oplossing voor staart schuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maritloveuno

oplossing voor staart schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:55

Mijn pony heeft zinskort last van jeuk op zijn staartwortel hiervoor heb ik gelukkig een zalfje maar het zal wel eventjes een tijdje duren voordat het weer goed is. ;( Daarom dacht ik misschien om een bandage om zijn staartwortel te doen als hij op stal staat zodat als hij schuurt niet zijn staart eraan gaat! :D
Is dat een goed idee?

en zo ja dan moet ik toch een stalbandage omdoen ;)

Bopje

Re: oplossing voor staart schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:56

Misschien heeft je pony wel wormen, daar kunnen ze ook hele erge jeuk van krijgen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:57

ik heb zo'n idee dat die bandage dan net zo lang schuurt dat het alsnog kapot gaat , en het gaat waarschijnlijk ook wat broeien onder dat stof. Mijn paardje heeft ook last daarvan, en krijgt sinds een paar weken een eczeemdeken op, op de staartwortel doe ik dan groene leem, dat verkoelt in ieder geval en schijnt dus ook tegen eczeem goed te helpen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:57

geen goed idee

Hoe vind jij het als je jeuk heb aan muggenbult en je moeder doet er verband omheen?

Bovendien kan de bandag wel de staartwortel afknellen

Je moet eerst wat uitsluiten misschien heeft je pony jeuk van vliegjes of hele kleine wormen bij de anus die je niet goed kan zien.
Dus ontwormen en vervolgens verkoelende en jeukstillende middelen voor paarden kopen voor op de staart

maritloveuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 16:01

irissahorse schreef:
Misschien heeft je pony wel wormen, daar kunnen ze ook hele erge jeuk van krijgen.

Nee hij heeft gelukkig geen wormen

maritloveuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 16:02

bedankt voor jullie antwoorden ik ga er nu zekerweten geen bandage omdoen

ps. heb twee weken geleden nog ontwormd

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:10

Er bestaan speciale shampoos tegen jeuk, met name in de staart werkt dat erg goed.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:00

Mijn paard had vorig jaar erge jeuk aan de staartwortel. Ik wreef er om de paar dagen baby olie in dat werkte toen erg goed het schuren werd veel minder. Nu heb ik het voer veranderd waardoor het suiker en zetmeelgehalte veel lager is en is het schuren helemaal verdwenen. Wat ook fijn is voor je paard een bezem in de stal tegen wand maken dan kan hij tegen de borstel schuren. En natuurlijk achterhalen waardoor hij zo'n jeuk heeft.....

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:04

Bezem tegen de stalwand aanmaken is inderdaad een goed idee :j Kunnen ze daar tegenaan schuren.

Toen ik mijn IJslander nog had die ook schuurde deden we klitwortel op de staart, daardoor had hij zeker wel wat minder last van de jeuk.
Verder deed ik 'm wassen met TeaTree shampoo.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:07

Als mijn merrie begint te schuren smeer ik de bovenkant van de staart in met
babyolie, de olie masseer ik dik boven in de startwortel en dat vind zij heerlijk.
Let wel, zij heeft geen wormen of arsmaden.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:08

Jeuk kan ook komen doordat de paarden al beginnen te verharen. Mijn paard schuurde ook, heb haar gewassen met Tea Three shampoo en borstel haar nu elke dag stevig. Vooral het gebied rond de staartaanzet en haar billen verhaart al enorm. Ze staat er erg van te genieten dat ik haar daar dan ook borstel.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:14

yfande schreef:
babyolie, de olie masseer ik dik boven in de startwortel en dat vind zij heerlijk.

serieus? begint dat niet ontzettend te jeuken? dan word de staart toch supervet?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:19

Ik doe een Boviclip van Exil in de staart van mijn ene merrie elk jaar in mei, ongeveer halverwege de staart. Dit helpt erg goed tegen de knut waardoor ze minder/geen jeuk meer aan de staartwortel heeft.
Afbeelding

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:57

Hier ook schurende pony's. Wij wassen het sinds een paar weken met teershampoo voor paarden.
Werkt super. :j

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:44

mijn paard doet dat ook.. wassen idd met teershampoo en ik heb dan van Leovet spul tege het schuren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:52

natuurlijk zijn al die schampoo's leuk, maar waardoor komt het nou? :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:53

princesmax schreef:
yfande schreef:

serieus? begint dat niet ontzettend te jeuken? dan word de staart toch supervet?

Vaak gaan ze schuren omdat het teveel uitdroogt, dit is vooral zomers. Het gaat dan een soort van vervellen, er ontstaan allemaal kleine velletjes(soort van roos) en dat jeukt. Doe je hier olie of lotion op verzorgt het en als je dit regelmatig doet gaat de uitdroging vanzelf weg. Dit is niet in alle gevallen zo, maar wel heel regelmatig.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:09

Dzjó doet het ook, haar staart wortel is altijd super vet. Kan het wassen wat ik wil maar t werkt niet echt.. Heb ook al t een en ander spul geprobeerd, maarja ze geniet ervan als je aan dr staartwortel zit.. ook gebruikt ze regelmatig een boom om lekker te schuren. Ik houd dit topic even in de gaten dus :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:10

IrisvdHeuvel schreef:
Dzjó doet het ook, haar staart wortel is altijd super vet. Kan het wassen wat ik wil maar t werkt niet echt.. Heb ook al t een en ander spul geprobeerd, maarja ze geniet ervan als je aan dr staartwortel zit.. ook gebruikt ze regelmatig een boom om lekker te schuren. Ik houd dit topic even in de gaten dus :)

Was je de staart vaak?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:28

Citaat:
Vaak gaan ze schuren omdat het teveel uitdroogt, dit is vooral zomers. Het gaat dan een soort van vervellen, er ontstaan allemaal kleine velletjes(soort van roos) en dat jeukt. Doe je hier olie of lotion op verzorgt het en als je dit regelmatig doet gaat de uitdroging vanzelf weg. Dit is niet in alle gevallen zo, maar wel heel regelmatig.

Oke ik ga het ook eens uitproberen!

tientje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:17

Tea tree olie hielp hier erg goed.