Bemestings/onderhoudsschema weiland gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Bemestings/onderhoudsschema weiland gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 00:20

Mijn vraag is eigenlijk simpel, hoe onderhouden jullie je weiland? Wij hebben hier het probleem dat er vooral ontzettend veel onkruid groeit (zuurbladeren, klaver, paardenbloemen,...) en weinig gras.

De mestballen worden met de tractor regelmatig door elkaar gesleept, en na de winterperiode is het weiland meestal helemaal vertrappeld/modderig. Dit kan helaas niet anders (anders kunnen de paarden niet naar buiten en dat wil ik absoluut niet).

Welke mest/sproeistoffen gebruiken jullie (en in welke maand dient dit gebruikt te worden)?

Ik dacht dat je kalk moest strooien tegen onkruid/verzuring, in welke maand wordt dit best gedaan?

Bedankt voor de raad...

Amalarab

Re: Bemestings/onderhoudsschema weiland gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:32

je grond verzuurt door de mest, door kalk te strooien zal er steeds minder onkruid zijn.
maar ook de kale plekken trekken onkruid aan.
ik ben zelf nog niet zo ver dat ik alles onder controle heb, mss kun je een loonwerker vragen eens te bekalken. die weet vast wel wanneer en hoeveel. ik lees hier dat er wel 1000kg kalk per hectare op kan in maart als de grond het aankan?
ook injecteren(1 mnd na kalken) zorgt voor mooier gras als ik zo om me heen kijk.
dat heb ik nog niet laten doen, omdat ik bang was dat het gras TE goed zou worden voor de pony's.
mss kan je je land in 2 gedeeltes om en om gebruiken zodat het bemeste/bekalkte gedeelte even rust krijgt en het vertrappelde wintergedeelte ook. dat wintergedeelte is bij mij uit zichzelf helemaal hersteld.
het is een hele uitzoekerij maar door veel om je heen te kijken, te vragen aan boeren, hier te lezen, leer je een hoop.
zelf lijkt me kalkcyanamide van Perkla nog wel een mooi produkt om uit te proberen. in Belgie is dat in de handel voor particulieren. dan zou je een proefstukje kunnen doen.
het slepen is ieg al een goede zet.
succes!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:37

Kalk het beste in het najaar met zachte regen en liefst windstil door voldoende kalk gaan de zuurminnende onkruiden weg (zuring, boterbloem. enz.)
In voorjaar mest wij hebben nu aantal malen koeienmest geinjecteerd maar buurman (nu akkerbouwer) raad dit af ivm onkruidzaden. Dus hebben we dit jaar kunstmest gestrooid- als hierna de onkruiden voldoende blad hebben spuiten tegen die onkruiden. Als het niet te groot is kan je misschien nog iets met de hand wieden.
Door je mest met de tractor te verspreiden wordt je wei inderdaad steeds zuurder dus zou zeker kalk erop doen in het najaar (schijnt ook tegen wormbesmetting te helpen), en is het geen grote wei dan de mest met de hand verwijderen en op de mesthoop.