Paard thuis stallen of op manège ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Paard thuis stallen of op manège ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:40

Hoi beste bokkertjes !

Zoals de titel al zegt ;
Ik ga binnenkort een paard kopen of een d-pony, daar ben ik ook nog niet uit.
En dat paard of pony moet natuurlijk een dak boven zijn hoofd hebben !
Wat denken jullie ; hebben jullie liever jullie paard/pony op een manège of thuis zodat je het lekker kan zien.
Wat zijn de voor - en nadelen van het thuis stallen.
Paddock of weide ? + afmetingen
Stal of loopstal ?
Piste = afmetingen 20.40m Ik heb horen zeggen dat kleiner niet te rijden is, of wel ?

Ik vraag in 1 keer veel waarschijnlijk. :+

Héél veel groetjes !

mika11

Re: Paard thuis stallen of op manège ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:42

Heb jij dan thuis nu de mogelijkheid om je nieuwe paard te stallen?
Dan kun je dat toch doen.

Nadeel: je moet alle zorg zelf doen, kost veel tijd.
Voordeel: je kan alles doen zoals je zelf wilt

Limegroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:42

Ik zou zeggen als je thuis de mogelijkheden er voor hebt aan huis!

Maar dan moet je als je dat wilt ook nog les regelen e.d.

Maar je kan wel naar je paard toe wanneer je wilt en je bent niet afhankelijk van de openingstijden van een manege.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:44

Ik heb thuis de mogelijkheid ; heb bijna een heel bos :+
Weten jullie misschien hoeveel tijd het per dag in beslag neemt ?
Groetjes !

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:44

Hoe oud ben je, wat wil je met je paardje en wat is je eigen ervaringen?

Op een manege is natuurlijk veel gezelliger met leeftijdsgenoten en als dit je eerste eigen paard is dan is het misschien een idee om op een manege te beginnen zodat er mensen zijn die jullie eventueel kunnen helpen. Als je al meer ervaring hebt en je krijgt les thuis etc dan is thuis stallen natuurlijk ook een optie.

Nadeel van je paard thuis hebben is dat je er altijd voor moet zorgen. Voordeel is natuurlijk wel dat je altijd even bij hem/haar kunt gaan kijken :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:47

TS is 12 jaar volgens haar profiel.
TS: wat vinden jouw ouders dan, waar je paard komt te staan.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:47

PPPeet schreef:
Op een manege is natuurlijk veel gezelliger met leeftijdsgenoten en als dit je eerste eigen paard is dan is het misschien een idee om op een manege te beginnen zodat er mensen zijn die jullie eventueel kunnen helpen. Als je al meer ervaring hebt en je krijgt les thuis etc dan is thuis stallen natuurlijk ook een optie.

Hier ga ik in mee. Je paard aan huis is echt een droom maar als het je eerste paardje is, kan het geen kwaad om even de ervaring op te doen op een manege. Het is uiteraard niet verplicht maar op een manege kun je altijd bij iemand terrecht mocht je vragen of problemen hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:48

Als je nieuwe paard thuis wel gezeldschap heeft van een soortgenoot is het wel te overdenken. Tis allicht een stuk goedkoper.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:49

PPPeet schreef:
Hoe oud ben je, wat wil je met je paardje en wat is je eigen ervaringen?

Nadeel van je paard thuis hebben is dat je er altijd voor moet zorgen. Voordeel is natuurlijk wel dat je altijd even bij hem/haar kunt gaan kijken :)

