moeten verhogen. Of valt hij niet af? Marstall heeft ook vele soorten snoepjes en snacks die je als beloning zou kunnen geven. Of je zou kunnen denken aan de Sinfonie of Optimaal ter afwisseling bij een voerbeurt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:27

Het ligt voor een groot deel aan het paard en waar hij behoefte aan heeft, de mijne kreeg voorheen als extra pavo nature's best een muesli.
Hij kan slecht tegen muesli's waar haver in zit of teveel suikers, dat waren voor hem 2 boosdoeners, maar een ander paard kan juist wel wat extra suiker gebruiken, al hebben de meeste wel genoeg aan de suikers uit het gras en de brok die ze krijgen.

Als je paard het goed doet op marstall zou ik kijken of dit merk geen aanvullend voeder heeft voor je paard.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:29

@mirim, je bent toen bij me geweest en zij toen ook dat hij inderdaad wel wat meer kan hebben. het is niet dat hij afvalt dat niet echt ( vond meer dat hij een buikje kreeg,....) maar sinds dien is hij ook echt niks veranderd...(kwa bouw)

dus of hij krijgt toch te weinig om het te kunnen opbouwen? ik train hem wel (zo als boven staant) maar om te zeggen dat dit zo intensief is dat hij niet genoeg tijd heeft te ''herstellen'' lijkt me ook niet (zo komt hij niet over)
En als ik de training zou verminderen stimuleer ik dan nog wel echt die spier opbouw?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:34

Ik las het eerst zoals je het schreef dat je elke dag intensief rijdt en elke keer meer. Je training wat je zegt kan ie wel aan lijkt me...
Misschien een spieropbouw korrels erbij maar daar reageerde mijn Us haar paard niet goed op. Werdt heel druk en niet meer luisteren, zo erg dat het bijna niet meer betrouwbaar werdt.
Denk ook dat het tijd nodig heeft, tenzij je zegt dat je al een jaar aan het trainen bent dan moet je het toch wel zien.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:38

nee ik heb hem sinds 11 mei om precies te zijn :p
en ja voor me gevoel kan hij steeds wat meer aan (anders krijgt hij praatjes zeg maar :P...)
en inderdaad is net hoe je het leest. laatste week moet ik wel zeggen dat hij een zware week heeft gehad en heeft dan 2 dagen achter elkaar rust gehad ( schoorl bos voor de kenners :+ en naar strand, les van nieuwe instructriese)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:38

Een buikje kan hij beslist niet krijgen van de hoeveelheid muesli die jij hem voert. Overigens krijgt een paard zelden een buik van krachtvoer, dat komt meestal door het ruwvoer. Van teveel krachtvoer wordt een paard vet op de rug onder andere. Je paard staat veel op het land ( geen of bijna geen gras nu, veel weersschommelingen e.d.) je hebt je paard nog maar vrij kort....dit zijn een aantal mogelijkheden die er voor kunnen zorgen dat je paard (nog) niet optimaal kan 'presteren'. Daarbij ben jij gewend vanuit de trainingsstal waar je gewerkt hebt om super goed geconditioneerde paarden te zien....en deze paarden waren al langere tijden getraind.
Waarom zou je de training willen verminderen? Als je minder traint kun je niet verwachten dat hij zijn spieren opbouwt. Of begrijp ik jouw vraag nu verkeerd?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:42

ik wil niet minder gaan trainen dat is niet de bedoeling in ieder geval, dat buikje kreeg ik het idee omdat toen hij kwam op nog al vol gras te staan kwam (nu aardig kaal) dus komt inderdaad zeker niet van de hoeveelheid krachtvoer.

meer is de vraag of voer aan passen en hoe? of training aanpassen en hoe? hoor van buiten af namelijk van alles :+ dus vroeg me af hoe bokt er zo over denkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:52

Ik wil nog wel een keer bij je komen kijken....Maar persoonlijk denk ik dat als je wat meer Complete voert en gewoon door gaat met de training er niets aan de hand is. Je hebt je paard nog veel te kort om al veel resultaat te kunnen zien. Hij was mager en zag er al niet heel erg gespierd uit toen je hem kocht, dan kun je niet verwachten dat hij na alle veranderingen die hij door de verhuizing te verstouwen krijgt en na deze prutzomer er super uit gaat zien. Geef het de tijd en ik zou je zeker niet aanraden om ander voer te gaan proberen ( en dit zeg ik niet alleen uit eigen belang) omdat je dan steeds zijn hele systeem door de war gooit. Hij kreeg eerst brokken en nu sinds twee maanden muesli en brokken als je het nu weer om gaat gooien moet hij zich weer omzetten...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:13

Ik ben het met hierboven wel eens geef het z'n tijd en geef hem ook tijd.

Dat mijn zus die spieropbouw spul gebruikte deed ze omdat hij continu zijn knieën op slot had staan en zo geprobeerd heeft hem sterker te maken zodat zijn knieën niet aldoor op slot schoten.
Maar zij heeft een tinker en die kunnen al niet goed tegen hoog voer en ook reageerde hij dus onvoorspelbaar op die korrels. (kom aldoor niet op de naam)