paardenbak aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cowgirl74

paardenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:35

ik wil graag een bak aanleggen thuis en zit me af te vragen wat de kosten ongeveer zouden zijn en of er drainage in moet. Wij wonen op veengrond. En wat voor zand kan ik nou gebruiken wat ook niet te duur is moet natuurlijk wel aan mijn budget denken. Wie heeft tips?

cowgirl74

Re: paardenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:36

o ja word een bak van 20x40m en paard moet er los in kunnen en voor te rijden natuurlijk .

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:20

Ik zou er zo'n deskundige bij vragen. Die weet er alles van.

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:37

iemand weet toch wel hoe duur zand is? En woont er niemand op veengrond die ook een paardebak heeft?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:01

zit er zand onder het veen? hoe dik is de laag veen en hoe dik de laag zand?
Als je zand in de onderlaag hebt wat dik genoeg is, dan kun je de bodem om laten graven. Het zwarte er af, dan het zand naar boven, het zwarte naar onderen en afdekken met je zandlaag. Dat is de goedkoopste oplossing. een loonbedrijf kan proefgaten boren om te kijken of er voldoende zand is en hoe diep het zit. Dan kun je een vaste prijs vragen, of op uurbasis een kraan laten komen.

Als je zand op moeten laten brengen wordt een 20 bij 40 bak een dure bak van meerdere duizenden euro's aan zand en dan heb je nog geen drainage en onderbouw, wat bij veengrond wel verstandig kan zijn.

Geel/woudzand kost bij ons tussen de 10,50 en 12,50 per kubieke meter exclusief 19% BTW, witzand afhankelijk van de grofheid tussen de €8,- en €24,- per kubieke meter. (ook wel duurder, maar dan ga je richting scherp/metselzand etc)

GiggleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:32

Ik zou er sowieso drainage inleggen! Dat is niet eens zo duur en je hebt het echt nodig! Anders kun je in de herfst zwemmen haha :P Wij hebben het thuis niet en dat is echt verschrikkelijk als het geregend heeft!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:34

Waarom vraag je niet ergens een offerte aan?
Wij hebben geen drainage, maar we hebben ook zandbodem. Onze rijbakken zijn allemaal omgekeerd uit het bestaande zand die al onder het zwarte zand zat. Moet eerlijk zeggen, wij hebben het altijd mooit droog behalve een paar plasjes als het echt dagen gegoten heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:30

Hoe droog het blijft heeft te maken met de doorlatendheid van je zand, hoe hoog of hoe laag je terrein ligt, of er een leemlaag in de grond zit, hoe hoog of laag de grondwaterstand is.

Ik zit dus op veen op zand op leem en als ik een paaltje in de grond zet en zo´n 60cm diep ben met de grondboor, kom ik op dit moment, met deze natte zomer, op sommige stukken al in het grondwater.
Een boer of loonwerker uit de omgeving kan je vaak het redelijk goed adviseren (na nemen grondmonsters)over je bodem en hoe dat zich houdt. De soort zand is erg belangrijk. Zit er veel leem in, dan zakt het water slecht weg, maar het geeft wel stevigheid. Is het erg grof zand, dan laat het goed water door, maar heb je kans dat het een loeizware bak wordt waar je met droog weer echt moet sproeien om er in te kunnen rijden.

ps: drainage aan laten leggen is trouwens best prijzig... Zeker wanneer je drainagezand in de sleuven aan moet laten brengen en je niet goed af kan wateren op een sloot omdat het slootpeil te hoog is... Voor mijn weiland kwam ik op €4,- per meter inclusief drainagezand, exclusief BTW!