Noodweer in augustus en toch 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Noodweer in augustus en toch 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:31

Aangezien mijn paarden in mijn weiland wonen dat zo'n 25min met de auto rijden is van bij mij thuis, vraag ik mij toch af op dit moment of alles ok met ze is.

Ze staan op een weide met schuilstal, hebben veel renmogelijkheid moesten ze schrikken van het onweer (wat volgens mij niet het geval zal zijn, ze staan al hun hele leven buiten), maar ze staan natuurlijk ook nog in hun zomervachtje.

Mijn haflinger heeft heel de zomer lang haar vliegendeken op (lichte ZE), dus ook nu. Ik neem aan dat ze in de stal gaat staan, aangezien ze dat altijd doet als ze vindt dat het wat te nat is, maar zo kan mijn andere pony er niet meer bij aangezien ze die niet toelaat. (Op het zomerland heb ik maar 1 schuilstal, het herfst/winterland heeft er 2, zodat ze allebei naar binnen kunnen moesten ze dat willen.

Nu vroeg ik mij af of mijn 2-jarige risico zou hebben op een verkoudheid/gewoon koud hebben? Het is een hele lichte palomino die ook heel licht in haar vel zit. Aangezien we niet op weer als dit voorzien zijn denk ik ook niet dat de paarden zich hieraan aanpassen?
Opsluiten op stal doe ik niet, aangezien ze dat niet gewend zijn en ik mijn jongste dan helemaal uit haar dak zie gaan, maar zou extra hooi ofzo helpen op dit moment? Ze hebben nog gras, dus daar kunnen ze zich toch ook warm mee houden?

Jammer genoeg kan ik niet gewoon even gaan kijken. Ik hoop alleen dat er hier meerdere mensen zijn die dit doen met hun paarden en me even kunnen geruststellen dat er niets aan de hand zal zijn :')

PBA_

Re: Noodweer in augustus en toch 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:11

De paarden zijn al even bezig met een nieuwe vacht aan het maken waardoor ze al iets meer kunnen hebben. Mijn paard staat ook 24 uur buiten met een schuilmogelijkheid maar doet dat bijna nooit. Ze weet de stal te vinden dus het lijkt mij dat als ze dat nodig vind dan wel echt gaan schuilen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:17

ik denk niet dat je je druk hoeft te maken. als er een stal in de wei staat kan je 2 jarig iig uit de wind naast de stal gaan staan.

mijn paarden hebben ook een schuilstal, maar afgelopen maandag ging de loonwerker aan de slag met de oprit en paddock. hierdoor moest ik alle palen eruit halen en stonden de paarden in de achterste wei en konden niet bij de schuilstal komen.
ging het natuurlijk net die avond ongelooflijk hard regenen. dan baal ik ook wel even, want ik heb liever dat ze in stal kunnen als ze dat willen, maar ze overleven het echt wel hoor :)

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:19

Nona heeft ook een schuilstal op de weide, maar toen ik deze ochtend even ging kijken of alles oke was stond ze pal in het midden van de weide, in de gietende regen...

Het was echt gewoon een mega zondvloed met donder en bliksem erbij...

Haar vriendje Zarco stond angstig vanuit de schuilstal alles te bekijken...

Denk dat de paarden zich wel redden, en gewoon naar binnen gaan als ze vinden dat dit nodig is...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:31

Ok, erg bedankt voor de reacties :D . Zo voel ik me weer wat beter en ga ik pas vanavond gewoon gaan voeren zoals altijd.

Zal even zien of ze niet staat te trillen van de kou, maar hoef me verder dus geen zorgen te maken.

