zand voor in een natte klei-wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

zand voor in een natte klei-wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 16:30

mijn paard en shet staan in een weiland, met een schuilstal.
op vreselijke kleigrond, zitten precies tussen de waal en de rijn in.
ze staan het hele jaar door buiten, en aangezien dit voor de stal een lekker modderpoel word.
wil ik nu twee gedeeltes van 42m2 (7 bij 6) en 8m2 (4 bij 2) met zand laten bedekken.
ik dacht zelf een cm of 20 af te graven, en daar 40 cm zand op te storten. (of iemand andere suggesties)
zodat die stukken ook wat hoger liggen. het dan wat schuin af te laten lopen, (richting een andere weide, waar de paarden nooit lopen)

maar welk zand? we hebben er wel eens gewoon zand op gestort, maar dat werd alleen maar erger op den duur
wit zand, of woud zand.
ik ben een leek wat betreft zand.

het liefst heb ik zand, wat op den duur goed hard word, zodat het echt een looppad word.
(bestraten doen we liever niet, omdat dit nog wel eens erg glad kon worden s'winters, het is niet aan huis, en ze op stal zetten is uitgesloten)

ook andere tips, ideeën of suggesties zijn zeer welkom

xpikardox

Re: zand voor in een natte klei-wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:42

ik heb in de winter het zelfde probleem. wat ik altijd doe is houtsnippers laten storten. tot nu toe heeft dit altijd geholpen en als je even goed rond zoekt kan je het soms zelfs ergens gratis halen! maar zand is inderdaad ook een goed idee! ik hoop dat je hier misschien wat aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:43

Als zand nat wordt, wordt het toch ook een kleiboel of zie ik dat nou verkeerd? :?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 16:46

nou, ik had een beetje begrepen, dat wit zand hard word, en zich niet zal vermengen met de klei-ondergrond.

maar ik zou graag eerst wat ervaringen willen horen.
gewoon zand werkt inderdaad niet. (dat verdwijnt gewoon)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:51

Ik zou in elk geval drainage onder het zand leggen, anders schiet je er nog niets mee op.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:54

betonplaten? 35 euro per stuk

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:29

Wij gooien op de blubberstukken bij het hek wel eens wat zand wat ook in onze bak ligt. Dit is scherp zand, of ook wel:drainagezand. Dit maakt het minder blubberig! In de bak hebben we hierop nog een laag zeezand, maar dat gooien we niet op de natte plekken, dit houdt het water juist wat vast.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:41

Als je onderlaag niet/slecht water doorlaat moet je daar niet eerst in gaan graven om er zand in te storten. Wegendoek + keerwandje (planken) langs de randjes en zand erop leggen. Anders is je onderste laag zand alsnog soep omdat het water niet weg kan. Hou ook rekening met de hoogte van je stalvloer ivm inlopen van water en het ophogen van je omheining. Je zandlaag zal 25-30 cm dik moeten worden, 30 met gravers.

Als je bang bent voor gladde tegels kan je er ook een zandlaag overheen doen. Dan heb je en een stevig pad en goed grip.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:10

weet je tot op hoe diep de kleilaag zit ? Anders kun je een stukje laten "keren" Heb ik ook gedaan pas geleden, daarna kokos erdoor voor de nwe rijbak. Bij mij zat het zand rond 50-60cm

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:47

wat hierboven al werd gemeld is dat de klei laag juist het probleem vormt. dat probleem hebben wij hier ook.
het water loopt daar door niet goed weg en het zand wort ook een zachte bende.

voor onze bak hebben we geen vergunning gekregen en hierdoor wilde ik er ook geen geld meer insteken. mijn vriend zei toen dat we ook verticale drainage konden gaan maken.
je moet dan met de grond boor zo diep gegaan dat je onder de klei laag komt en nattig grijze klei/zand tegen komt. daar grove kiezels in doen en grof zand.

wij hebben het uitendelijk niet gedaan omdat het erg veel werk is voor een bak en vriendlief is nu opzoek naar een huis met veel grond voor zijn eigen bedrijf (en ook een beetje voor mij) lucky me! we willen geen geld meer hier in pompen om alles straks wel goed te doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:16

de bak "keren" bij een kleine zelfstandige met graafmachine kostte me 450euro ( 30*50 ongeveer) Ik had de gemeente gebeld of dit mocht, was geen probleem, landbouwers doen dit ook tot 60cm was het vergunningsvrij.