Misschien pony erbij... Zie ik leeuwen en beren???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Misschien pony erbij... Zie ik leeuwen en beren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:19

Pffff zondag gaan we kijken bij een ponietje. Vooral op de eerste plaats omdat na intensief contact met deze mensen over mail en telefoon we de indruk hebben dat het een prima ponietje is voor onze dochter om eens los op te kunnen rijden. (ze heeft al 2 jaar ervaring op onze Fries aan de longe en heeft enkele maanden les. Die pony kan alleen nu niet los omdat die wat is gaan puberen. Instr zag er geen kwaad in eens langs te gaan bij een pony die wel los kan en een goed formaat heeft, om te bezien hoe ver dochter nu is. Dat geeft haar dan ook weer een stuk vertrouwen en wat ervaring voor als ze op lespony los mag gaan rtijden) En ja... hij staat te koop dus wie weet bij een goede klik gaan we er eens serieus over nadenken. Let wel, niks is dus nog zeker. Dochter van verkoper gaat hem voorrijden, daarna mag mijn dochter erop. We gaan dan eerst meelopen en zo langzamerhand als dochter eraan toe is los laten.

Natuurlijk denken WIJ inmiddels na over: stel dat we hem zouden kopen. Wat dan.... Ik heb op zich de tijd en de financieen hoor. Maar ik heb er wel de kriebels bij.

Het is een pony van 1,32, 8 jaar met veel wedstrijdervaring. Als die komt wordt ie voor dochter (en een beetje voor zoon) van bijna 7. Het hele gebeuren van verzorgen, rijden etc zie ik wel zitten. Ik zit meer met het naar huis halen. Trailer zal wel lukken, is ie gewend... maar ze vertelde me dat hij bij hun 2,5 maand heeft moeten wennen en wat gespannen was. Het is een Welsh, dus ja karakter zit er wel in. Doen we daar dan wel goed aan?

Kijk mijn Fries heeft ook flink moeten wennen en dat duurde ook wel even. Is ook compleet door draden heen gefietst omdat hij de kluts helemaal kwijt was. Dus dan denk ik: ach dat komt dan wel goed. Maar toch...

Pony zou bij 4 ruinen in de wei komen die ik goed ken. Een arabje die ook die leeftijd ong heeft, maar wel zich nog erg man voelt. (als ponietje niet dominant is is er geen probleem en verkoper zegt dat ie dat niet is. Hij hangt momenteel erg aan hun fries (staan met 2-en)). Dan nog een D of E pony die ook erg lief is, zit geen kwaad in. En dan 2 grote KWPN-ers van 20+ die echt lief zijn met andere paarden (eentje iets minder tegen mensen maar ik ken hem al langer) Dus ja dat zou toch los moeten lopen. En toch ben ik bang dat het mis gaat. Zo heeft die verkoper gezegd toen zij hem net hadden dat ze de eerste 4 weken hem naast de andere gezet heeft met een draadje ertussen. Ik weet dat bij ons op stal een nieuwe enkele (2) dagen ernaast komt te staan en dan de groep in gelaten wordt. Mijn Fries is zelfs de volgende dag al de groep in gegaan omdat hij helemaal gek werd van het alleen staan (al stonden de andere dus aan de andere kant van het draadje).

Pony is nu gewend geschoren te worden in de winter en komt een 4 uur per dag op de wei (kleine wei). Hier zou ik hem dekenloos willen hebben en zou hij 8 uur op de wei komen om te beginnen. Kan dat dan wel?? vraag ik me dan af.

