Wat is een redelijke prijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:37

Ik ben me een beetje aan het oriënteren wat betreft overname van een paar stallen inclusief woning voor mijzelf.
Nu heb ik net over de grens Nederland-België een waanzinnig leuk stekje gevonden, maar nu zit ik te denken aan de prijs voor de verhuur van twee stallen.
Volpension of half pension, wat is voordeliger voor ons en voor eventuele huurders?
Ik wil er ook een klein deel inkomen uithalen.

Volpension:

- Vlas bodem
- om de dag uitmesten, gemiddeld 1x per week een nieuwe baal erbij
- elke dag buiten, zomer en winter
- hooi/kuil naar wens
- brokken
- uiteraard buiten en binnenzetten en voeren

Halfpension:

- er word buiten en binnen gezet
- er word gevoerd(hooi/kuil/brok)
- uitmesten dien je zelf te doen, eventueel zelf voer klaar zetten

Er is een buitenbak aanwezig, deze is goed te rijden, maar dient uiteraard wel onderhouden te worden door ons(kosten).
Er is niet veel wei aanwezig, maar genoeg om lekker een loopje te hebben.
Paarden worden twee aan twee gezet, en eventueel in een groepje als dit gewenst is en dit kan met mijn hengst.
Liever geen merrie's dus.
De wei word opgedeeld in een aantal percelen, zodat er altijd wat gras is.
In de winter kan er hooi bijgevoerd worden.

Wat is een leuke prijs voor volpension, en wat is een leuke prijs voor halfpension?

tamary

Re: Wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:09

Met een hengst erbij wil je liever geen merries op je terrein, dan blijft je hengst ook het fijnst/makkelijkst in de omgang (minder testosteron in het lijf).
Als je er wat inkomen uit wil halen moet je of veel luxe bieden en dus veel uren draaien (niet te doen met 2 boxen) of het simpel houden en goed inkopen.
Zelf zou ik brok buiten de prijs laten en je klant(en) hun eigen brok laten klaarzetten. Scheelt je een hoop gedoe met wat voor brok en hoeveel.
Uitmesten zou ik ze ook zelf laten doen en aangeven hoeveel balen vlas er bij de stalprijs inzitten en wat een extra baal kost. Sommige paarden (en zeker veel ruinen) zijn smeerkezen.
Zorg verder voor goed en genoeg materiaal als bezems, vlasvorken, kruiwagens (hou die voor mest en die voor hooi gescheiden) en duidelijke stalregels qua wie wat doet en wat je van de klanten verwacht.
125 voor half en 175 voor volpension.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:28

Ik heb liever geen merrie's inderdaad, maar dat staat al in m'n OP.
Het zelf voer laten kopen is wel een goede, vond dat zelf ook altijd fijn.

Nog meer mensen?

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:26

Ik sta ook net over de grens in Belgie en heb een prima stal met grote buiten rijbak, elke dag de stal gemest, elke dag mogen de paarden de hele dag naar buiten, s'nachts lekkere warme stal, uitrijdmogelijkheden zijn prima, ligt aan doodlopende weg, meteen in het bos, de hele dag toezicht.

Moeten er extra medicijnen of iets dergelijks gegeven worden , dan wordt dit ook gedaan en ik betaal voor volpension incl brok en hooi 190 euro per maand.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:35

Voor 125,- zou ik met deze hooi en strooisel prijzen en elke nacht op stal niet doen. Dan ga je er zelf bij in schieten qua inkomen en onderhoud etc.

Hier betaal je in de omgevingmet zelf uitmesten in pension al 130,-/135,- euro per maand. Volpension tussen de 150 en 175 euro per maand met alleen buitenbak.

Bekijk de prijzen waar jij voor in moet kopen, bedenk hoeveel je per maand wilt overhouden voor inkomen en het onderhoud, tel daar het verbruik ruim bij op en je hebt je stalprijs.

