Conditie opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:07

:wave:

Mijn shetlander heeft totaal geen conditie. Omdat ik toch weleens wil vrijspringen enzo, wil ik zijn conditie opbouwen. Maar hoe kun je het beste opbouwen? Want het lijkt me niet verstandig, om vrij te springen met een shet die geen conditie heeft.

:evaw:

MarliesV

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:10

Longeren, werken met lange lijnen, veel wandelen of evt voor de kar beleren.

(neem aan dat rijden geen optie is in deze).

Alles rustig opbouwen. Dus niet gelijk 4x per week een half uur aan de longe knopen maar goed kijken wat hij aankan en dit uitbouwen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:17

Marlies, Dankje
Voor de kar beleren zat ik idd ook al aan te denken, maar omdat mijn ouders een niet al te groot budget hebben (ze houden liever geld over voor de DA, omdat hij hoefbevang heeft gehad) dus word het sowieso moeilijk om redelijk tuig en een goed karretje te vinden. Lange lijnen ben ik ook mee bezig, moet nog worden bevestigd. Maar wat is dus een goede manier om op te bouwen. een week 5 minuten of anders?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:33

ga eerst eens lekker met je shet stappen buiten. Gaat dit zonder problemen ( een half uurtje lang ofzo ) voeg dan eens wat draf toe . En dan b.v. 3 minuten draven en dan weer stappen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:38

FF googlen of zoekfuntie gebruiken en je zult ook al wel wat handige tips vinden.
Elke dag een kwartiertje logeren of met dr lopen. Kleine overgangen maken van stap en dan draf, 2 passen gedraaft dan weer 4 passen stap. En dat 5 minuten volhouden.
Veel bezig zijn met je shetje ;)

missdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:48

ik zou niet elke dag met haar bezig zijn in het begin. Maar elke twee dagen een kwartiertje aan de longe, dan elke twee dagen een 20-tal minuutjes. En zo opbouwen en dan pas het aantal dagen gaan uitbreiden.En de andere dag zou ik iets leuks met haar gaan doen (wandelen of zo) En misschien kan je al eens wat cavaletti leggen aan de longe?

Succes

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:12

Ik heb mijn pony om de dag 10 minuutjes gelongeerd en nu 2 weken later is er duidelijk verschil.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:32

Naomi schreef:
Ik heb mijn pony om de dag 10 minuutjes gelongeerd en nu 2 weken later is er duidelijk verschil.

Heb ik ook gedaan.. ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:43

Veel gaan wandelen, en later kan je dit ook eventueel uitbouwen tot je shet laten draven naast de fiets. Hiervoor moet je shet wel goed verkeersmak zijn, en goed naar stemhulpen luisteren. (voordat je shet straks een lekker hapje gras ziet, en jij vervolgens dat hapje gras ook van dichtbij ziet ;) )
Maar bouw het rustig op, aan een shet met spierpijn heb je ook niet zoveel. Geef af en toe ook rustdagen tussendoor.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:26

Ja, wandelen helpt ook en is nog goed voor je eigen conditie ook

xlisanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:07

Eerst rustig opbouwen met longeren en langzamer hand een stukje verder en langer longeren en op een duur kun je wel gaan vrijspringen! :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:15

Eerst het aantal keren dat je bezig bent verhogen (dus bijv. i.p.v. 1x per week naar 2x per week naar 3x per week), daarna de duur verhogen (dus bijv. van 15 min. naar 20 min.) en dan het aantal drafminuten verhogen. In draf bouw je het meeste conditie op van de 3 gangen. Je moet niet te abrupt alles (of 1) gaan verhogen.