Is dit allemaal gewoon normale plankenkoorts als je overweegt een pony erbij te nemen?? :o Dus zie ik onnodig leeuwen en beren? (Volgens mijn man wel namelijk... en loopt het wel los) Wat is jullie ervaring hiermee?

ritahaarman

Re: Misschien pony erbij... Zie ik leeuwen en beren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:28

Vlgs mij loopt dat wel los en is het plankenkoorts, lijkt mij een heel goede keuze. Welshjes zijn zo leuk en deze heeft al veel ervaring, daar vallen ze wel op terug. Rustig laten wennen. desnoods eerst aan de longe.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:38

Als jij nu al steeds twijfels hebt over alles. Dan zou ik voorlopig even afzien van het kopen van een pony voor je dochter. En wachten totdat ze een paar jaar ouder is.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:53

Ik vind dat je je iets te veel zorgen maakt. Het gaat om een pony; niet om een kind! Ik dacht aan de titel te zien dat het over gebreken ging, of over andere problemen. Het is een brave pony, die misschien erg goed zou klikken met je docher. Maar het gaat om het natuurlijk gedrag van de pony? Kan je moeilijk uit zetten hoor. Of er nou 2 dagen of 2 maanden een lijntje tussen zit; paarden zijn kudde dieren en die bepalen rangorde. Dat duurt nou eenmaal even en en kan gepaard gaan met natuurlijk gedrag als opjagen en vechten(wat ik betwijfel als hij niet dominant is). Dan touwtje zorgt er echter voor dat ze alvast kennis kunnen maken zonder fysiek contact. Maar daarna gaan ze toch echt zelf bezig. Maar elk paard maakt dat toch mee als ze in een nieuwe kudde komen, ze moeten toch allemaal wennen? Dat vind ik niet meer dan logisch.
Natuurlijk kan hij ongeschoren in de wei staan voor die uurtjes. Je kan hem altijd nog een dunnen regendeken op doen. Koud hebben ze het écht niet zo snel hoor! Alleen als het blijft regenen en door en door nat worden met de wind erop... Dán hebben ze het koud!
Ik zou je zorgen laten varen en eerst maar eens kijken of het klikt met dochterlief. Mocht het hem worden, wens ik jullie vast veel plezier toe! ;)

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:00

Inderdaad ik ben het eens met de reacties hierboven, als je zo veel twijfels hebt,
Ik zou het dan nog niet doen , maar aan de andere kant is het wel heel leuk,

Succes er mee. :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:06

poeh een pony die niet gauw went (en zich meschien gaat misdragen zou ik niet zo snel kopen...
Maarja ts goed erover nadenken meerdere keren kijken en vraag of je hem anders eerst even op de proef mag ?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:10

Ik herken je verhaal, weliswaar op een andere manier, maar hier komen ook dezelfde gevoelens naar boven over nog een pony erbij.

Wat iedereen tegen mij zegt en ik dus nu tegen jou ga zeggen is: Je hebt de financiële middelen en de tijd. De pony is perfect om te doen waarvoor jij hem zou aanschaffen. Je zou er alleen maar gelukkig van worden.

Volgens mij loopt het wel los. Welshjes hebben karakter, ja, maar dat zijn daarom ook geweldige pony's! Als hij eerst wordt voorgereden en daarna je dochtertje erop mag, dan zie je toch al meteen of het iets wordt. Hij zal zich ook wel aanpassen in de groep, of dat hij nu een paar dagen apart staat of 4 weken gaat volgens mij geen verschil maken met de ontmoeting.
Tuurlijk kan hij zonder deken de wei op. Maar kijk even of hij een mooie wintervacht aanmaakt. Doet hij dat niet? Dan kan er alsnog een dekentje op. En hij kan ook langer op de wei dan hij gewend is, maar dan moet je ook eraan wennen dat hij misschien iets meer grasbuik ontwikkelt en niet meer zo'n knappe sportpony is doordat hij dus in de winter zeker veel viezer en pluiziger is :Y) .

Voor wat jullie hem zouden willen gebruiken klinkt hij erg goed en gaan je kinderen er veel plezier aan hebben en nog veel van kunnen leren.
Eerst even gaan kijken en je dán over die plankenkoorts zetten. Stapje voor stapje en het komt wel goed :j .
Zo'n nieuwe dingen zorgen hier ook altijd voor plankenkoorts :o ...