Marieke mag echt de stal niet in als Mara, de haf, erin staat. Mara kan nogal duidelijk laten blijken dat het haar stal is. Maar ze kan inderdaad wel uit de wind gaan staan als ze dat nodig vindt. Hier gaan ze normaal pas begin oktober op het grote winterland, dus hoop dat september nog een beetje mooi weer brengt!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:40

ik heb een fjord sinds 3 maanden, die heeft voor ze van mij was op een luxe stal gestaan en als het de hele dag regent dan wordt ze niet blij.... ze heeft het dan op een geven moment erg koud en wil maar 1 ding: naar binnen!!
ik doe dan nu een regen dekentje op zonder dikte/vulling. gewoon een regenjas zeg maar. dat vind ze wel prettig en ze blijft dan ook gewoon de hele dag buiten staan. s` nachts gaat ze zomer en winter naar binnen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:34

als ik in de stromende regen sommige paardne binnen wil halen, komen ze gewoon niet, en eten gewoon door. of ze gaan met de kont in de regen staan en willen niet lopen.

ik loop dus of voor de bui nogheen en weer om ze binnen te halen of diegenen die voor het hek/draad staan te springen van ik wil na binnen.. als ze me zien. vooral die met zomerdekens op. die zonder die redden zich wel.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:30

Nou ik maak me ook altijd zorgen. Zo'n weer zoals gisteren word je echt niet blij van. Echter staan mijn fjord en shet altijd buiten dus zijn wel wat gewend. Gisteren heeft het zo hard geregend dat alles helemaal glad gespoeld was (zandgrond). Er stonden helemaal geen hoefafdrukken op, daaraan kon ik dus zien dat ze geen gebruik hebben gemaakt van de schuilstal. Nou ze zullen dan zelf wel weten of het goed is of niet, maar ik snap je gevoel wel. In de winter heb ik er minder last van, want dan hebben ze allebei een berenvacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:33

Mijn fjord van 2,5 staat ook 24/7 buiten, heeft bomen en bossen om te schuilen.
Hij vind de regen fijner dan de zon met 30 graden :D
Hij is deze zomer 1x ziek geweest, maar dat was een virusje en kwam niet door de kou (was toen juist bloedheet). Ze kunnen wel wat hebben hoor :j

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:48

Die van mij staan gewoon buiten en eventueel regendekentje op bij mijn haflinger. Alleen dat is om te voorkomen dat ze nog meer vacht aanmaakt binnenkort krijgt ze al een dekentje op.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:54

Jammer dat je schuilstal niet voldoet voor beide ponies. Kun je geen extra afdak maken, zodat beide ponies kunnen schuilen? In de zomermaanden hebben buitendieren minstens net zoveel behoefte aan schuilplaatsen als in de wintermaanden...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:19

Ik heb 1ha land met daarop 4 zomerlanden en 1 winterland. Op elk zomerland staat 1 stal, op het winterland staan er 2. Aangezien er ook wel een paar boompjes staan en mijn kleine pony nooit of te never uit de zon of regen gaat staan, ben ik niet van plan om elk zomerland te gaan voorzien van een extra afdak omdat mevrouw misschien 2 dagen op een jaar zou willen gaan schuilen... Jammer genoeg heeft deze weide mij al een heel groot stuk van mijn spaargeld gekost en is er dus geen budget om zomaar even op elke weide iets bij te bouwen (weideindeling is zo dat er geen centraal deel is, was al zo toen ik het kocht in april en geld om alles opnieuw te gaan bedraden/palen voorzien groeit natuurlijk ook niet aan de bomen). Mocht het geld er zijn is er natuurlijk ook nog geen vergunning en nóg bebouwing erbij zou erg opvallen denk ik.
Ik voel me niet aangevallen, mocht je dit denken, maar ik vind wel dat 5 stallen van 3op3 moeten voldoen. Ooit komt er misschien een centraal deel en dan kunnen ze er met meer in(al is de haf de enige die er gebruik van maakt, Marieke heeft toen Mara bij de hengstenhouder stond 1 maand alleen gestaan met een andere pony ernaast en ze heeft er nooit in gestaan), maar momenteel is dat gewoon niet aan de orde.

Ik vroeg me enkel af of ze nood zouden hebben aan extra hooi om ze warm te houden en of dat er misschien nog mensen zich een beetje zorgen maakten momenteel met dit gekke weer. Maar aan voorgaande reacties te lezen is dit nergens voor nodig :) .
Marieke krijgt sowieso geen regendeken op, is nergens voor nodig als ze zo jong zijn. Mara wel, maar inderdaad ook gewoon om minder wintervacht te hebben, is aangenamer in training voor haar om te kunnen luchten.

Deedee, ik denk dat ik me exact hetzelfde voel zoals jij het beschrijft :)