Ik reken voor kale huur €75,- voor een pony en €85,- voor een paard en dan komt er nog voer/strooisel en krachtvoer overheen. verzorging wordt verdeeld over de eigenaren. Misschien neem jij genoegen met 50 euro, maar dan weet je waar je het voor doet...

Hooi kan veel duurder uitvallen met inkoop dan voordroog in plastic, dus kies ook welk ruwvoer er bij in zit en als je keuze laat, bereken de prijs dan met de hooiprijs of een meerprijs.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:41

ik betaalde 3 jaar geleden 175 euro voor een half pension, ondertussen is dit wel opgeslagen naar 200 euro denk ik.
hieronder viel:
strooisel (4 balen vlas, bij smeerkezen diende je bij te betalen als je meer wilde strooien)
hooi
2x/dag voeren
2x/week mesten
binnen en buiten halen

krachtvoer was zelf mee te brengen en te vermelden hoeveel je paard moest krijgen.
je kon zelf de dagen dat er niet gemest werd zelf mest eruit halen.

Diezelfde periode was 225 tot 280 euro een courante prijs voor volpension...

Nu betaal ik 150 euro voor een lege stal en gebruik van de accommodatie, maar ik ben op deze plek veel gelukkiger en mijn paard ook, dus tja... keuzes...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:47

Ik zou eerst eens kijken wat het kost (hooi / stro / bix / afvoer mest etc, etc) en dan pas een berekening maken wat je per maand wilt hebben. Ben bang dat je anders wel heel veel toe zal moeten leggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:58

Echt er aan verdienen zal niet meevallen als je de prijs ook voor je pensionklant interessant wilt houden.

Precies wat Joyce zegt : kijk naar de kosten van inkoop die je zou hebben per paard (ga uit van een smeerkees van een paard dat veel strooisel nodig heeft , en een snelle verbranding heeft :P ) en kijk dan wat je er zelf aan over wilt houden.

Meestal als je kleinschalig wat stalletjes over hebt kun je het voordeel halen uit de pensionklanten zodat je van dat "inkomen" het onderhoud van het hele spul kunt betalen , dan drukt het je eigen kosten dus , maar er iets aan over houden is meestal niet echt haalbaar.

Ik zou inclusief de basis-voorzieningen aanbieden zodat je geen gedonder krijgt met mensen die zelf ruwvoer en strooisel in gaan kopen dat vervolgens weer op je erf opgeslagen en apart gehouden moet worden. En als mensen ineens wat labbekakkig worden en geen nieuw hooi regelen bvb. dan zit jij tegen een zielig paard aan te kijken en ga je alsnog van je eigen hooi voeren..... dat soort dingen moet je zien te voorkomen. Wormenkuur kun je om dezelfde reden eventueel ook inclusief doen zodat je je niet druk hoeft te maken over een wat te "makkelijke" pensionklant. Zijn er geen brokjes meer voor het dier dan overleeft hij dat wel op zijn hooi ;)

Denk ook aan uitmesten : heb je daar zelf tijd voor en zin in om dat voor de pensionklant te doen ?
Dan is dat ook wel weer het makkelijkste om problemen te voorkomen natuurlijk , dan hoef je je niet te ergeren aan iemand die de stal smerig laat , of juist elke dag helemaal leeg haalt waardoor je mesthoop enorm hard groeit en je strooisel er met een nood-tempo doorheen gejaagd wordt.... maak over dit soort dingen dus duidelijke afspraken om ergernis van beide kanten te voorkomen :)

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:08

bij ons was het voor halfpension 175
dat houde in
-zelf uitmesten (er zat geen getal op heet vlas)
- ze werden op wei gezet en ook afgehaald
-gevoerd werd er ook
dus het enigste wat ik zelf moest doen was uitmesten en de rest deed de stalknecht/ de baas
vol pension is 285 en daar meost ik niks doen alles werd gedaan
(als je ander eten wou moest je het zelf aankopen)