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:16

Waar ben je precies bang voor? Misschien ligt het aan mij, maar ik lees tussen de regels door dat je vooral bang bent voor de reactie van je dochter op het gedrag dat de pony misschien tijdelijk kan gaan vertonen. Pony went moeilijk, misschien veranderd zijn gedrag daardoor en is hij helemaal niet meer zo leuk voor haar of schrikt hij haar af. Is dat waar je bang voor bent? Want dat kan niemand je voorspellen. Dat ligt aan het karakter van de pony én van je dochter.
Voor de pony zelf zal het allemaal wel loslopen. Rangorde bepalen hoort er inderdaad gewoon bij, daar ontkom je niet aan, maar als de pony idd niet zo'n dominante is, is dat snel gebeurd en keert de rust terug. Hem geen deken omdoen is totaal geen probleem, die vacht groeit gewoon elk jaar naar behoefte. ;) Niet scheren en geen deken is gewoon weer een fatsoenlijke wintervacht. :)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:24

Ik vind het helemaal niet raar dat je twijfels hebt. We hebben het niet over een fiets die je weer kunt omruilen als hij niet bevalt. Juist goed dat je alle voors en tegens bekijkt.
Of je dochter toe is aan een pony'tje van 8 jaar, kan ik vanaf hier niet beoordelen. Je hebt 8 jarige die kleine bommetjes zijn maar ook die doodbraaf zijn. Maar dat kun je zelf het beste beoordelen als je er bent.
Over het wennen van de pony bij jullie, kan ik wel iets vertellen.

Wij hebben in juni onze pony verkocht aan lieve mensen in Friesland. Pony stond bij ons op een manege, met één vast maatje op de wei voor een paar uur per dag (alleen 's zomers want in de winter hebben wij géén weidegang!). Werd dressuurmatig gereden, stond 's winters onder dikke dekentjes en deels (beentjes) geschoren. Pony staat nu 24/7 op het land en het is ook de bedoeling dat zij dekenloos blijft. Ik vond het ook ontzettend spannend maar het is verbazingwekkend hoe snel een dier zich aanpast aan zijn nieuwe leefomgeving. Pony werd vanaf dag één geplaatst in een kleine kudde met drie ruinen. Tuurlijk werd er in het begin geslagen en boos gedaan maar het was snel bekeken en ze was snel geaccepteerd. Van een verwende "altijd schone en mooie wedstrijd pony" is zij nu een heerlijk 24/7 buitenpony'tje geworden. Pony helemaal gelukkig, wij ook gelukkig. Ik ben benieuwd hoe het in de winter gaat maar zoals ik nu de verhalen hoor, gaat dat geen problemen geven.

Wat ik je dus wil meegeven; een pony past zich echt snel aan. Denk niet dat je daar heel erg bang voor hoeft te zijn. Hij wordt (neem ik aan) geschoren omdat er veel wedstrijden mee gereden worden. Als je niet scheert, ontwikkelt hij vanzelf een goede vacht. En zo niet, kan je hem altijd voor de eerste winter een dun dekentje omdoen als het nodig is. Voordeel van zo'n wedstrijdpony is trouwens ook dat ze een hoop gewend zijn en dat je dochter en veel van kan leren (en misschien in de toekomst zelf een wedstrijd mee kan rijden).

Volgens mij weet je heel goed waar je mee bezig bent dus ik denk dat je dit best aankunt. Veel succes met je keuze en alvast veel succes en plezier zondag!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:40

Ik denk dat je je vooral af moet vragen of je deze kriebels niet hebt omdat het eigenlijk te vroeg is en het hele gebeuren nu in een stroomversnelling dreigt te raken :)

Eerst had je het nog over MISSCHIEN een pony als dochterlief 8 jaar zou zijn en al wat groter en ervarener zou zijn , omdat je wel wat meer zekerheid wilt dat ze het dan ook nog leuk vindt , en ze dan toch wat meer zelf kan alweer.

En nu is het toch ineens zover dat je nu al op het punt staat om een koop te overwegen....

Is het niet gewoon te vroeg ? Er zijn vast nog wel meer leuke ponies en als je dochter nog niet fatsoenlijk los kan rijden , wat voor problemen haal je je dan op je hals.... is het dan niet beter om iets van een verzorgpony te zoeken waar ze lekker wat handiger mee kan worden VOORDAT ze een eigen pony krijgt , zodat ze beter voorbereid is op een pony die toch vast ook wel eens iets raars gaat doen.