Ik ben ( bijna )13 jaar.
Ik heb ongeveer 7 jaar ervaring met paarden.
Het hangt ervan af wat ik wil met mijn paardje.
Gaat het goed, dan ga ik op wedstrijd, zo niet dan wacht ik natuurlijk en forceer ik niets !
Ik ken een paar mensen die thuis komen les geven, dat is altijd leuk :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:49

bos? dat is nogal vervelend lijkt me :))
heb je geen gras oid? in het bos groeit vaak weinig tot geen gras en er groeien vaak giftige planten.
Ik denk dat je voordat je naar school moet de paarden moet buitenzetten en voeren, uit school dan de stal uitmesten en voer klaarzetten, dan kun je rijden en je krijgt waarsch. ook huiswerk, dat gaat voor paarden bij veel ouders, dus je kunt niet iedere dag rijden lijkt me.
In de winter kun je bijna niet rijden en als het donker word moet je ook verlichting bij de bak hebben.
Als je geen goede bodem hebt en het is een week regenachtig, duurt het lang voordat de bak is opgedroogd.
Hooi en stro moeten een plekje krijgen, net zoals de tuig etc.
Als de manege een uur fietsen is zou ik zeggen, aan huis maar is het maar een half uurtje - kwartier fietsen dan zou ik hem bij de manege zetten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:50

Een paard is een kudde dier, dus als je hem thuis wilt stallen, moet je er minstens twee kopen. En verder is de aanleg van een bak en stallen ed. behoorlijk aan de prijs, als je al een vergunning krijgt. En je moet dus alles zelf doen. Ik denk dat dat best een zware belasting is voor jou, want je moet ook naar school. Of je moet ouders hebben die die zorg (en kosten) graag op zich nemen?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:50

_Sim_ schreef:
Als je nieuwe paard thuis wel gezeldschap heeft van een soortgenoot is het wel te overdenken. Tis allicht een stuk goedkoper.

Ja, ik ga er zeker een paardje/pony bij zetten, een shetlandertje of een paard op pensioen, zo hebben ze gezelschap !

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:52

Mijn paarden staan ook bij mij in de achtertuin. Je moet zelf hooi en alles kopen en dat kost veel meer tijd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:53

Heb je dan thuis ook al stallen, weiland, rijbak/ paddock?
Als dat er allemaal al is, en je ouders willen het ook, zou ik dat doen.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:55

Mijn ouders zijn natuurlijk een helpende steun. Het klinkt misschien raar, maar mijn vake woont naast mij en hij is een dierengek :DD
Bos ; Misschien te veel gezegd, het is een grote plek bomen e.d. staan.
School ; Ja dit gaat moeilijk lijkt me, ik doe ook een hoge stude, latijn. Dus dat is wel wat studeren.
Een manège is natuurlijk wel wat duurder.
Bij ons zijn er niet echt manège's in de buurt.
Ik denk dat de eerste GOEDE manège die ik tegen kom een uurtje tot een uur en half fietsen is.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:57

mika11 schreef:
Heb je dan thuis ook al stallen, weiland, rijbak/ paddock?
Als dat er allemaal al is, en je ouders willen het ook, zou ik dat doen.

Nee, deze zijn voor in de toekomst.
Als ze er al stonden, had ik allang een paar paardjes in mijn achtertuin :DD

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:57

Cha_rity schreef:
Mijn paarden staan ook bij mij in de achtertuin. Je moet zelf hooi en alles kopen en dat kost veel meer tijd.

Dat begrijp ik, maar het is volgens mij wel goedkoper ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:59

Hoe groot is je tuin(afmetingen?) Want realiseer je dat je minstens nog 1 hectare grond als wei nodig heb. Je niet in je wei kunt rijden, Want dan rijd je alles kapot. En het is spek glad. Je dus ook een bak aan moet leggen. En je daarbij ook nog stallen aan moet leggen. Die weer een vergunning nodig hebben. Dus alles bij elkaar moet je een tuin hebben van minstens 1,5 hectare.

En heb je al nagedacht over vakanties? mest afvoer? Stank overlast naar de buren?

