Vergunning paardenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yolanda71

Vergunning paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 18:48

Beste mensen,

Wie kan mij vertellen of je een vergunning nodig hebt voor het aanleggen van een paddock/bak 18x36 met drainage, omheining en snippers?

Wij wonen in Zuid-Holland.

Caira

Re: Vergunning paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:49

Dat verschilt per gemeente, maar ik gok zomaar van wel.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:26

Ja, overal in Nederland

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:29

Bij ons (Noord Holland) is een bouwvergunning nodig voor het hek om de paardenbak, niet voor de bak zelf, ook niet bij drainage. Als je tapijtsnippers gebruikt is ook een mileuvergunning nodig.
Maar het beste is om even contact op te nemen met je gemeente, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:27

volgens mij ligt het er ook nog aan in hoeveel graden de omheining van je hek staat (dat was hier geloof ik wel)

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:42

en als je dan hetzelfde 'hek' gebruikt als de weide afrastering? Ik ben ook van plan om een rijbak te plaatsen maar dan gewoon in de wei en dan hetzelfde lint gebruiken.

Yolanda71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:43

We hebben zojuist de gemeente gebeld en het is geen enkel probleem.
Er zit achter ons huis een recreatiebestemming en mogen wij dus vergunningsvrij de bak aanleggen met omheining!
Deze mag niet hoger zijn dan 1.80 cm maar dat ik ook niet nodig.

Bedankt allemaal!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:46

Wat fijn, scheelt een hoop gedoe!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:47

Dat is mazzel! +:)+ Veel plezier met de bak :)

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:01

Helaas Yolanda,

Je gemeente heeft je niet de juiste informatie verstrekt en telefonisiche en ook mondelinge mededelingen door de gemeente b.v. door een gemeenteambtenaar zijn helaas niet rechtgeldig.
Dit is enkel het bevoegd orgaan, dus Burgemeester en Wethouders.
Landelijk is zowel de omheining als een aangepaste bodem van een paardrijbak volgens de woningwet een bouwwerk en bouwvergunningsplichtig.
En ik kan het weten, zelf meegemaakt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:57

wij, gemeente AA en Hunze drenthe, mogen een padock vergunningsvrij aanleggen ter grootte van 500 2m

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:26

Lastig he, al die tegenstrijdige berichten! Zorg er in elk geval voor dat je de toezegging van de gemeente op papier krijgt, om later problemen te voorkomen!
Bij ons is het zo dat je geen vergunning nodig hebt bij een simpel hek, met lint. Maar wij hebben een houten hek, van 1.50 hoog en daarvoor was wel een vergunning nodig. Maar voor de bodem, en deze is gedraineerd (eb en vloedbak) was geen vergunning nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:54

Citaat:
Velen menen dat voor de aanleg van een dergelijke paardenbak geen vergunningen nodig zijn. Vaak wordt dan ook veel geld uitgegeven voor drainagesystemen en omheiningen. Als de gemeente er vervolgens achter komt dat alles zonder de vereiste vergunningen is gebeurd bestaat de kans dat de gehele bak met bouwwerken moet worden afgebroken en dat de grond weer in zijn oorspronkelijke staat moet worden hersteld.

Ter voorkoming van teleurstellingen en allerhande onnodige procedures is het daarom raadzaam vóóraf te informeren bij de gemeente naar de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de aanleg van een dergelijke paardenbak. Bij de balie van bouwzaken kan men u alles hierover vertellen.

In het kort komt het er op neer dat voor de aanleg van een paardenbak meestal een aanlegvergunning moeten worden aangevraagd omdat de grond moet worden afgegraven, opgehoogd dan wel moet worden geëgaliseerd. Voor de noodzakelijke omheining, meestal van hout, en eventuele lichtmasten is een bouwvergunning vereist.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:24

Veel gemeentes zijn wat beterft realisatie paardrijbak als je komt voor informatie (omheining met een aangepaste bodem) helemaal niet op de hoogte dat beide samen landelijk volgens de woningwet een bouwvergunning zijn en dat is ook zo !!
Google maar even op internet bij Raad van State en type paardrijbak in dan kom je wel tot de conclusie.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:10

Ik heb nog nooit gehoord van een vergunning voor een paardenbak. Onze bak ligt er al bijna 25 jaar en er is nog nooit iemand van de gemeente hier geweest die vroeg of we de vergunning voor elkaar hadden. 15 Jaar treug hebben we hem zelfs nog verlengd maar geen haan die er naar kraait.
Je moet ook nog niet teveel gaan vragen. Geen slapende honden wakker maken dus.
Veel plezier met je bak!!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:07

Ik vind het ook allemaal maar vreemd. Onze bak ligt achterin ons land tegen een provinciale weg. Voor de aanleg was geen vergunning nodig maar voor de omheining wel. Wij hebben het altijd omheind met palen in de grond en van dat brede schrikdraadband (zonder stroom) eromheen (dus losse omheining). Daar hadden we ook geen vergunning voor nodig maar als je tegen die palen planken wil slaan moet je wel weer een vergunning hebben. Erg vreemd....