Aan de andere kant kan een eigen pony natuurlijk wel juist heel leuk zijn om samen wijzer mee te worden :)

Wat dat betreft zal je het zelf het beste in moeten kunnen schatten hoe groot het risico is dat dit verkeerd gaat doordat het te vroeg is.

Qua wennen aan de nieuwe plek en in de groep zal het wel loslopen , dat hou je toch , met welke pony en wanneer het ook wordt dat dat altijd even spannend is of het wel of niet gaat werken :)

Als het diertje nu gewoon ongeschoren het najaar in gaat dan zal hij vast wel genoeg vacht aanmaken.
(als je hem zonder dekentje en in grizzly-vacht wilt houden :) ). Zo niet dan heb je snel genoeg een dekentje gehaald :)

Voor mij zou de grootste vraag zijn of het niet te vroeg komt voor je dochter....

Wat op zich nog geen ramp zou zijn als je zelf + zoon er ook lol mee kunnen hebben , maar voor het beestje zou het natuurlijk ook wel sneu zijn dat die er de dupe van wordt als dochterlief er te weinig mee blijkt te kunnen of de interesse verliest want die kans is natuurlijk best aanwezig bij jongere kinderen dat de lol er ineens vanaf is...

Sowieso als je hem zou willen kopen zou ik wel een goed proeftermijn bedingen zodat het diertje nog terug kan als je echt het gevoel hebt dat het niet gaat werken.

Wil de verkopende partij dat niet dan is dat heel begrijpelijk maar zou ik er niet aan beginnen en weer lekker terug gaan naar het originele plan van rustig kijken voor een ponietje als ze wat ouder en ervarener is :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:22

Proefperiode is inderdaad een goed idee. Ook als beessie niet zo aarden idd.

Ja, echt twijfels zijn het niet. Het zijn meer zorgen (die ik ook had toen ik Jippe kocht). Ik heb dat altijd wel met nieuwe ontwikkelingen.

We gaan het ook echt rustig bekijken en ik moet ook echt het idee hebben dat dochter er wat mee kan. Als ze er onzeker op zit en het gaat allemaal zo-zo is het nog zeker te vroeg. Maar voor hetzelfde pakt ze die teugels op en gaat ze draven etc en rijdt ze (bij wijze van) de sterren van de hemel.

Het is meer het aarden op stal waar ik "zorgen" om heb. Misschien wel omdat Jippe zo koelbloedig leek en bij thuiskomst gewoon 2 weken van de wap was (en me dat tegenviel) dat ie zelfs door de draden ging...

Tot nu toe eigenlijk geen paard of pony op stal gehad die niet aarde... wel enkele die wel eens een tik kregen in het begin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:34

Lijkt me een goede instelling , dat je je niet moet mee laten slepen op een soort roze wolk , maar ècht heel duidelijk nu al voor jezelf de grenzen stellen.....voordat je die pony diep in de ogen kijkt dalijk en wegsmelt , maar vandaar sowieso ook de proef-periode :P .

Stel nu eerst even heel duidelijk vast welke punten een "check" moeten krijgen , en als die "check" er niet is , dan gaat het niet door. Dat is de beste manier om jezelf te wapenen :)

Zeker nu het nog zo vroeg is heb je natuurlijk wel de enorm luxe positie dat je ècht op de ultieme pony kunt wachten :)

Als je er maar voor zorgt dat het geen probleem is om het op te vangen als het diertje even van de leg is na de verhuizing , en dat dochterlief in die tijd geduld heeft en jullie de zin en tijd hebben om het beestje zelf genoeg aandacht te geven , je eventueel een ruitertje achter de hand hebt dat wat verder is en er af en toe wat rondjes op kan rijden zodat het wel weer veilig wordt voor dochterlief , dan moet het wel goed komen hoor.

Ga gewoon van het ergste uit , als je daar een vangnet voor hebt in de vorm van hulptroepen / proefperiode , dan kan het alleen maar meevallen. Of het nu deze pony nu wordt of een andere over een jaar.....je weet toch nooit hoe het gaat.

