Eigen weiland.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Eigen weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:26

:wave:

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die een weiland huren voor hun paarden :) .

Wat zijn jullie gemiddeld per maand kwijt voor alleen het land?
En incl alles? (Dus stro voor evt in de stal, hooi etc) ?

Alvast bedankt!

nikia

Re: Eigen weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:28

wei hebben een weiland van een half hectare met stal, stroom en water voor € 100,00 per maand
wij gebruiken geen stro en hooi alleen in de winter

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:32

Wij huren enkele weides voor onze paarden.

Grote weide van 1,2 hectare + twee inloopstallen en materiaahok (zadelkamer/voederkamer ineen): 1000 euro/jaar
Grote weide van 1 hectare: 500 euro/jaar

Maar die weides waren niet omheind, dit hebben we allemaal zelf moeten den (serieuze materiaalkosten!). Verder moet er elke winter voordroog en hooi ingeslagen worden (prijs afhankelijk van regio en aantal paarden). Krachtvoer gekocht (ong. 20 euro/maand), vlas als stalbedekking. De weide zelf vergt ook onderhoud, boer laten komen (en betalen) voor weide te slepen, onkruid verwijderen, weide bemesten etc.

Voor water hebben we een 1000 liter vat gekocht en een aanhangwagen, vat erop, vullen, en zo in de weide rijden. Terug ophalen en hervullen als het leeg is.

Het is zeker niet goedkoper in het begin, na verloop van jaren haal je er wel een deel kosten uit.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:38

het is goedkoper, en fijner voor je paard!

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:39

Ik huur ook een eigen weide, kosten €75,- in de maand.
Hierop 2 stallen, een longeercircel en ong. 3500m2 weide.
Kosten aan hooi/voordroog en stro heb ik in de zomer minder dan in de winter...
Gebruik nu ong. 1 a 2 pak stro en 1 pak hooi in de week (voordroog op het moment, bij gebrek aan beter....). Ligt eraan hoe lang ik ze op het land houdt (ivm weer).
Vind de kosten van het hooi zwaar tegenvallen dit jaar... ben nog op zoek naar een (betaalbare) leverancier... dus mocht iemand nog iets weten :+

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:50

Bedankt voor de reactie's !

En hoe doen jullie het met voeren etc? Hoevaak? :)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:54

ik voer ´s morgens voor het werk en ´s avonds

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:05

Zoiets had ik inderdaad ook in gedachten :j !

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:40

Ik heb jarenlang weide gehuurd van mijn schoonvader, betaalde ik een symbolisch bedrag voor, inmiddels is het onze wei.
Ik heb er zelf een container opgezet en een bestraatte paddock ervoor zodat ze ook droog kunnen staan (heb er 4 shets lopen) ben ongeveer 75-100 p.m. kwijt voor hooi, heb dakgoten om het regenwater op te vangen, als het droog is haal ik water thuis.
Ik ga elke ochtend voor mijn werk heen voor controle en voeren en elke avond.
Het is wel zwaar, zeker in de winter, je moet er elke ochtend vroeg uit maar het is het me meer dan waard, vooral dat je zelf kan bepalen wat er met je dieren gebeurd, of ze wel of niet naar buiten kunnen is iets war ik graag op zondag op tijd mijn bedje voor verlaat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:44

Ik voer 's ochtends krachtvoer, en dan in de zomer ga ik gewoon 's avonds nog eens langs, want er is gras voldoende. In de winter: 's ochtends krachtvoer en eerste deel hooi, 's avonds tweede deel hooi.

In de praktijk sta ik soms rond 5u-5u30 op als ik vroeg naar de les moet, dus dat is ook niet te onderschatten!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:35

Ik huur een weiland samen met iemand anders (1 ha) voor 600 euro per jaar, maar dan moeten we alles zelf doen, dus ook het weide beheer

In de zomer krijgen mijn paarden dagelijks een handje musli, onbeperkt een liksteen en hooi, maar daar eten ze nu niet veel van, omdat ze voldoende gras hebben.

Ik vind het moeilijk om te zeggen wat het kost, want niet elk paard is het zelfde, even groot en moet even hard werken.

Dit zijn mijn kosten in de wintermaanden,
Mijn 3 pony's (shet, c-pony en e-pony) kosten niet zo veel, want worden recreatief gebruikt, dus krijgen niet zo veel kracht voer. Wel een pak hooi per dag in de winter, liksteen, zeewier, en soms een wortel, hier doen ze het goed op. Als bedekking in de stal gebruik ik houtsnippers, (6 euro per m3) 1 keer per maand 2,5 m3.

Hoefsmid 1 keer in de 8 weken, 1 keer per jaar dierenarts (enten en tandarts)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:42

Vergeet ook het mestruimen niet!!
Ik ben elke dag wel 3 kwartier bezig.
En en de winter moet de inloopstal schoongemaakt worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:50

ik ruim geen mest op het land alleen in de uitloop/paddock.
het land word 2x per jaar gesleept en dan is het ook weg, heb er bewust voor gekozen niet uit te mesten vooral omdat het zo enorm veel tijd kost.

ik sta 6 dagen in de week om 7u op de wei om te voeren alleen zaterdag avond voer ik wat later en dan mag ik zondag ook later van mezelf.
Het is fijn als je samen met iemand op het land staat dan kan je ook eens vragen of de ander voert als je een dagje weg wil, zorg ook voor back up voor als je ziek bent..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:55

ik ben ook wel benieuwd
ik ben ook bezig om waarschijnlijk 2 grote weides te huren want ik wil wat oudere paarden op vangen, maar kreeg van onze pensionhouder te horen dat er een nieuwe regelgeving is en er geen schuilstallen meer gebouwd mogen worden maar dat er een vergunning voor aangevraagd dient te worden, mensen daar al iets van gehoord of ervaring mee?

