Hoe houd ik mijn weide het beste ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Hoe houd ik mijn weide het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:17

Ik huur een halve hectare weide, deze moet ik zelf onderhouden, maar wat is nu het beste weide beheer. Ik heb een e-pony een shet en een c-pony jaarling.
Ik haal dagelijks de drollen uit de weide en doe ik op een mesthoop en deze doe ik in de winter weer uitstrooien over de weide
Ik laat in het voorjaar de weide injcteren (ongeveer 9 kuub) met koeienmest, als het gras flink begint te groeien dan ga ik over op stripbegrazing en doe een draad achter de paarden aan, zodat het gras weer kan groeien. Als ze achter in de wei zijn dan is het voor weer lang genoeg om voor weer op nieuw te beginnen.

Nu vind ik het nadeel van stripbegrazing dat de paarden het gras erg kort afgrazen waardoor er veel onkruid in de weide komt en moet dan weer gaan spuiten, wat veel werk is en het milieu belast.

Ik kan de weide ook in drie delen verdelen en dan de paarden iedere 3 weken (als de weide kaal is) omweiden, (dus dan krijgen ze in 1keer een hele weide waar ze dan 2 of 3 weken oplopen) ik ben bang dat ze dan veel plat lopen en dus maar de helft op eten. Hoe zit het dan met onkruid groei? Iemand ervaring?

Ik stooi verder geen kunstmest in de zomer.

Hoe laten jullie je weide begrazen en hoe zit het dan met onkruid en weidebeheer, dus graag tips?

max66

Re: Hoe houd ik mijn weide het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:09

zo doet mijn staleigenaar het: mest laat ie liggen, gaat er af en toe met trekker overheen om het over het land te verspreiden.
Toevallig heeft ie van de week kunstmest gestrooid over de ene wei, daar gaan de paarden binnenkort naar toe en dat strooit ie kunstmest over de andere wei.
De wei waar ze nu lopen heeft ie een paar maanden geleden bijgezaait met gras, is nu dus voorlopig nog een redelijk volle wei.
Onkruid staat er niet.

Misschien heb je er iets aan...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:17

Ik heb een paddock gemaakt (eigenlijk 2 met verbindingspad ertussen) waar ze altijd lopen. Hier krijgen ze hooi en water op verharde (tegels) plekken. Rest kan ik hooien (als het nog goed weer wordt tenminste) en gaan ze uurtje of wat op als ik er ben. Zo hou ik ze netjes op gewicht, gezond (1 seme heeft zo geen jeuk) en de wei redelijk heel. Vorige winter hebben ze op 1 stuk wei gelopen, maar daar is ook flink wat onkruid gekomen en het herstelde slecht. Dit jaar dus niet weer en hopelijk volgend jaar genoeg centjes voor zand, keerwandje, wegendoek, loonwerker, zodat ik paddock echt winterbestendig kan maken. Injecteren doe ik niet (mest zat, sobere pony's en het is de pest voor je bodemleven wat je grasmat kwetsbaarder maakt). Wel heb ik in het voorjaar kalk gestrooid en ivm bladeren (verzuring) en gebruik paardenmest als bemesting (ook verzuring) gaat er eind september weer lading kalk op. Dat is korrelkalk en kan dus gewoon met de hand gedaan worden.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:29

max66:
als ze op de neiuwe weide gaan, lopen ze dan niet alles stuk (gras plat lopen), en hoelang is het gras dan ongeveer als ze op de weide gaan?

Tamary: Ik heb ook een stukje verhard bij de stal (3x12), maar wil ze wel op de weide laten, vorig jaar heb ik gemaaid,(toen had ik een pony met zomereczeem) en had ik minder onkruid, maar nu heb ik te weinig om te hooien en denk dat door de stripbegrazing en vorig jaar een droge zomer en nu een droog voorjaar er veel onkruid is gekomen. wil dit jaar ook kalk strooien, koop je die bij de welkoop? en hoeveel strooie je per ha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:37

ik heb 25kg per 1000m2 gedaan en dat gaat eind september nog een keer. Kalk was dologran (zit ook magnesium in) en heb ik bij mij in het dorp gehaald. Weet wel dat ik de volgende lading beter bij een andere winkel kan halen (scheelt zeker euro per zak).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:39

Citaat:
Ik kan de weide ook in drie delen verdelen en dan de paarden iedere 3 weken (als de weide kaal is) omweiden, (dus dan krijgen ze in 1keer een hele weide waar ze dan 2 of 3 weken oplopen) ik ben bang dat ze dan veel plat lopen en dus maar de helft op eten. Hoe zit het dan met onkruid groei? Iemand ervaring?

Zo doe ik het, ik heb ook nog een flinke zandpaddock van ong. 20 x 40.
Ze gaan in de loop van de ochtend een wei in en tegen 4 uur in de middag er weer uit.
Ik geef 's morgens en 's avonds kuil in netten in de zandpaddock, waar ze dan staan.

Bemesten is dit jaar helemaal fout gegaan (=niet gebeurd)wegens ziekte van de boer door wie ik dit soort dingen laat doen. Volgend jaar komt er in het voorjaar koemest op en dan tussendoor een keer kunstmest.

Het gras is nu eigenlijk op en groeit amper, ze staan in een wei als "therapie" tegen verveling

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:56

hij heeft de ingezaaide wei wel 2/3 maanden laten groeien, toen was het stevig en lang genoeg. Nu lopen ze daar op en die andere wei is dus kunstmest gestrooi.
Ze staan nu 24/7 buiten tot ongeveer november (afhankelijk van het weer) daarna staan ze 20/7 op stal en gaan een paar uur per dag de buitenbak in (anders lopen ze de wei stuk). Vanaf ongeveer mei gaan ze weer naar buiten, eerst alleen overdag, later 24/7 buiten.
Ze worden trouwens nu wel bijgevoerd: 1-1,5 kilo brok en plak hooi per dag....

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 10:19

Ik heb ook zitten denken om een stuk weide af tezetten waar ze op kunnen lopen en dan enkele uren perdag op de weide, maar hier op de zandgrond zal het bij nat weer en in de winter een blubberpartij worden en ik mag op mijn weide geen goede paddock aan leggen van de verhuurder. Nu lopen ze heel de winter enkele uren per dag over de hele wei en verder op stal of op het verharde deel (3x12).
Ik heb ook een pony die zand gaat eten als er geen gras op de wei staat, dus ben dan bang voor koliek. Maar van strip begrazing wil ik eigenlijk af omdat ze het zo kort grazen en dan veel onkruid de kans krijgt. Geef ik ze meer, zodat ze het niet te kort grazen dan worden ze modder vet m.n de shet.

Als ik een stuk van de weide af zou zetten (om te proberen) zou dan 12 x 30 groot genoeg zijn voor hun (dit stuk is nl al een deel zand en kort gras)