Pony van stal naar wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Pony van stal naar wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:17

Hoi,

Ik wil mijn pony heel graag naar huis halen maar het probleem is dat er nog geen stal is. Die komt er ook nog een tijd niet. Hij staat nu op een manege met pensionstal maar ik wil hem heel graag naar huis hebben. Er staan nog 7 andere paarden omheen dus hij zal zeker niet eenzaam zijn. Nu is hij nogal een mietje en als hij even op de tocht staat is hij meteen erg verkouden. Is het slim om hem toch 24 uur per dag buiten te houden? Wie heeft hier ervaring mee?
Ik zou hem 's nachts eventueel een zomerdeken op kunnen doen maar ik weet niet of dat nou weer overdreven is..

Raden jullie nog aan om stukjes af te zetten of een graasmasker om te doen? Hij staat nu meer op zand als op gras.

Groetjes Kim

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:41

Buiten tocht het niet en is veel gezonder , dus kan makkelijk, geen deken op doen ,de vacht past zich wel aan en met deken kan dat niet , mischien alleen een regendeken als het langdurig regent , maar dat ligt aan het paard.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:05

Als hij wel gras gewend is dan zou ik hem op een dag dat het warm is verhuizen, zodat het veschil niet zo groot is, dan maken ze snel een vachtje aan. Als hij geen gras gewend is dan zul je dit op moeten bouwem, om darmproblemen te voorkomen. Ik heb vorig jaar een pony gekocht die altijd in een paddock stond met hooi, mijn dierenarts gaf het advies om de eerste dag een kwartier te laten grazen en dit opbouwen met 10 min per dag als het goed ging, raakte hij aan de diarree dan niet verlengen en wachten tot het over was

Kim_Asterix

Re: Pony van stal naar wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:51

Ik kan een klein stukje afzetten. En ik kan ook het weiland heel kort grasmaaien. Ik weet niet of dat helpt?

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:33

Hoy,

Mijn paardje is onlangs ook verhuisd van de stal naar de weide...

het heeft eigenlijk niet echt een probleem gegeven
ik merk wel dat ze al wat meer vacht heeft, maar verder is ze nog steeds dezelfde...

heb voor haar een regendekentje gekocht, en dat kijgt ze om als ze aanhoudende regen geven

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:48

Ik zou gewoon wachten tot je thuis een stal voor hem hebt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:52

je kan tijdelijk een schuilplek voor m maken van een paar schutting delen, een paard vind t wel fijn als ie met wind beschutting kan zoeken. en met de enorme regen van afgelopen tijd gooi ik ze hier een ongevoerde regendeken op.
een kennis van me heeft de schuttingdelen in een T vorm geplaatst,zo kan haar paard bij elke wind beschutting zoeken

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:15

Een paard dat altijd kan grazen/bewegen houdt zich ook warmer dan wachtend op het zand.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:09

Ik zou inderdaad een stukje afzetten en dat gras kort maaien om problemen te voorkomen en als je pony beschuting heeft is het al voldoende, Haag of bomen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:22

knollentuin schreef:
je kan tijdelijk een schuilplek voor m maken van een paar schutting delen, een paard vind t wel fijn als ie met wind beschutting kan zoeken. en met de enorme regen van afgelopen tijd gooi ik ze hier een ongevoerde regendeken op.
een kennis van me heeft de schuttingdelen in een T vorm geplaatst,zo kan haar paard bij elke wind beschutting zoeken

De T- vorm is ideaal, kunnen ze altijd uit de wind staan. Ik heb 2 jaar geleden mijn tinker begin november nog van de stal naar de wei verhuist. Ik had ook een ongevoerde regendeken klaar liggen, en een open kapschuur beschikbaar. Maar ik tot op heden van beide geen gebruik gemaakt. Mijn tinker had last van een aantal typische stal ondeugden zoals voedernijd, schrapen, rondjes lopen in de stal, slaat tegen de wanden. Ze is van een prikkelbaar nerveus paardje veranderd in de rust zelve.

Als de weide al lange tijd niet begraast is en het gras doorgeschoten, kun je het beter niet maaien. Dan zijn de voedingswaarde er als het ware al uit gegroeid. Gras wat in de top van zijn groei zit, dus na begrazing of maaien waarbij de groei gestimuleerd wordt zijn het gevaarlijkst. Dan kun je beter opbouwen, dus eerst een paar uurtjes per dag op het gras.