knollentuin schreef:je kan tijdelijk een schuilplek voor m maken van een paar schutting delen, een paard vind t wel fijn als ie met wind beschutting kan zoeken. en met de enorme regen van afgelopen tijd gooi ik ze hier een ongevoerde regendeken op.
een kennis van me heeft de schuttingdelen in een T vorm geplaatst,zo kan haar paard bij elke wind beschutting zoeken
De T- vorm is ideaal, kunnen ze altijd uit de wind staan. Ik heb 2 jaar geleden mijn tinker begin november nog van de stal naar de wei verhuist. Ik had ook een ongevoerde regendeken klaar liggen, en een open kapschuur beschikbaar. Maar ik tot op heden van beide geen gebruik gemaakt. Mijn tinker had last van een aantal typische stal ondeugden zoals voedernijd, schrapen, rondjes lopen in de stal, slaat tegen de wanden. Ze is van een prikkelbaar nerveus paardje veranderd in de rust zelve.
Als de weide al lange tijd niet begraast is en het gras doorgeschoten, kun je het beter niet maaien. Dan zijn de voedingswaarde er als het ware al uit gegroeid. Gras wat in de top van zijn groei zit, dus na begrazing of maaien waarbij de groei gestimuleerd wordt zijn het gevaarlijkst. Dan kun je beter opbouwen, dus eerst een paar uurtjes per dag op het gras.