Een paard aan huis kost niet alleen jou heel veel tijd. Maar ook je ouders.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:00

Als je echt alles moet laten aanleggen, ben je al snel 20.000 euro kwijt denk ik. Daar kun je een aardig tijdje van op een manege staan, en ben je minder tijd kwijt aan de verzorging. En het is gezelliger, en je hebt in de winter wat minder problemen als er tenminste een binnenbaan is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:01

Wat zeggen je ouders ervan dan?
Zouden die stallen, rijbak, weiland in hun achtertuin willen hebben?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:02

Anoniem schreef:
Hoe groot is je tuin(afmetingen?) Want realiseer je dat je minstens nog 1 hectare grond als wei nodig heb. Je niet in je wei kunt rijden, Want dan rijd je alles kapot. En het is spek glad. Je dus ook een bak aan moet leggen. En je daarbij ook nog stallen aan moet leggen. Die weer een vergunning nodig hebben. Dus alles bij elkaar moet je een tuin hebben van minstens 1,5 hectare.

En heb je al nagedacht over vakanties? mest afvoer? Stank overlast naar de buren?

Een paard aan huis kost niet alleen jou heel veel tijd. Maar ook je ouders.

De afmetingen van de tuin weet ik niet juist.
De buren gaan er geen last van hebben ; - Naast mij woont mijn vake ; dierengek
- Aan de andere kant, woont iemand met zelf een paard.
Ik ben niet echt een vakantievrouw. Als ik mag kiezen, op vakantie gaan of tussen de paarden zitten. Geef mij maar dat laatste !

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:04

_Gillian_ schreef:
Cha_rity schreef:

Dat begrijp ik, maar het is volgens mij wel goedkoper ?

Voor 2 paarden is mijn vader ong. 250 tot 300 euro kwijt aan hooi/vlas/brokken en muslie en dan komen de benzine kosten er nog bij om de mest weg te brengen. En dan hebben we paar meter een weitje, maar geen bak, die is weer een half uurtje stappen, en dat kost je weer ijzers. 1 keer in de maand moet ze naar de hoefsmid is weer 80 euro, dus denk niet dat veel goedkoper is.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:04

mika11 schreef:
Wat zeggen je ouders ervan dan?
Zouden die stallen, rijbak, weiland in hun achtertuin willen hebben?

Ze hebben niet gezegd, dat gaat nooit door ofzo.
We hebben eerst een stuk grond met een vijver, zwembad, trampoline, speeltuin e.d.
Daar achter zit het stuk waar alles op kan.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:06

@Cha_Rity ;Oow, van andere heb ik gehoord dat ze 100 euro per maand kwijt zijn.
Zij hebben ook wel een buitenbak. Dat scheelt hun dan weer die onnodige kosten e.d.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:08

Paarden in de achtertuin is absoluut niet goedkoper wanneer je alles nog moet aanleggen. Als alles al aanwezig is (stal, wei, goede omheining(!), paddock, evt. bak) dan is het inderdaad te overzien. Maar als je alles nog moet aanleggen dan kun je voor datzelfde geld heel wat jaartjes op een pensionstal of manege staan.
Ik heb zelf de beestjes aan huis (wei + schuilstal) en zou ook niet anders willen. Hier kan ik doen wat ik zelf wil, is er niemand die me op de vingers kijkt én ze kunnen dag en nacht op de wei, iets wat ik heel belangrijk vind. De stal stond er bij ons al, de omheining hebben we zelf aangelegd en dat was niet goedkoop, ondanks dat we niet eens voor een dure omheining hebben gekozen. Binnenkort moeten we een nieuwe stal kopen en dan raak ik heel wat van mijn spaarcentjes kwijt.
Verder moet je niet vergeten dat je een paard nooit alleen moet houden en dat je dus voor een andere pony of paard als gezelschap zult
moeten zorgen.

Edit: afmetingen: onze oude wei was 20x100m. En dat was écht veel te klein voor de vier shetlanders die we erop hadden. Nu hebben we een wei die twee keer zo groot is + ons oude weitje. De winter moet nog komen, maar ik denk dat we wel bij zullen moeten voeren.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 16-08-11 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt