Stelling: Consequent straffen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Consequent straffen is net zo belangrijk als consequent belonen

Eens
62 (88%)
Oneens
2 (2%)
Anders...
6 (8%)

Totaal aantal stemmen: 70


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:20

pmarena, heb je haar dat je haar te pakken had weer losgelaten tot ze bleef staan dat je haar wilde pakken Haha!
Dat was natuurlijk het summum van opvoedkunde geweest...Lips are sealed

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:28

Had gerust gekund hoor , het breekpunt is het moment waarop ze het halster omkrijgt.
Okee , ik had geen halster bij me , alleen een touwtje , maar komt op hetzelfde neer Haha!

Ik heb haar maar kort uit de wei gehad en daarna weer teruggezet ,
zodat ze maar weer eens weet dat er niks ergs aan is als ze even mee moet.

Dit is gewoon mijn manier , en werkt prima Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:03

Consequent straffen is inderdaad even belangrijk als consequent belonen. Maar het is in mijn ogen net zo belangrijk dat beide invaslhoeken in evenwicht met elkaar staan: tegenover elke tik staat dus een beloning.

Ik zie erg vaak dat als het paard eenmaal een (grote) fout maakt, de baas hem straft en vervolgens nog lange tijd geirriteerd en 'streng' blijft. Zo reed ik laatst op het paard van een vriendin. Hij heeft last van ataxie waardoor zijn achterbenen niet naar behoren werken. Bovendien wordt hij niet al te vaak bereden en al helemaal weinig in galop. Toen ik voor het eerst sinds weken weer aangaloppeerde begon meneer dan ook flink te bokken (ik zag het hek al op me af komen), racete door de bak, maakte zo'n sjieke steigersprong en probeerde er weer vandoor te gaan. Pas op de volgende lange zijde had ik hem weer in de hand en stond hij stil. Mijn vriendin vond dat hij echt flink gestraft moest worden en dat hij meteen weer minstens in draf gezet moest wordn omdat hij niet mocht leren dat hij door bokken de galop kon ontlopen. Omdat ik de ruiter was (en ik ook even een adempauze nodig had) vroeg ik hem juist gewoon om in stap te gaan. Wat atuurlijk zo'n gestresst dribbeltje opleverde. Daar gaf ik hem een tik met de zweep voor en zette hem weer stil. Vervolgens vroeg ik hem weer aan te stappen, dribbelde hij, dan tikte ik hem aan en zette hem weer stil. Na een lange zijde had hij de boodschap door en verruilde hij de dribbel voor een gewone stap. Daar beloonde ik hem uitgebreid voor en gaf hem de lange teugel. Daarna was de galop hemels.

Als je een paard straft, zeg je niets anders dan "Dit is niet de goede weg". Je zegt daarmee alleen wat je Niet wilt zien en niet wat je Wel wilt zien. Je geeft eigenlijk maar halve informatie. Door ook na een correctie meteen het juiste gedrag te belonen leert het paard wat je van hem wilde zien en kan hij beter meewerken.

Ik beloon consequent als er een goede reactie op mijn correctie volgt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:06

lang boos zijn of geirriteerd zijn is nooit goed.
Belonen zonder reden is ook niet goed.
In dit geval van het paard dat ging bokken, had ik misschien net zo gereageerd, als je er van uitgaat dat het joligheid is omdat de galop zo weinig word meegenomen kan je reactie anders uitvallen dan dat een paard gewoon standaard bij het aangalopperen (of galopperen) gaat rennen en niet meer te sturen is.
En ik denk ook dat je anders had gereageerd als het je eigen paard is. Om te beginnen had je dan de galop vaker meegenomen dat hij niet gaat bokken en rennen, en als hij dat wel had gedaan, had je hem harder aangepakt (voor die tijd natuurlijk uitgesloten dat er lichamelijke klachten waren en het zadel goed paste)
Waar of niet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:09

Ik vind het altijd fijn als een paard zo veel zin heeft om aan het werk te gaan dat hij zich even niet in kan houden, Zal ik ook nooit afstraffen, nooit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:12

Persoonlijk hou ik er niet van als er gebokt wordt met mij in het zadel. Mijn paard krijgt regelmatig de gelegenheid zich uit te leven zonder zadel en ruiter, dat heeft ze met mij in het zadel gewoon niet te doen. Ze heeft het ook in die 5 jaar dat ik haar heb nog nooit gedaan, maar mocht ze het doen zou ik haar duidelijk laten merken dat dit niet het gewenste gedrag is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:23

Neuh ik vind het niet zo een probleem. Het verschil tussen een vreugdesprong en een bok is wel heel groot. Ik kan me voorstellen, zeker bij het jonge spul, dat ze in hun enthousiastme nog wel eens "vergeten" dat het eigenlijk niet mag. En zolang het een vreugdesprong blijft en niet bokken uit protest word dan vind ik het eigenlijk niet zo heel erg. Anders gezegd, ik zal een paard daar niet voor straffen misschien zou ik wel als het te ver gaat even een HOlA, ZO KEN DIE WEL WEER eruit gooien maar echt straffen nee, dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:26

Idem als kim
Als het een vruegde sprong is krijgen ze geen straf, maar ik zal wel op een strenge toon laten merken dat het ook niet de bedoeling is.
Ze staan de hele dag in de wei, dus tijd genoeg gehad om te spelen Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:28

Ik vind het persoonlijk erg fijn als een paard zich kan beheersen (en dan heb ik het niet over het jonge spul) Ik denk ook niet dat jij zo blij bent als je paard over je heenwalst als hij de box in komt en er ligt eten in de bak en hij wil perse naar die bak toe. Mijn paard mag pas naar zijn eten toe, ook als ik het hoofdstel uitheb, als ik dat zeg. Bokken onder het zadel, ook uit vreugde en vooral bij een ouder paard, behoort bij mij tot de dominantieproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:29

Een ouder paard krijgt bij mij wel meteen op zijn donder bij elke bok.
Die hoort beter te weten Lachen
Jong spul moet nog leren, dan is met de stem straffen ook al voldoende, want er moet ook geen angst komen bij zoiets nieuws als aangalloperen.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:39

Leuk dit topic.
Ik vind het ook belangrijk dat je je paard (maar ook je hond, of je kind of wat dan ook voor levend wezen) consequent behandeld. Het moet voor hun begrijpbaar blijven. Als je een fout de ene keer goedvind en de keer daarna een flink pak op zijn lazer geeft, dan zal hij dat niet begrijpen.
Ook ik vind belonen wel belangrijk. Jip is bijvoorbeeld best bang voor grote vrachtwagens en traktoren, er is ooit eens iets gebeurd en sindsdien raakt hij er een beetje van in paniek. Het gaat nu eigenlijk echt al weer heel goed, zijn reactie blijft eigenlijk nu nog bestaan uit een paar gelopsprongen op de plaats. Als dat het enige is wat hij doet, dan krijgt hij altijd een kroel door zijn manen en zeg ik dat hij braaf is. Ik hoef nu ook niet meer perse een inritje in, terwijl ik dat dus een hele tijd wel heb gedaan, zodat hij de kans had om naar het enge ding te kijken en hij op die manier ook wist dat hij veilig was.
Wanneer hij wel op zijn kop krijgt, is als hij moeilijk gaat lopen doen als hij langs een stilstaande vrachtwagen moet, waarvan de motor ook uit staat. Dan looptie soms ook te springen en dan zeg ik streng/boos datie zich niet moet aantellen.
Bij Duvel vind ik belonen belangrijk als we in training met wat voor hem moeilijks aan het doen zijn en hij doet het dan ineens voor zijn doen best goed, dan zeg ik braaaf en kroel met mijn binnenhand even over zijn schoft. En na het rijden kroel ik altijd door zijn manen en tuttle nog wat met hem bij het afzadelen, terwijl als hij echt aan het donderstralen is geweest, dan krab ik zijn hoeven uit, haal er een borstel over en kan hij zijn box in.
Kortom, ze merken het echt wel, of in wel tevreden over ze ben of niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:39

Daar heb je ook gelijk is cassedy. Oudere paarden zal ik er ook wel voor straffen, maar meer omdat het eigenlijk moet. Ik kan er altijd vreselijk om lachen en dan zit ik dus met een glimlach op mn gezicht te vertellen tegen het dier dat het niet de bedoeling is. Ik vind het zelf heel fijn om paarden onder mn kont te hebben die zin hebben in hun werk en sommige laten het op die manier merken. Ik ben het wel met je eens dat het eigenlijk niet zou mogen, maargoed ik vind het niet zo erg

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:03

Het is wat anders dat je het niet erg vind, en eigenlijk halfhartig straft. Hoewel je bij iedere bestraffing wel zorg moet dragen dat het paard er van onder de indruk is. Het opgeheven vingertje en "foei" met die glimlach mag wel vertederend zijn voor ons, maar de meeste paarden zijn er niet van onder de indruk. Je straft op een manier dat het paard ervan onder de indruk is, of je kunt het net zo goed (en misschien wel beter ook) laten.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:19

Och ik ben het met Kim eens.
Precies wat ik hierboven al zei , ook al bestraf ik die paar zielige huppel-bokjes niet omdat ik er wel om kan lachen die levendigeheid/vrolijkheid onder m'n zadel ,
dat doet niets af aan onze ongeschreven regels dat het eigenlijk gewoon niet mag.

Ze mag van mij best die paar huppeltjes geven zolang het maar blijft bij een grappig bokje waardoor ik van mijn levensdagen nog niet scheef ga zitten Haha!

Is het na een paar passen nog niet over dan zeg ik wel even NEE , GENOEG NU , KLAAR ! En dan is het ook meteen over , beestje is haar overdreven joepie-gevoel kwijt en heeft er zin in.

Ben het helemaal eens met Kim. Lachen