Wat op de stal/land te maken zodat paarden kunnen schuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Wat op de stal/land te maken zodat paarden kunnen schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:43

Hai,

Onze stal en enkele palen op het land wordt gebruikt als schuurplek :+ Opzich helemaal niet erg, maar de stal en houtwerk begint wel te lijden onder het geschuur...

Dus willen wij op hun vaste schuurplek iets maken: wat is handig om te maken op de buitenzijde van de stal en event. palen? Belangrijkste is de stal, daar komen ze straks in de winter voor een paar maand te staan.

De paarden zijn slopers, dus het moet wel tegen een stootje of hapje kunnen én tegen het hollandse weer ;)

tamary

Re: Wat op de stal/land te maken zodat paarden kunnen schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:46

Spoorbiels zeker helft de grond in en voorzien van paar borstels/bezems. Rest afzetten met stroom draad of weghalen.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:46

De 'borstel' van een bezem aan je stal of een paaltje stevig vastspijkeren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:47

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:51

Bezemborstel, dat is wel een goede :j Gaan ze daar ook echt aan schuren?

Het borstelframe vind ik eigenlijk iets te duur.

(ons hekwerk is overigens al afgezet met stroomdraad... meneer had namelijk de plank al gebroken deze week door het schuren... maar wij kunnen niet de biels afschermen waar het hek in hangt dus daar kan wel iets op. Stal kunnen wij sowieso al niet afschermen dus daar moet echt wat komen).

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:52

Mijn ex-verzorgpony's schuurden erop los hoor, hele borstel zat binnen een week vol met haren (was wel in verhaarperiode overigens hoor) :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:54

Ah kijk, dat is fijn om te horen! :j
Zit alleen nog heel hard te denken hoe ik het moet plaatsen: ze schuren aan de hoek met de manen. Moet ik dan op beide kanten van de hoek 1 plaatsen?

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:57

Geen harde bezemborstels nemen hoor,daar schuren ze zich echt kapot aan.Ik was ook opzoek naar een schuur oplossing maar heb een pony met een exceemdeken en die kan beter niet schuren,ook al zou het op een borstel zijn.Ze kriebelt maar bij d'r vriendjes!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:00

Als je iemand kent die handig is, is dat borstelframe makkelijk zelf te maken, heeft mijn vriend ook gedaan. Eens in de zoveel tijd nieuwe borstels halen bij de Action en ze kan er weer tegen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:02

Heeft iemand dan een voorbeeld van een goede bezemborstel? :)

Eczeemdeken heeft hij al 2 jaar niet meer gelukkig, dat maakt het wel makkelijk (want anders kon hij namelijk alleen maar op bepaalde stukken wei staan waarbij hij niet kon schuren tegen objecten aan) om nu echt iets goed te maken :)

Zeg dat het budget even is tot 40 euro, want ik moet ook nog wat herstelwerkzaamheden verrichten door het geschuur van de paarden :=

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:04

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:09

Toevallig, die had ik net op mijn andere tabblad staan! Leek mij wel wat voor om de hoek van de stal :j
Iemand er ervaring mee?

Ben ook nog steeds benieuwd naar wat dan een goede bezemborstel is :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:11

Afbeelding
Zo'n soort bezem hadden wij hangen, voelt net wat zachter dan een harde borstel (die je gebruikt voor poetsen), maar ook weer niet zo 'slap' als een zachte borstel aanvoelt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:14

Mijn paardjes schuren de laaste tijd ook veel. Vooral als ze op stal komen te staan. Staan meestal de hele dag buiten ook snachts, maar vanmiddag is hier zoveel regen gevallen dat mijn wei wel een zwembad lijkt. Dus voor nood op stal. Ze beginnen direkt te schuren.

Ik had ook al zoiets in gedachten met bezem borstels maar wist ook niet welke borstel dus hou dit topic even in de gaten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:18

Ah oke, dus de rode plasticborstelharen zijn niet geschikt. Dat is dan weer te hard zoals ik het zo zie :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:42

Nou volgens mij kunnen ze best wel hard zijn hoor. Denk even aan de boeren die koeien hebben en die hebben een flinke ruwe borstel hangen.... vinden ze heerlijk want dat krabt dan ook lekker op hun rug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:49

Tja, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik qua poetsen ook nooit een zachte borstel gebruik dus hij vindt het wel lekker, maar goed: ik heb nu een standaard goedkope bezemborstel voor het vegen: zo'n rode met vrij lange plastic haren. (Maar goed: ik ben wel bang dat dat weer te lang is en dat mogelijk in het oog gaat prikken als ze langsstormen :=).

Maar bij die koeienborstel draait het wel 1 kant op: met de haren mee. Als ik een borstel ophang dan schuren ze echt heen en weer en ik wil wel dat de manen een beetje heel blijven := En ik vraag mij af of dat wel heel blijft als ik echt een erg hard exemplaar ophang. Al is dat harde exemplaar natuurlijk altijd zachter dan het houtwerk :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:56

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:58

Dat ziet er goed uit! :j
(enige waar ik bang voor ben is dat de paarden de noppen eraf knagen...)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 02:47

vuurneon schreef:
Tja, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik qua poetsen ook nooit een zachte borstel gebruik dus hij vindt het wel lekker, maar goed: ik heb nu een standaard goedkope bezemborstel voor het vegen: zo'n rode met vrij lange plastic haren. (Maar goed: ik ben wel bang dat dat weer te lang is en dat mogelijk in het oog gaat prikken als ze langsstormen :=).

Maar bij die koeienborstel draait het wel 1 kant op: met de haren mee. Als ik een borstel ophang dan schuren ze echt heen en weer en ik wil wel dat de manen een beetje heel blijven := En ik vraag mij af of dat wel heel blijft als ik echt een erg hard exemplaar ophang. Al is dat harde exemplaar natuurlijk altijd zachter dan het houtwerk :+

als de koe zo goed op en neer beweegt (ja die gaan er echt tegenaan krabben!! van voor en naar achter etc.) dan gaat 't ook tegen de haren in. natuurlijk hebben die geen manen waar een puinhoop van kan worden gemaakt.Maar lijkt me beter dan die muur waar mijn pony z'n kont tot bloedens toe aan openschuurt (nog niet eens gesproken over de rommel van z'n staart... met zo'n borstel zou die er bijna mooi uitzien, uiteraard kont is veel belangrijker)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:27

Wij hebben een paar bezems gesloopt en die op palen gezet zodat ze kunnen schuren

stenks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:46

je hebt bij de welkoop bezems met dierenhaar, sommigen vinden dit een beetje ondiervriendelijk maar als ze dan toch bij de slacht zijn kan het haar der ook wel af. maar die bezems zijn wat zachter.

koop er een stuk of 4 en pak een plank hout timmer ze boven elkaar en een halve meter uit elkaar dan op goede hoogte hangen en je bent klaar voor een paar weken en je paarden zullen het erg op prijs stellen
en je paarden zullen het oip prijs stellen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:19

hihi ik ga maar even binnenkort naar de welkoop om aan de bezemharen te voelen :D
Zullen de paarden vast wel waarderen! Hebben ze straks in de winter een klein luxe plekje, wij hebben om de stal al wat speeltjes hangen en boomstammen liggen maar een echte schuurplek ontbrak nog :) Ben echt heel benieuwd wat ze ermee gaan doen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:20

in plaats van bezems kan je ook een cocos mat gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:23

Hoe bevestig je de kokosmat dan?
(want ik denk dat het voor de hoek van de stal wel iets van een mat moet hebben omdat het praktischer is, op palen kan ik wel bezemborstels zetten)