vraag me ook wel af hoe jullie het in de winter doen als er bijv geen stal aanwezig is, ik moet er niet aan denken om de paarden dag en nacht onbeschut buiten te kunnen laten staan.
hoe doen jullie dat met afvoer van mest e.d.
alvast bedankt voor de antwoorden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:57

my precious, dat mag al jaren niet meer, is niks nieuws. ligt eraan hoe streng je gemeente is, en waar de wei ligt, anders gewoon iets maken en hopen dat het mag blijven staan

bouwvergunning kijg je in 99% van de gevallen niet

smorgens worden ze op de wei gezet savonds eraf en rkijgen ze hooi
ik heb zelf alles gemaakt, omheining, stal, paddock voor een deel beklinkerd

kosten kaal weiland 650- per jaar 80 are
kosten voer gemiddels pm 100,-

dagelijks worden drollen geruimd en 2/3 x per jaar maak ik de mesthoop leeg ( 10 a 11 aanhangers, mag ik op naastgelegen land gooien)

in de zomer voer ik hooi, in de winter voordroog

komen nog kosten bij van kunstmest, benzine voor de pomp om te besproeien, stroom batterij, en de duurste uitgave de stal en omheining

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:01

Lynn_Nikita schreef:
my precious, dat mag al jaren niet meer, is niks nieuws. ligt eraan hoe streng je gemeente is, en waar de wei ligt, anders gewoon iets maken en hopen dat het mag blijven staan

bouwvergunning kijg je in 99% van de gevallen niet

smorgens worden ze op de wei gezet savonds eraf en rkijgen ze hooi
ik heb zelf alles gemaakt, omheining, stal, paddock voor een deel beklinkerd

kosten kaal weiland 650- per jaar 80 are
kosten voer gemiddels pm 100,-

dagelijks worden drollen geruimd en 2/3 x per jaar maak ik de mesthoop leeg ( 10 a 11 aanhangers, mag ik op naastgelegen land gooien)

in de zomer voer ik hooi, in de winter voordroog

komen nog kosten bij van kunstmest, benzine voor de pomp om te besproeien, stroom batterij, en de duurste uitgave de stal en omheining

ohw dat wist ik dus niet, je ziet idd vaak dat er nog veel stalletjes gebouwd worden schuilstallen dan.
apart dat mijn pensionhouder hier nu pas mee komt dan had hij dit ook moeten weten dat er zonder vergunning niet gebouwd mag worden.
een oplossing is idd een stalletje bouwen in de hoop dat het blijft staan.

zoals ik het lees komt er nog best veel bij kijken dus en kunnen de kosten ook best hoog oplopen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 00:16

Het mestruimen (zo ook het afvoeren etc) is aan gedacht :j .
Ook het onderhouden van het land (in de zin van slepen etc) is aangedacht!
Eventuele back up als ik (we) ziek zouden zijn, is ook aangedacht :j .

Heb wel zitten denken al over die dingen, want met alleen een weiland ben je er niet natuurlijk!
Het weiland wat ik in gedachten heb staat al een stalletje. (Dit is wat verteld is, ben met de mensen zelf nog niet in contact kunnen komen). En zolang ze kunnen schuilen is dat prima natuurlijk. Zou er wel graag een zand paddock/stukje bestrating leggen, mits dat mag.

Hoeveel hooi voeren jullie elke dag aan jullie paarden? (Is natuurlijk wel prettig als je erbij vermeld wat voor werk je paard verricht, en wat voor paard het zelf is haha). Paarden krijgen momenteel gewoon onbeperkt, maar in dat geval zou ik het fijner vinden om dus het gene te geven wat ze nodig hebben. (Omdat pony al dik wordt van lucht, en als ze dan ook nog is non-stop kan vreten... haha)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:19

Ik geef in principe ook onbeperkt, als het echt vriest: drie balen (15-20 kg hooi) voor drie paarden per dag, deze zijn: draver van 1m70, kruising van 1m65, kruising van 1m49. Paarden worden recreatief gebruikt. Als het niet vriest en ze nog wat grasjes kunnen knabbelen, krijgen ze 2 balen hooi (15-20 kg) voor drie paarden.

Zowiezo krijgen ze in de winter ook altijd bieten naast het hooi, dus dat is nog extra.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:07

Ik heb op stal een schema van mijten voer (folder die in de winkel lag), wat een paard aan ruwvoer moet hebben, dit gaat procentueel per 100kg lichaamsgewicht, ook staat er een tabel op wat je paard ongeveer weegt. Als ik er aan denk breng ik hem staks mee en zal het dan overnemen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:22

Okee, hardstikke bedankt!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:30

Je kunt dit heel makkelijk zelf berekenen.
Reken uit hoeveel je per maand verbruikt en zet hier de prijzen bij.

zelf verbruik ik gemiddeld 18 balen stro per paard per maand
en ik ga uit van 21 balen hooi (winterseizoen) per paard per maand
Afhankelijk van je opslagmogelijkheid kun je in de voordelige periode aankopen.
alsmede bix, granen, peen etc

Jaren geleden heb ik land gekocht dus hypotheekkosten en belasting etc
onderhoud land door loonwerker etc

als je alles gaat tellen is het aanzienlijk voordeliger (en een stuk eenvoudiger) om ergens in pension te gaan staan.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:30

Ik mag mijn pony gratis in een weiland zetten, want daar staat ook de pony van mn vriendin-buurmeisje-nichtje ;)