Rena van mij is echt een zenuwenlijer dus ik had bij wijze van spreken ook geen nagels meer over van de zorgen , wei afgezet voor haar , speciaal boogstalletje geregeld voor haar , nieuw schrikdraad (beter zichtbaar voor ponies in flip-modus :P ) maar na het eerste spannings-gebeuren liepen ze er de volgende dag allemaal al zo relaxed bij dat ik ze bij elkaar gelaten heb en dat is prima gegaan :)

Zolang ze maar eerst even op zichzelf kunnen wennen en over het draadje contact kunnen hebben , even rustig alles in zich op kunnen nemen zodat ze hun nieuwe plek in alle rust een beetje kunnen verkennen , lekker kunnen grazen , drinken , schuilplekje hebben zodat ze zich op hun gemak voelen dat ze op een fijne plek staan.... zien dat de andere paarden ook gewoon rustig staan te grazen en ze een beetje in de gaten houden + vice versa....dan is dat "spannends & nieuws" alvast allemaal uit de weg geruimd en is het niet zo'n grote stap meer om ze bij elkaar te laten :)

Desnoods zet je eerst even 1 paard bij de nieuweling (liefst de leider , als die een beetje lief is ;) ) zodat die 2 samen een band krijgen en de nieuweling makkelijker door de kudde opgenomen wordt :)

Als ze bij het bij elkaar zetten maar genoeg ruimte hebben om weg te lopen en hun eigen ding te doen , zodat de nieuwe niet per-sé direct de groep door hoeft om te eten of drinken bvb. maar even respectvol gepaste afstand kan houden , dan komt het meestal wel goed :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:46

Ik denk dat je zelf inderdaad nog erg twijfelt over het al dan niet aanschaffen van een pony.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:17

Humor vandaag.... :+ Wie zegt dan dochterlief van 6 jaar en 8 maanden nog geen goede beslissingen kan nemen, kent dochterlief nog niet.
Ik heb het idee van zondag gaan kijken en rijden rustig gebracht, met duidelijk dat we de pony NIET gaan kopen (tenzij het echt wel een heel goede match is) Dat vond ze OK, want ze wil toch pas ene pony als ze 7 of 8 is....

Vanmiddag met onze Fries in de weer geweest... Ze heeft voor het eerst los op hem rondgestapt en aan de longe gedraafd met teugels vast houden. Het viel niet mee te sturen... beter gezegd ze stuurde niet en Jippe kwam in een paar drafpassen bij mij staan.

Terug in de auto praat ze honderduit (ze is niet van slag dus ofzo) en zegt even tussen neus en lippen door dat het misschien geen goed idee is om bij een onbekende pony te gaan kijken als het sturen nog niet zo goed gaat :D En dat ze misschien beter eerst op Jippe en lespony nog wat meer moet oefenen. Nu waren dit bij het zien van het gebrek aan stuurkunst ook mijn gedachten geweest, maar ze kwam er nu dus helemaal zelf mee.

Ik ga het nog even laten zakken bij haarzelf en bij mij en we gaan nog even morgen de les afwachten (voor het eerst galoperen). Afbellen kan altijd nog.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:20

Ik zou de pony niet kopen. Hoeveel topics met twijfels heb je nu wel niet geopend? En bij twijfel niet doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:43

Verstandig kind +:)+

Je zou eigenlijk gewoon iets moeten kunnen vinden met een pony waar ze lekker mee wijs kan worden zonder dat je het dier hoeft te kopen... is er nou nergens een leuke pony bij jullie in de buurt , die de eigenaar niet weg wil doen maar het wel leuk zou vinden als er iemand wat mee doet ?

Ik zou als ik jullie was echt naar zoiets op zoek gaan , zodat er verder geen druk achter zit en het even bij de lusten zonder de eventuele lasten blijft totdat ze iets ouder en handiger is :)

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:51

heb het gevoel dat ik de pony ken, zou ik misschien de naam van de pony mogen weten? mag ook via PB.
lastige keuze, heb geen idee hoe je dochter kan rijden..